برگزاری نشست تخصصی شناخت و بررسی آئین های نوروزخواهی(آئین شب چله) در دانشگاه محقق اردبیلی

به همت مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان و انجمن علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی، نشست تخصصی شناخت و بررسی آئین های نوروزخواهی(آئین شب چله) در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر عباس فنی اصل معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی در این نشست گفت: در حال حاضر برنامه های فرهنگی دانشگاه رو به رشد است و در این بین، فعالیت های دفتر پژوهش های فرهنگی آذربایجان و دانشکده ادبیات و علوم انسانی قابل تحسین است.

وی افزود: تعداد برنامه‎های فرهنگی دانشگاه از ابتدای سال تاکنون به 700 برنامه رسیده است و امیدواریم این تعداد تا پایان سال از مرز یک هزار برنامه بگذرد.

فنی اصل ضمن تکریم آئین ملی شب چله، تصریح کرد: ما ایرانیان مردم با ریشه و فرهنگی هستیم و بخشی از این پیشینه فرهنگی در قالب آئین های ملی و مذهبی ما جلوه گر شده است.

دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: دانشکده ادبیات و علوم انسانی با استفاده از پتانسیل انجمن های علمی و تعامل با دفتر پژوهش های فرهنگی آذربایجان توانسته است یکی از رسالت‏ های اصلی خود مبنی بر اهتمام در برگزاری و هدایت بخشی از برنامه های فرهنگی دانشگاه را به انجام برساند.

وی افزود: برگزاری برنامه شب چله با هدف آشناسازی دانشجویان با این آئین ملی و همچنین ایجاد مجالی برای تعامل مستقیم مسئولان و دانشجویان دانشکده برپا شده است.

دکتر سجاد حسینی سرپرست مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان نیز گفت: آئین های نوروزخواهی از شب چله آغاز می گردد و تا روز عید نوروز تداوم دارد.

وی افزود: آئین های نوروزخواهی و در رأس آن آئین شب چله نشانی از تمایل ذاتی انسان شرقی به نور، روشنی، گرمی، روز و اجتناب او از تاریکی، سردی و شب می باشد.

حسینی با تأکبد بر لزوم حفظ و حراست آئین های ملی و مذهبی، تصریح کرد: آئین ها و سنت های ما جزئی از مواریث معنوی و ناملموس فرهنگی ما هستند و این بخش از مواریث فرهنگی بیش از مواریث مادی و ملموس فرهنگی در خطر نابودی می باشند.

گفتنی است این مراسم با قرائت اشعاری از عاصم اردبیلی توسط مهدی میرزارسول زاده ادامه یافت.

کد خبر: 714945

وب گردی

وب گردی