حجت الاسلام علی عسکری: ریاست دکتر میرزاده در آسایهل نشان از قدرت برنامه‌ریزی و بی‌حاشیه بودن وی است

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است،دکتر میرزاده یک چهره آکادمیک، معتدل، بدون حاشیه(سیاسی) و یک چهره اجرایی و کارآمد است؛ قدرت برنامه ریزی و داشتن تفکر آکادمیک از نقاط قوت وی محسوب می شود و دانشگاه آزاد اسلامی براساس یک چشم انداز، توانست در رتبه علمی و جایگاه ویژه‌ای قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ دکتر حمید میرزاده پس از گذشت نزدیک به 3 سال از آغاز سکان‌داری‌ دانشگاه آزاد اسلامی، موفق به کسب ریاست هیات امنای اتحادیه آسایهل شد. آسایهل که انجمنی شامل بیش از 240 دانشگاه از کشورهای مختلف جهان است، ماموریت خود را بهبود سطح علمی، برنامه‌ریزی و انتقال تجارب مدیریتی می‌داند و چهارمین دهه از عمر خود را می‌گذراند.

در همین راستا خبرنگار ایسکانیوز با تیمور علی‌عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی به گفت و گو نشست تا اهمیت و اهداف دانشگاه آزاد از عضویت در این اتحادیه را جویا شود.

مشروح این گفت و گو در ادامه آورده می‌شود؛

اهمیت آسایهل در چیست؟


اتحادیه آسایهل با اینکه به عنوان دانشگاه های مربوط به جنوب شرقی آسیا تاسیس شده است، ولی دانشگاه های معتبری از اروپا و سایر قاره‌ها نیز در این اتحادیه عضویت دارند و مجموعا شامل بیش از 35 کشور است.

اتحادیه آسایهل سابقه بیش از 40 سال فعالیت دارد و یکی از قدیمیترین اتحادیه‌های دانشگاهی محسوب می‌شود. در حال حاضر 240 دانشگاه از کشورهای ایران، مالزی، اندونزی، تایلند، پاکستان، هندوستان، ژاپن، لهستان، بلژیک، انگلستان، فرانسه، نیوزلند، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در آن عضویت دارند.
حضور این دانشگاه‌ها از کشورهای مختلف و با این عقبه، خود دلیل کافی برای اهمیت آن محسوب می شود.

هدف دانشگاه آزاد اسلامی از عضویت و فعالیت در آسایهل چیست؟


در سند چشم انداز آمده باید برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری باشیم. بتوانیم متکی بر منابع انسانی و سرمایه های اجتماعی در تولید علم باشیم.

پس اگر بحث برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم و فناوری به عنوان یک راهبرد و هدف مورد توجه است ناگزیر ما باید به کشورهای مطرح دیگر در تولید علم و اتحادیه های دانشگاهی دنیا خود را پیوند زنیم.

اصولا پیشرفت و توانایی در تولید علم و فناوری بدون ارتباط با دانشگاه‌ها و مجامع علمی جهانی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل است که هم کشورهای عضو آسایهل و هم سایر اتحادیه ها، این ضرورت را پیگیری می کنند و عملیات علمی خود را از این مسیر تحکیم می‌بخشند.

به نظر من این موضوع هم باعث گشایش و توسعه علمی کشورمان و هم باعث پیشرفت و گشایش کشورهایی خواهد بود که به صورت فعال در این اتحادیه حضور دارند.

حضور دانشگاه آزاد اسلامی در این اجلاس، چه اهمیتی برای طرفین داشته است؟


حضور دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه دنیا، از نظر آن‌ها بسیار حایز اهمیت است و این یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب آقای دکتر میرزاده بود.

آنها به خوبی می دانند این دانشگاه به اقتصاد دولتی وابستگی ندارد و آمار فعلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به بیش از یک میلیون و شصت هزار نفر می‌رسد که شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز می شود. این آمار برابری می کند با جمعیت برخی از کشورهای کوچک دنیا.

وجود هیات علمی موثر و کارآمد و همچنین وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی که در قالب آسایهل سازماندهی شده است و فضایی که برای دانشجویان فراهم است از دیگر نکات مثبت دانشگاه آزاد برای این انجمن محسوب می‌شود.

یکی از اتفاقات میمون و مبارک این بوده که بخش بین الملل وزارت علوم هم فعال بوده و پیشنهاد عضویت بعضی از دانشگاه های مطرح دولتی را دادند که با کمک دکتر میرزاده آن‌ها نیز به عضویت آسایهل درآمدند.

با توجه به پیشنهاد دکتر میرزاده، دانشگاه های علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه شیراز و برخی از دیگر دانشگاه های مطرح کشور که عمدتاً دانشگاه های دولتی هستند، موافقت شده که در این اتحادیه حضور یابند. این هم از آثار سفر دکتر میرزاده و انتخاب ایشان برای ریاست است.

یک نواندیشی و خلاقیت در موسسین دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست دانشگاه وجود داشت، که آن‌ها این وضعیت را دیدند. در جهان خارج اصل عزت و حکمت و مصلحت برای نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و نظر بوده و در نتیجه بر این اساس واقع بینانه آن‌ها آمدند و پیشنهاد برقراری ارتباط گسترده با دانشگاه آزاد را مطرح کردند. این هم برای دانشگاه اسلامی فرصت هست و هم برای کشور.

پیامبر در حدیثی می‌فرماید:: الجماعه و الرحمت. یعنی خود جماعت (جمعیت مشترک) باعث گشایش و رحمت است.

چرا در میان این دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد و جناب آقای دکتر میرزاده به این افتخار دست یافتند؟


ما به بیست میلیون متر برای ساخت و ساز دانشگاه رسیده‌ایم و بیش از هزار شرکت فناوری آزاد به وجود آمده تاسیس کرده‌ایم. آنها در واقع این کیفیت و کمیت را می‌بینند. لذا ابتدا باید پاسخ به این پرسش را در زیرساخت ها، زیربنای اصلی و در نحوه توسعه علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی جستجو کنیم.

آقای دکتر میرزاده یک چهره آکادمیک، معتدل، بدون حاشیه(سیاسی) و یک چهره اجرایی کارآمد هستند و قدرت برنامه ریزی و داشتن تفکر آکادمیک از نقاط قوت ایشان محسوب می شود.

مجموعه‌ای از دلایل مثل امکانات، توانایی‌های دکتر میرزاد و در کنار آن افراد مطرح و چهره‌های علمی که در این دانشگاه فعالیت دارند عاملی شدند تا دکتر میرزاده به ریاست این تشکیلات رسید.

عکس العمل‌ها در قبال ریاست دکتر میرزاده در این اتحادیه چگونه بوده است؟

ابتدا آیت الله هاشمی رفسنجانی از جناب آقای دکتر میرزاده تشکر کرده و به وی تبریک گفتند. آن دسته از نمایندگان محترم مجلس نیز که در روز پس از انتخاب جناب آقای دکتر میرزاده در محل مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، کسب این افتخار را به دانشگاه آزاد اسلامی و جناب آقای دکتر میرزاده تبریک گفتند. بسیاری از چهره های علمی، مدیریتی و سیاسی کشور، کسب این افتخار را در راستای چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران یک سند افتخار می دانستند و آن را تبریک گفتند. دلیل این استقبال‌ها هم روشن است. ما براساس یک چشم انداز، توانستیم در رتبه علمی و جایگاه خاصی قرار بگیریم.

303/300

کد خبر: 714948

وب گردی

وب گردی