مشاور وزیر بهداشت:  اعتبارات دولتی نظام سلامت از متوسط جهانی کمتر است

مشاور وزیر و رییس روابط عمومی وزارت بهداشت مقایسه اعتبارات وزارت بهداشت با اعتبارات سایر وزارتخانه ها را غیرکارشناسی و غیرعلمی خواند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر عباس زارع نژاد در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر اینکه "در بودجه سال 96 خرج بهداشت و درمان بیشتر از خرج اقتصاد کشور است"، گفت: بنده هم چنین ادعایی و یا این مطلب که "بودجه تمام وزارتخانه های اقتصادی به استثنای وزارت کار کمتر از بودجه وزارت بهداشت و درمان است" را دیده ام. قیاسی که در مورد بودجه وزارت بهداشت در مطلب مذکور ذکر شده است کاملا مع الفارق است. قاعدتا برای اظهار نظر در مورد بودجه کشور باید با ساختار بودجه نویسی آشنا بود. مثلا برای اظهار نظر در مورد خرج اقتصاد کشور باید بدانیم که 756 هزار میلیارد تومان از بودجه کل 1084 میلیارد تومانی کشور مربوط به شرکت های دولتی ، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است و علاوه بر این اعتبارات بسیار قابل توجهی هم در بخش خصوصی خرج اقتصاد کشور می شود.

وی در مورد مقایسه بودجه 9900 میلیارد تومانی وزارت بهداشت با بودجه سایر وزارتخانه ها نیز اظهار کرد: هم رقم مذکور صحیح نیست و احتمالا حاصل جمع غیر کارشناسی بعضی از ارقام خاص در جداول بودجه است و هم مقایسه به عمل آمده هم اصولا درست وعلمی نیست. بعضی وزارتخانه ها عمدتا نقش حاکمیتی و تنظیم بازار بر عهده دارند، بعضی دیگر قسمت عمده و قریب به اتفاق امور مربوط به خود را از طریق شرکتهای دولتی ارائه می کنند که در بودجه وزارتخانه مربوطه لحاظ نمی شود و بعضی وزارتخانه ها نظیر وزارت بهداشت وظیفه ارائه خدمت را هم بر عهده دارند به عنوان مثال 80 درصد موارد بستری کشور در بخش دولتی انجام می شود و بنابراین هزینه های مربوطه هم در بودجه این گونه وزارتخانه ها لحاظ می شود.

دکتر زارع نژاد با بیان اینکه وزارت بهداشت از اظهار نظر و انتقاد از عملکرد خود استقبال می کند، اضافه کرد:‌ در حالی که اعتبارات دولتی سلامت نسبت به درآمد ناخالص ملی در صورت تخصیص کامل اعتبارات به 2.8 درصد می رسد که به طور معنی داری از 6 درصد متوسط جهانی پایین تر است و حتی معادل کشورهای با درآمد متوسط و متوسط به بالا نیست، ادعاهای این چنینی به اقتصاد کشور و به سلامت مردم کمکی نمی کند و ممکن است در صورت عدم دقت سیاستگزاران و افکار عمومی تاثیر منفی و عکس هم بر جای بگذارد.

701/700

کد خبر: 714949

وب گردی

وب گردی