تدوین کتب درسی دارای پشتوانه ۱۵ ساله است/ معلمان ما را یاری دهند

رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین کتب درسی دارای پشتوانه ۱۵ ساله است، گفت: تدوین کتب درسی باید پرسش گری را در جامعه افزایش دهد.

به گزارش ایسکانیوز؛

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان ظهر سه شنبه در نشست تالیف کتب جدید با سرگروه های آموزشی استان سمنان به میزبانی خانه معلم سمنان با بیان اینکه در این استان بیش از ۱۲۰هزار دانش آموز وجود دارد و این امر می طلبد تا تالیف کتب درسی همگام با شرایط جامعه و نیاز دانش آموزان تغییر کند، ابراز داشت: محتویات کتب درسی باید به نحوی تنظیم شود که در زندگی افراد نیز کاربرد داشته باشد و حفظ دروس نباید ملاک قرار گیرد بلکه باید برنامه هایی را اتخاذ کرد تا بر مبنای آن بتوان جامعه را به سوی پرسش گری سوق داد.

وی افزود: تالیف کتاب های درسی با محوریت خدا، خلق، خلقت و انسان در چارت آموزش پرورش باید بتواند دانش آموز را به سوی عمق بخشی به آموزش و پرورش حرکت دهد چراکه معتقدیم برنامه ریزی آموزشی و تالیف کتب درسی همگام با نیازها می تواند به ساختار آموزش پرورش را سامان دهی کند.

تغییر در تالیف کتب و محتویات درسی تحول بزرگی بود

معاون وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه تغییر در تالیف کتب و محتوایات درسی تحول بزرگی بود که صورت گرفت، اظهار داشت: باتوجه به اینکه در یک کشور مسلمان زندگی می کنیم که اکثریت آن را اهل اسلام تشکیل می دهند لذا مولفان و مدرسان باید به این سو گام بردارند که تغییرات کتب درسی با فرهنگ ایرانی و اسلامی عجین باشد.

محمدیان در ادامه تصریح کرد: نیازهای داخلی کشور بر اساس نیازسنجی به مسائل روز دنیا برنامه ریزی شده که داشتن رویکرد عمیق در درس های تخصصی بتواند روحیه زیبا شناختی را در افراد ارتقا دهد و جامعه را با نوعی پرسش گری مواجه کند چرا که این امر امروز در نسل جدید کمتر وجود دارد لیکن معتقد هستیم که روحیه پرسش گری باید در نظام آموزش پرورش بیشتر شود.

وی با بیان اینکه توسعه دانش باید اخلاق محور باشد و برنامه های درسی به گونه ای تدوین شود که نیازهای دانش آموز را تامین کند، گفت: باید اذعان داشت محتوای برنامه های درسی باید بر منطق های عقلی مطابقت داشته باشد تا باورهای انسانی را به یقین تبدیل کند.

معلمان وزارت آموزش و پرورش را یاری دهند

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: معلم ها و مربی ها می توانند با مشخص کردن سرفصل هایی که برای تدریس الزامی ندارد آن عناوین را به آموزش پرورش انعکاس دهد تا بتوانند مشاوران و کارشناسان در تالیف کتب درسی یاری کنند.

محمدیان با تاکید بر اینکه کتاب های نیم سال دوم رشته فنی حرفه ای درحال چاپ است که به زودی به دست دانش آموزان می رسد، ابراز داشت: ۳۵ساعت آموزشی در هفته برای دانش آموزان متوسطه دوره دوم، ۳۰ساعت برای دانش آموزان متوسطه دوره اول و ۲۰ساعت آموزشی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی در نظر گرفته شده که امیدواریم این ساعات آموزشی بتواند محتوایات در تدوین کتب درسی به آموزش پرورش مشاوره های لازم را ارائه دهد.

وی افزود: کتابخانه پژوهشکده معلم سمنان با بیش از شش هزار جلد کتاب افتتاح شد تا این امر ضرورت افزایش مطالعه را در یادگیری بهتر کتب درسی برای دانش آموزان و معلمان افزایش دهد و پیشرفت های علمی وپژوهشی از معلمان و دانش آموزان در استان شاهد باشیم.

منبع : مهر

203/200

کد خبر: 714967

وب گردی

وب گردی