اتحاد دموکرات‌های سنا علیه گزینه وزارت خارجه ترامپ

سناتورهای دموکرات برای جلوگیری از موافقت سنا با حضور "رکس تیلرسون" در وزارت خارجه، به پرونده مالیاتی و سیاست‌های خارجی خلاف عرف وی متوسل شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واشنگتن‌پست؛ اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا در این مجلس در اقلیت هستند و به همین خاطر برای ممانعت از تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا بوسیله "رکس تیلرسون"، رئیس شرکت نفتی اکسان موبیل، در برابر اکثریت جمهوری‌خواه از شانس چندانی برخوردار نیستند.

با این حال، سناتورهای دموکرات برای اعمال فشار علیه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتحب آمریکا، به پرونده اظهارنامه های مالیاتی‌ تیلرسون و دیپلماسی او در ارتباط با روسیه متوسل شده‌اند.

قرار است 11 ژانویه (22 دی‌ماه) دو جلسه استماع جداگانه در کمیته روابط خارجی سنا برگزار شود تا طی آن سناتورها سوالات خود را درباره برنامه‌های آتی تیلرسون در سمت وزارت خارجه آمریکا مطرح کنند. سناتورهای دموکرات امیدوارند مسئله ارتباط تیلرسون با ولادیمیر پوتین - رئیس جمهور روسیه - بتواند اجماعی را میان آنها و سناتورهای جمهوری‌خواه برای جلوگیری از انتصاب او ایجاد کند.

آنها همچنین از کمیته روابط خارجی سنا خواسته اند در طرح سوال از تیلرسون هیچ نکته‌ای را از قلم نیاندازد و حتی جزئی‌ترین دیدگاه وی در ارتباط با چگونگی روابط با دیگر کشورهای جهان را مورد پرسش قرار دهد.

علاوه بر این، دموکرات‌ها به دنبال تحت فشار قرار دادن تیلرسون برای انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی‌اش طی 3 سال گذشته هستند که وی وعده انتشار آنها را داده بود؛ اما سپس در کمیته روابط خارجی سنا آن را انکار کرد.

سناتورهای دموکرات به دنبال انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی تمام نامزدهای معرفی شده از سوی ترامپ هستند؛ البته این افراد از لحاظ قانونی موظف به انجام این کار نیستند.

"باب کورکر"، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، در واکنش به این درخواست اعلام کرد تا زمانیکه دلیل موجهی وجود نداشته باشد از تیلرسون درخواست انتشار اظهارنامه مالیاتی نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

303/300

کد خبر: 715000

وب گردی

وب گردی