تهدیدی به نام تروریست و ترور سفیر روسیه

بدون شک گروه‌های تروریستی چون داعش، جیش الفتح، النصره و طالبان اولین گروه‌های تروریستی نیستند که دست به چنین اقداماتی می‌زنند. اما جهان برای کنترل و حذف چنین گروه‌هایی امروز بیش از همیشه به اتحاد میان کشورها نیازمند است.

به گزارش ایسکانیوز، در حالی که آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه پشت تریبون ایستاده بود، ناگهان از پشت سر چند گلوله به سمت او شلیک شد و او را نقش بر زمین کرد. حادثه‌ای غیر منتظره که آثار آن و یک حادثه تقریبا هم‌زمان دیگر در آلمان، فضای بسیاری از کشورهای جهان را به حالت امنیتی در آورده است. این سطح از فضای امنیتی در جهان که با انفجارها و کشتارهای فرانسه به اوج خود رسید، از زمان جنگ جهانی دوم تا دوره فعلی بی سابقه بوده است.

اگر در جنگ جهانی دوم کشورها با خطر هیتلر مواجه شدند، دستکم می‌دانستند با دشمنی شناخته شده که علنا در جهان حضور دارد دست و پنجه نرم می‌کنند. اما در این دوره کشورها با دشمنی که دارای ارتش و پایتخت مشخصی باشد مواجه نیستند. دشمن آن‌ها می‌تواند هرجایی باشد و دست به هر فعالیتی بزند. دشمن آن‌ها می‌تواند از هر کشوری پول گرفته باشد و بصورت پیش بینی نشده به نقطه خاصی حمله کند. می‌تواند به سراغ نیروگاه‌ها برود یا می‌تواند به سراغ استادیوم‌های ورزشی برود. می‌تواند در کشوری نباشد و از فردای آن روز به عنوان یک پزشک وارد آن کشور شود. یا می‌تواند در قامت یک سرباز 22 ساله پشت سر سفیر روسیه ظاهر شود.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در جلسه‌ای که در تابستان گذشته در سازمان ملل متحد برگزار شد به صورت غیرمستقیم با حمله به عراق و جنگ با داعش مخالفت کرد. او گفت باید تلاش کنیم نیروهای داعش را در یک نقطه جمع کنیم و جلو انتشار آن‌ها در نقاط مختلف جهان را بگیریم.

رئیس جمهور فرانسه در حالی که کشورش را درگیر حملات تروریستی از سوی گروه‌های تکفیری می‌دید گفت: ما باید از اوضاعی که در آن داعش ضعیف تر و دیگر گروه‌ها قدرتمندتر شوند، اجتناب کنیم. شکست‌های اخیر داعش ممکن است به جسور شدن دیگر گروه‌های افراط گرا منجر شود. ما باید میان خودمان برای ادامه دادن به اقدام علیه داعش هماهنگی کنیم، اما همچنین اقدام موثری را علیه النصره انجام دهیم.شاید ما امروز شاهد تحقق پیشبینی فرانسوا اولاند هستیم.

ریشه ترور سفیر روسیه

عدم دستیابی به یک توافق سیاسی میان روسیه و آمریکا به معنی ادامه جنگ‌های این دو کشور در خاک سوریه است. حلب نقطه‌ای بود که جنگ در آن به مدت زیادی به طول انجامید. جنگی که کشته‌های فراوانی را به همراه داشت و حلب را به یک ویرانه تمام عیار تبدیل کرد.

دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در سوریه، بارها از بمباران گسترده مناطق شرقی حلب بوسیله روس‌ها انتقاد کرد و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در فضایی که آمریکا انتخابات ریاست جمهوری خود را در دستور کار داشت، از پیمان‌شکنی‌ها و شکستن آتش‌بس توسط طرف آمریکایی انتقاد می‌کرد.

"شما مردم حلب را می کشید و من انتقام آنها را می گیرم" این فریاد جوانی 22 ساله است که با اسلحه کنار جنازه سفیر روسیه قدم می‌زد".

ترور سفیر روسیه و چند ابهام نسبت به عملکرد ترکیه

تاکنون چند نکته مهم درباره لحظه ترور مطرح شده است. بدون شک سفیر هر کشوری یک یا دو محافظ شخصی به همراه خواهد داشت. اما برای برگزاری چنین برنامه‌هایی این موضوع کفایت نمی‌کند و لازم خواهد بود پلیس ترکیه امنیت کلی برنامه‌ را بر عهده بگیرد.

در حالی که سفیر روسیه سخنرانی می‌کند، ضارب به راحتی از پشت سر به سمت او تیراندازی می‌کند!

بعد چند دقیقه‌ای هم قدم می‌زند و برای لحظاتی هم اسلحه را پایین می‌آورد. اما خبری از نیروها امنیتی نیست و ضارب تا دقایقی به کار خود ادامه می‌دهد.

دو گلوله در اسلحه او باقی مانده است و در چنین حالتی شانس دستگیری ضارب در صحت و سلامت کامل او بسیار بالاست.

ضارب تنها بوده و شاید در بدترین حالت ممکن می‌شد با شلیک کردن به نقاط غیر حساس، او را دستگیر کرد.

اخبار منتشر شده حاکی از کشته شدن ضارب، دقایقی پس از ترور سفیر روسیه است.

واکنش دولت ترکیه

دولت ترکیه رسما اعلام کرد اخباری مبنی بر نقش فتح الله گولن در کودتا دریافت کرده است. در عین حال هیچ مدرکی دال بر دخالت این فرد و اطرافیان او در ترور سفیر روسیه منتشر نکرد و گروه تروریستی جیش الفتح طی بیانیه‌ای رسمی، مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت. دولت این کشور از زمان کودتا تا امروز عموم مشکل کشورش را به گردن گولن و حامیان او انداخته است.

بدون شک گروه‌های تروریستی چون داعش، جیش الفتح، النصره و طالبان اولین گروه‌های تروریستی نیستند که دست به چنین اقداماتی می‌زنند. اما جهان برای کنترل و حذف چنین گروه‌هایی امروز بیش از همیشه به اتحاد میان کشورها نیازمند است.

303/300

کد خبر: 715018

وب گردی

وب گردی