مراوده بشردوستی و نقش رسانه در آن

انتشار عکسی از توزیع اقلام موردنیاز دانش‌آموزان در یکی از مدارس استان خوزستان در یک سایت و انتشار سریع آن؛ حتی در برخی خبرگزاری‌های معتبر، انتقاد از جمعیت هلال احمر و متهم کردن این نهاد به تبلیغات و خودنمایی، این سوال را پیش می‌آورد که رسانه‌ها در حفظ و تقویت معادله و مراوده‌ای که پایه و اساس فعالیت‌ها و مشارکت‌های انسان‌دوستانه هستند، چه نقش و جایگاهی دارند؟

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، وحید رحمتی، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر در یادداشتی با عنوان "مراوده بشردوستی و نقش رسانه در آن" آورده است:« یکی از پایه‌های کمک‌های نوع‌دوستانه و داوطلبانه، به دو متغیر اعتماد و اعتبار اجتماعی وابسته است. متغیرهایی که در کنه خود دربردارنده روابطی ساختاریافته و مبتنی بر یک تجربه تاریخی طولانی هستند که هزینه و منابع انسانی فراوانی برای ساخت و قوام آن‌ صرف شده است. کمک‌کنندگان و کمک‌گیرندگان تنها بر بستر امن و مطمئنی که اعتماد متقابل دو طرف تاروپود و اعتبار طرف عرضه‌کننده ضامن استحکام آن است، می‌توانند وارد روابطی از جنس نوع‌دوستی و بشردوستی شوند.

عرضه و تقاضای کمک‌ها و اقدامات داوطلبانه، ماهیتی متفاوت از هرگونه دادوستد و مراوده اقتصادی یا اجتماعی دیگر دارد. از یک‌سو سازمان‌ها و نهادهای پیشگام در امور داوطلبانه با تکیه بر شبکه‌ای از ظرفیت‌های سازمانی و مشارکت‌های داوطلبانه مردمی که از رهگذر اعتبار سازمانی و سابقه و برند آزموده‌ شده آن‌ها حاصل شده، درهای مراوده‌ای انسان‌دوستانه را به روی نیازمندانی باز گذاشته‌اند که در کنار رفع مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهایشان، پاسداشت کرامت انسانی، شأن اجتماعی و منزلت و آبرومندی خود را طلب می‌کنند و انتظار دارند.

بدیهی است که هرگونه فعالیت داوطلبانه، بدون در نظر گرفتن دو سوی این مراوده و معادله، راه به خطا خواهد برد و نتیجه‌ای که موردنظر و پنهان در نیت تلاشگران این عرصه است را به دست نخواهد داد.

جمعیت هلال احمر ایران یکی از پیشروترین نهادهای مردمی در عرصه تلاش‌های داوطلبانه برای تسکین آلام، رنج‌ها و دردهای محرومان و نیازمندان جامعه، هم در گوشه‌ گوشه کشور و هم در پهنه گیتی است. هرجا بلا و مصیبت یا تنگنا و محرومیتی، روح و جسم انسانی را آزرده کند، داوطلبان، امدادگران، پزشکان و خیرینی که با نگاه به تجربه ٩٤ ساله فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر این نهاد را برای خدمت به خلق انتخاب کرده‌اند، به میدان تلاش و جهاد برای بشردوستی می‌شتابند.

سالانه هزاران اقدام نوع‌دوستانه از سوی قریب به ٨٠٠هزار عضو سازمان داوطلبان و بیش از یک میلیون جوان و نوجوان عضو سازمان جوانان این نهاد صورت می‌گیرد. ده‌ها هزار شهروند ساکن نقاط محروم کشور با تلاش‌های پزشکان داوطلب جمعیت در قالب برنامه‌هایی چون سفرنامه سلامت و امید از تنگنای بیماری و ناخوشی رها می‌شوند. هزاران در راه ‌مانده و آسیب‌دیده حوادث جاده‌ای با حضور به موقع امدادگران هلال احمر از بند خطر آزاد می‌شوند، هزاران بیمار صعب‌العلاج با کمک تلاش‌های درمانی و دارویی این نهاد خوشنام بین‌المللی مرهمی بر درد و رنج خود می‌گذارند و...

اگر بخواهیم این فهرست را ادامه دهیم ده‌ها صفحه را می‌توان پر کرد. هزاران عکس و تصویر تاثیرگذار را می‌توان منتشر و هزاران ساعت گفت‌وگو و اظهارنظر را می‌توان شنید و دید. اما فعالیت‌های بزرگترین "ان‌جی‌او" ایران با تکیه بر اصول بین‌المللی و آموزه‌های دین مبین اسلام تنها در جهت کاهش درد و رنج نیازمندان و آسیب‌دیدگان است و بس! هیچ توقع، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی تبلیغاتی با هدفی خارج از چارچوب‌ها و استانداردهای مورد وثوق هلال‌احمر، در پشت هیچ ‌یک از برنامه‌های این نهاد وجود نداشته و نخواهد داشت؛ چرا که اگر چنین هدفی وجود داشت با آنچه در چند سطر مختصر مورد اشاره قرار گرفت، اگر گفته شود برای به تصویر کشیدن بیشمار خدمت داوطلبانه بی‌مزد و بی‌منت آن می‌بایست تمام توان رسانه‌های داخلی را برای انتشار این تلاش‌ها به کار گرفت، سخنی به گزاف گفته نشده است.

انتشار عکسی از توزیع اقلام موردنیاز دانش‌آموزان در یکی از مدارس استان خوزستان در یک سایت و انتشار سریع آن؛ حتی در برخی خبرگزاری‌های معتبر، انتقاد از جمعیت هلال احمر و متهم کردن این نهاد به تبلیغات و خودنمایی، این سوال را پیش می‌آورد که رسانه‌ها در حفظ و تقویت معادله و مراوده‌ای که پایه و اساس فعالیت‌ها و مشارکت‌های انسان‌دوستانه هستند، چه نقش و جایگاهی دارند؟ مسئولیت حرفه‌ای رسانه‌ها و خط قرمزهای اخلاقی، کجا و چه موقع باید هشدارهایی بازدارنده برای جلوگیری از تخریب اعتماد و اعتبار اجتماعی مورداشاره، بدهد؟ ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های فعالیت‌های خیرخواهانه چقدر می‌تواند با بی‌احتیاطی و یا ملاحظات غیررسانه‌ای نهفته در متن یک خبر آسیب ببیند؟

فارغ از پاسخ به این سوالات که هر رسانه و روزنامه‌نگاری باید در مواجهه با مشارکت‌های داوطلبانه مردم و نهادهای کمک‌رسان اجتماعی از خود بپرسد، توجه به این نکته ضروری است که در عصری که رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای همراهی چون موبایل، امکان جلوگیری از تصویربرداری از رویدادها را سخت و تقریبا غیرممکن کرده‌اند، این رسالت منتشرکنندگان است که کرامت انسانی نیازمندان را پاس بدارند. چیزی که درمورد انتشار عکس مورد اشاره در برخی رسانه‌ها می‌توان جهت نقد را عوض کرد و اینگونه سوال پرسید که وقتی هیچ‌یک از وب‌سایت‌های خبری، نشریات کاغذی، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی جمعیت هلال احمر، عکس مذکور را منتشر نکرده‌اند، اول اینکه چطور می‌توان این جمعیت را به چنین اتهام ناروایی متهم کرد و دوم اینکه این سوال مهم را پرسید که آیا بازنشر آن توسط رسانه‌ای که خود منتقد این عمل است، نقض‌غرض و مخدوش‌کننده نیت آن رسانه نخواهد بود؟

همراهی رسانه‌های مختلف جمعی در سال‌های گذشته با جمعیت هلال احمر و انعکاس‌ تلاش‌ها و فعالیت‌های نیکوکارانه این نهاد ملی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها و داشته‌های هلال احمر بوده است. خبرنگاران پرتلاشی که در سرما و گرما، سیل و زلزله و طوفان در کنار امدادگران و داوطلبان جمعیت بوده‌اند تا با انعکاس خبرها و گزارش‌های واقع‌گرایانه، به ترویج فرهنگ نوع‌دوستی و افزایش مشارکت‌های مردمی برای کاهش خسارات ناشی از بالایای طبیعی و انسان ساخت کمک کنند.

اصولا بدون انعکاس این تلاش‌ها نمی‌توان نهضتی ملی برای ترویج بیشتر گفتمان داوطلبی در کشور به وجود آورد. نکته‌ای که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جمعیت هلال احمر هم برآن تاکید شده است. اینکه تبلیغ فعالیت‌های هلال احمر با دو هدف ترویج فرهنگ دستگیری از نیازمندان و پاسخ‌دهی به خیرینی که می‌خواهند بدانند کمک‌های اهدایی آن‌ها کجا و به چه صورت صرف شده، مورد غفلت واقع نشود. این نکته‌ای مهم است که در کنار توجه به اصل حفظ کرامت و آبروی افراد در سیاست‌های رسانه‌ای هلال احمر مورد تاکید بوده است و همراهی صمیمانه و حرفه‌ای ده‌ها خبرنگار حووزه اجتماعی در سال‌های گذشته گامی بلند برای تحقق آن بوده است. موضوعی که نه تبلیغ یک سازمان یا نهاد بلکه ترویج یک فرهنگ است؛ اعتمادسازی برای اشاعه فرهنگی که فارغ از هرگونه قصد و غرض و منفعت، تنها بر پایه حرمت و تکریم‌ شان انسان بنا نهاده شده است. تلاش‌های اهل رسانه را قدر می‌نهیم و امیدواریم این همراهی به دور از هرگونه نیت غیررسانه‌ای از سوی همه رسانه‌ها به این نهاد ارائه شود؛ چراکه تقویت یکی از شناخته شده‌ترین برندهای ملی ایران در عرصه جهانی، منفعتی ملی است که همگان بویژه نیازمندان جامعه از آن منتفع خواهند شد.»

700/703

کد خبر: 715020

وب گردی

وب گردی