سمینار تخصصی با عنوان "تحلیل نشانه شناسی در سینمای ایران"

به همت انجمن علمی ارتباطات و با حمایت معاونت پژوهش وفناوری واحد تهران شرق سمینار تخصصی با عنوان "تحلیل نشانه شناسی در سینمای ایران" برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ امیر رضا شفاعی دبیر انجمن علمی ارتباطات در این خصوص گفت :از آنجا که نشانه شناسی علمی است که به بررسی انواع نشانه ها ، عوامل حاضر در فرایند تولید ، مبادله و تعبیر آنها و نیز قواعد حاکم بر نشانه ها می پردازد و با توجه به اینکه سینما در حوزه مطالعات علوم انسانی فارغ از پرداختن به جنبه های زیبا شناسی آن وارد دیگر جنبه ها اعم از جنبه های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی و غیره شده است و بررسی این روابط دال و مدلولی و دلالت آنها در آثار سینمایی از نقطه نظر علوم انسانی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد انجمن علمی ارتباطات بر آن شد تا با حمایت مدیریت گروه ارتباطات ملکیان و معاونت پژوهش و فناوری ، برنامه ای را تحت عنوان "تحلیل نشانه شناسی در سینمای ایران" را با سخنرانی سروناز تربتی برگزار کند.

در این برنامه تربتی ضمن اشاره به عوامل موثر در تاثیر گذاری بر بیننده و دلائل استفاده از آن المانها در سینمای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و دفاع مقدس پرداختند و بیان کرد:نوع گریم ، نوع پوشش و استفاده از کلماتی که در تمام برنامه های تلویزیونی و خصوصا فیلم های سینمایی در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و یا فیلم های ژانر دفاع مقدس استفاده می شود بر مبنای موضوعات مختلف جامعه و استفاده درست از نشانه ها است.

وی در ادامه افزود:در فیلم هایی که از نشانه های درست برای مخاطبان استفاده می شود نوعی ارتباط درست تر و دقیق تر بین مخاطب و فیلم برقرار گردیده و به نوعی همزاد پنداری منجر گشته است.

در ادامه این سمینار که با حضور پرشور دانشجویان گروه ارتباطات و احد تهران شرق و مدعوانی که از واحد علوم و تحقیقات و همچنین تهران غرب حضور داشتند ، دانشجویان به بیان سوالات خود با محوریت نشانه شناسی در سینمای ایران پرداختند.

در انتهای برنامه تربتی با اشاره به فیلم های اصغر فرهادی به عنوان نمونه ای از فیلم های ایرانی بعد از انقلاب که از نشانه ها بصورت خاص استفاده کرده و با استفاده از نشانه های تعلیقی و درگیر کردن مخاطب ژانر جدیدی را سینمای بعد از انقلاب بوجود آورده است ، پرداختند و توضیحاتی را در این راستا ارائه کردند.

203/200

کد خبر: 715074

وب گردی

وب گردی