694 پرنده میقان مغلوب آنفلوانزا شدند

استاندار مرکزی با اشاره به همکاری و انسجام دستگاه های استانی جهت مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بر لزوم تداوم این همکاری تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محمود زمانی قمی در شورای مدیریت بحران استان مرکزی که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شد گفت: از دولت انتظار نداریم که تمامی انتظارات استان در خصوص جبران خسارت های این بیماری را با توجه به مشکلات موجود برآورده کند، اما انتظار توجه ویژه به این مسئله را داریم.

وی تاکید کرد: از رییس سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم نگرانی ها و وضعیت استان مرکزی در رابطه با شیوع آنفلوانزای پرندگان فوق حاد را در جلسه های مرتبط هیات دولت مطرح و منتقل کند.

694 پرنده به دلیل آنفلوانزا از بین رفته‌اند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه تا کنون 694 مورد از پرندگان محدوده تالاب میقان اراک به دلیل شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان از بین رفته اند، گفت: تلفات بسیار گسترده تر از این آمار است. دسترسی به نقاط مخلف تالاب و پرندگانی که از بین رفته اند دشوار است و به امکانات و تجهیزات نیاز داریم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه 523 قطعه غاز خاکستری از بین رفته است عنوان کرد: اقدامات گسترده و نظارت های مستمر جهت مقابله با شیوع این بیماری به دیگر مناطق انجام می شود.

سرعت انتشار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان زیاد است

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی نیز با بیان اینکه سرعت انتشار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بالاست گفت: این بیماری قابل انتقال به انسان است و احتمال جهش ژنی ویروس این بیماری در انتقال به انسان موضوع نگران کننده ای است و می تواند به فاجعه تبدیل شود.

محسن شانقی بیان کرد: این بیماری در دنیا قابل کنترل نیست و در تمامی کشورها ریشه کنی این بیماری مطرح می شود.

وی با بیان اینکه تا کنون در جنوب شرقی آسیا، آسیای میانی، اروپا، آمریکا و کشورهای آفریقایی شیوع این بیماری مشاهده شده است، عنوان کرد: در برخی از استان های کشور نیز از جمله استان مرکزی شیوع این بیماری را شاهد هستیم.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در استان مرکزی 945 واحد تخم گذار و گوشتی با 20 میلیون قطعه ظرفیت داریم که در تولید گوشت مرغ با 55 هزار تن تولید رتبه 9 کشور، تخم مرغ با تولید 35 هزار تن در رتبه هشتم کشور و در تولید دیگر ماکیان با 27 هزار تن تولید در رتبه پنجم کشوری قرار داریم.

شانقی با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در محدوده تالاب میقان اراک بیان کرد: 35 واحد تخم گذار و گوشتی و خانگی در محدوده 15 کیلومتری تالاب میقان اراک وجود دارد که تا کنون نتیجه بررسی پنج واحد مثبت بوده و معدوم سازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه احتمال شیوع این ویروس در دیگر واحدهای مذکور وجود دارد افزود: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در صورت شیوع ویروس در 30 واحد باقی مانده در محدوده 15 کیلومتری تالاب میقان اراک با ظرفیت 900 هزار پرنده، حدود 21 میلیارد تومان خسارت وارد می شود که 10 میلیارد تومان را می توان از محل بیمه کشاورزی تامین کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: در بخش مدیریت بحران اعتباری برای بهداشت و بیماری های دامی وجود ندارد که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با بیان اینکه در سال جاری تا کنون در استان مرکزی 100 ساعت دمای زیر 9 درجه، 72 ساعت دمای زیر 9 درجه و 28 ساعت دمای منفی چهار درجه سانتی گراد داشته ایم گفت: پیش از خواب زمستانی درختان با افت دما مواجه شدیم و این موضوع خسارت های قابل توجهی به باغ های استان وارد آورد.

علی بابایی بیان کرد: بیش ترین خسارت مربوط به شهرستان ساوه است. در این شهرستان به 10 هزار هکتار باغ به میزان 100 درصد خسارت و به 19 هزار و 582 هکتار باغ 569 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: همچنین به 142 هزار و 246 هکتار از محصولات زراعی این شهرستان 619 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: 75 میلیارد تومان از محل مصوبه هیات وزیران جهت تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی جهت پرداخت غرامت به کشاورزان در نظر گرفته شده است.

بابایی افزود: 220 میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد کمتر از 10 درصد جهت احیاء باغ های انار ساوه و 20 میلیارد تومان جهت تمدید تسهیلات بانکی و 20 میلیارد تومان برای جبران خسارت 20 تن انار ساوه نیاز داریم.

مدیر کل هواشناسی استان مرکزی نیز گفت: در خصوص کاهش دمای هوا اطلاع رسانی به سازمان ها انجام و کاهش دمای اراک تا دمای منفی 20 درجه سانتیگراد پیش بینی شده بود.

مرتضی ذوالفقاری بیان کرد: متاسفانه در اغلب موارد کشاورزان در خصوص هشدارهای کاهش دمای هوا توجه لازم را ندارند و بر این اساس اقدامات پیشگیرانه لازم جهت کاهش خسارت را در نظر نمی گیرند

703

کد خبر: 715193

وب گردی

وب گردی