دولت یازدهم نگاه امنیتی را از دانشگاه ها دور کرد

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: دولت یازدهم با صدور مجوز برای بازگشایی انجمن های مختلف، نگاه امنیتی را از دانشگاه ها دور کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، جواد شرافت پور با تاکید بر اینکه مشکلات دانشگاه ها در دولت روحانی کمتر شده است، افزود: نگاه امنیتی به دانشگاه ها با بازگشایی تشکل های دانشجویی رفع شده است.
وی ادامه داد، این دولت کارنامه قابل قبولی در این زمینه دارد زیرا با تاسیس یا بازگشایی بیش از 95 تشکل دانشجویی، پویایی به دانشگاه بازگشت و صدای نقد در دانشگاه ها شنیده شد.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که بخشی از دید امنیتی همچنان وجود دارد و با نزدیک شدن به انتخابات شیب بیشتری نیز می گیرد که بخشی از آن بر عهده وزارت علوم است زیرا این نهاد مدیریت دانشگاه ها را تعیین می کند و باید از این افراد حمایت کند تا فشارهای نهادهای فرادانشگاهی بر دانشجویان تحمیل نشود.
شرافت پور با بیان اینکه برای تاسیس یک تشکل نیاز به پنج نفر هیات موسس داریم، گفت: به دلایلی که قابل قبول یا اسنتاد نباشد این افراد تایید نمی شوند و گاهی برای ایجاد یک تشکل دانشجویی نیازمند 40 اسم برای پنج نفر هیات موسس هستیم.
وی افزود: برای مراسم دانشجویی بالاترین کیفیت یک برنامه برای تشکل دعوت از یک نماینده مجلس شورای اسلامی عضو لیست امید است زیرا تقریبا نمی توانیم هیچ کدام از متفکران صاحب نام، افرادی که توانایی ارائه راهکار برای مشکلات دانشجویان را دارند یا حتی افراد عضو تشکل انجمن اسلامی در دوره های گذشته را دعوت کرد.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در ادامه خاطر نشان کرد، 16 آذر ماه به دلیل شهادت سه تن از دانشجویان برای مبارزه با استبداد روز دانشجو نامگذاری شد تا همواره این روز نماد آرمان خواهی جنبش های دانشجویی باشد.
شرافت پور با بیان اینکه در شرایط کنونی نمی توان جنبش دانشجویی را با حرف ها و بیانیه های شعارگونه تحلیل کرد، ادامه داد: جریان کنونی ناشی از بستر تاریخی است و در دوران ریاست جمهوری دولت قبل تمام پایه های انتقادی دانشگاه ها و وظیفه دیده بانی جامعه نابود شد.
وی تاکید کرد: تمام تشکل های منتقد وضع موجود، تشکل های سیاسی و شوراهای صنفی کانون های فرهنگی و هنری بسته شدند و تلاشی صورت گرفت تا ارزش ها و طبقه دانشجو در جامعه تغییر یابد.
شرافت پور اظهار کرد: دانشجوی امروز همان دانشجوی آرمانخواه سال 1332 نیست که در اعتراض به سفر نیکسون به ایران و حضورش در دانشگاه تهران حاضر به خون دادن شد و نمی خواهد در برابر برخی مسایل هزینه ای را پرداخت کند.
دبیر سیاسی دور قبل تشکل آرمان دانشجویان با اشاره به ریشه مختلف این موضوع تاکید کرد: یکی از دلایل آن عملکرد دولت است زیرا شرایط دانشگاه جدا از جامعه نیست و این دو تاثیر بسیار زیادی بر یکدیگر دارند.
وی افزود: پاسخگو نبودن مسئولان برای فسادهای پی در پی و قانون گریزی های نهادینه شده موجب تزلزل پایه های اخلاقی در جامعه می شود و به طور مستقیم بر دانشگاه تاثیر گذار است و به همین دلیل قشر دانشجو همان افراد آرمانخواه تا سال 83 نیستند.
شرافت پور با تاکید بر اینکه اکنون شرایط خاصی بر جنبش دانشجویی حاکم است، تصریح کرد: مشکلات موجود را باید در همین شرایط تحلیل کرد.
وی با اشاره به مسئله خصوصی سازی و کوچک کردن دولت خاطر نشان کرد: از نظر تئوریک این موضوع بسیار مهم است زیرا دولت به دلیل وسعتی که دارد باید هزینه های بسیاری را صرف کارمندان خود کند و سهم کمتری را به مراکزی مانند دانشگاه ها اختصاص دهد.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه درآمدزایی دانشگاه ها در تمام دولت ها مطرح بوده است، افزود: ایجاد دانشگاه های شبانه، افزایش گسترده دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، موسسات آموزش عالی و غیرانتفاعی که با وجود دریافت پول کیفیت آموزشی بسیار پایینی را ارائه می کنند، موجب شده است تا قشر دانشجو و نخبه امروز مانند سال های 1332و 1357 دیگر در دانشگاه ها حضور یکپارچه ای نداشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه جمعیت زیاد دانشجویان و دغدغه های اجتماعی بالای آنان فرصتی برای تفکر راجع به آزادی یا اعتراض به تبعیض نمی گذارد، خاطر نشان کرد: دانشجو با توجه به مشکلات اقتصادی و فشار اجتماعی نمی تواند به مسائل اساسی فکر کند.
عضو انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت افزود: در برهه هایی در کشور صدای منتقد در دانشگاه ها ساکت شده و زمینه عدم پاسخگویی مسئولان، قانون گریزی و ایجاد فساد را فراهم کرده که این فسادها با رسوخ به جامعه، فرهنگ مردم را عوض کرده است.
شرافت پور تصریح کرد: افزایش فساد این قانون گریزی را در نگاه دیگران عادی کرده است و توانایی مقابله نداریم زیرا تاوان برخورد با اینگونه مسائل در سال های اخیر بسیار بالا رفته است.

** خواسته دانشجویان بیان نشود به مرز انفجار خواهد رسید
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه نگاه خودی و غیرخودی در حاکمیت به وجود آمده است، تصریح کرد: با ایجاد دوگانه انقلابی و غیرانقلابی و این موضوع که عده ای خود را وارث انقلاب می دانند که در صورت مخالفت با نظراتشان غیرانقلابی می شوند، باعث شکاف در نظام می شود.
وی با بیان اینکه بعد از سال 92 هیچ دستگیری در دانشگاه ها برای نقد از دولت نداشتیم، افزود: نباید کسانی که نقد نمی کنند انقلابی و افراد نقد کننده را بین برنده نظام معرفی کرد.
شرافت پور با بیان اینکه اعتماد بین دولت و ملت از میان رفته است، تصریح کرد: اگر صدای مطالبه دانشجویان و مردم به گوش نظام نرسد، نمی توان آن خواسته را تغییر داد بلکه با ساکت کردن آن برای مدتی روزی به صورت انفجاری بیان خواهد شد.

200

منبع: ایرنا

کد خبر: 715406

وب گردی

وب گردی