یافته‌های جدید محققان کشور در زمینه ماده عالم اولیه/بسط مدل ایرانی از سوی پژوهشگران دنیا

محققان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بررسی اثر میدان‌های پیمانه‌ای یافته‌های جدیدی در این باره به دست آوردند و پژوهشگران دنیا نیز با بسط مدل‌های ارائه‌شده در این مطالعات اقدام به بررسی زوایای دیگر این ماده کردند.   

به گزارش ایسکانیوز، آزاده ملک‌پور، مجری طرح عنوان طرح تحقیقاتی خود را «میدان‌های پیمانه‌ای و کیهان‌شناسی عالم اولیه» ذکر کرد و گفت: در این پروژه برای اولین‌بار به مطالعه اثر میدان‌های پیمانه‌ای غیر ابلی (Non-Abelia) در فیزیک عالم اولیه پرداختیم.

وی با بیان اینکه میدان‌های پیمانه‌ای و کیهان‌شناسی نوعی از ماده است که قبلا در عالم اولیه مطالعه نشده بود، ادامه داد: باور جامعه فیزیک بر این بود که این ماده تاثیری در فیزیک کیهان اولیه ندارد و ما در این مطالعات نشان دادیم که این ماده تاثیر مهمی در فیزیک دارد و می‌تواند اثرات مشاهده‌پذیری جالبی داشته باشد.

ملک‌پور اضافه کرد: پیش از این تصور می‌شد میدان‌های پیمانه‌ای می‌توانند بدون بر هم زدن همسان گردی فضایی، در فیزیک کیهان اولیه سهم داشته و اثرات مشاهده پذیری در تابش زمینه کیهانی و ساختارهای کیهانی بگذارند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه پیش از این طرح به این دلیل که تصور می‌شد میدان‌های پیمانه‌ای با تقارن‌های کیهانی ناسازگار هستند، این اثرات در نظر گرفته نمی‌شد، ادامه داد: این در حالی است که این میدان‌ها علاوه بر اثرات منحصر به فرد مشاهداتی، اثرات جالب و بسیار مهم نظری نیز دارند و به طور مشخص با کمک ناهنجاری گرانشی در نمونه استاندارد ذرات به دلیل شکست پاریته (یک خاصیت فیزیکی تابع موج یک ذره)، می‌توانند مساله عدم تقارن ماده و پادماده (ضد ماده که بر خلاف ماده بار هسته منفی و بار ذرات مداری مثبت است) در عالم را به صورت طبیعی توضیح داد.

وی با اشاره به اهمیت نتایج به دست آمده از این تحقیقات، گفت: از نظر مشاهداتی، می‌توان پیش بینی‌های کیهانی جالبی را ارائه کرد و به عبارت دیگر با استفاده از این ماده می‌توان پیش بینی‌هایی در زمینه تابش زمینه کیهانی (CNB) داشت.

ملک پور در این باره توضیح داد: بر این اساس اگر در شب تاریک انسان می‎توانست امواج ماکروویو را ببیند، دیگر تاریکی وجود نداشت؛ چون همه جهان از یک تابش همگنی از امواج مایکروویو پر شده است.

این محقق با تاکید بر اینکه تاکنون مطالعاتی درباره این ماده صورت نگرفته است، اظهار کرد: در گذشته تصور بر این بود که این نوع میدان‌ها در عالم اولیه در حال افت است و به همین دلیل تاثیری در فیزیک کیهان اولیه ندارد؛ از این رو تاکنون مطالعاتی در این زمینه صورت نگرفته بود.

وی یادآور شد: ما در این مطالعات با مدل‌هایی که ارائه کردیم، نشان دادیم که این میدان‌ها می‌توانند سهم قابل توجهی در فیزیک کیهان اولیه داشته باشند.

این محقق با تاکید بر اینکه این طرح به دلیل اهمیت نظری و مشاهداتی، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران جهان قرار گرفته است، افزود: پس از این مطالعات و انتشار داده‌های آن، پژوهشگران برجسته‌ای از دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه شیکاگو با بسط مدل ما اقدام به بررسی زوایای دیگری از این ماده کردند.

طرح «میدان‌های پیمانه‌ای و کیهان شناسی عالم اولیه» از سوی دکتر آزاده ملک‌پور و یه راهنمایی دکتر محمدمهدی شیخ جباری در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اجرایی شده است.

این طرح در هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی حائز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی شد.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 715541

وب گردی

وب گردی