سفید شدگی 40 درصدی آبسنگ های مرجانی

مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از سفید شدگی 40 درصدی آبسنگ های مرجانی جزیره خارکو خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست،گفت: برای بررسی سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی به علت مشکلات اداری و نبود بودجه، تنها در جزیره خارکو جزیره خارک حضور یافتیم.

وی ادامه داد: طبق پایش های انجام شده، حدود 40 درصد از آبسنگ های مرجانی جزیره خارکو با سفید شدگی مواجه شده اند.

مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت سفید شدگی آبسنگ های دریایی گفت: پدیده گرمایش زمین و تغییر اقلیم موجب سفید شدگی آبسنگ های مرجانی جزیره خارکو شده که در عمق 3 تا 4 متری آب زیست می کنند.

میرشکار با بیان اینکه آبسنگ های مرجانی نقش سازنده‌ای در حفظ ذخائر و حفاظت از نوار ساحلی به ویژه در جزایر دارند، افزود: آبسنگ ها پتانسیل بسیاری در ابعاد اقتصادی و سایر بخش های حیات دارند، بنابراین از بین رفتن آن‌ها خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به نقش کربن در افزایش اسیدیته آب گفت: کربن توسط دریاها و اقیانوس‌ها جذب، با آب ترکیب و منجر به افزایش اسیدیته آب می شود، ادامه این روند هم افزایش حلالیت کربنات کلسیم در پوسته های زیستی به ویژه ساختار سخت آبسنگ های مرجانی می شود.

مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کربنات کلسیم در ایجاد پوسته دو کفه ای ها و آبسنگ های مرجانی دخیل است که حل شدن آن در آب موجب می شود تا روند شکل گیری پوسته در نرم تنان انجام نشود که این موضوع هم موجب از بین رفتن نرم تنان و برخی از فیتوپلانگتن ها و گونه هایی که ساختارهای سختی از کربنات کلسیم دارند، می شود.

میرشکار افزود: اگر اسیدیته شدن آب زیاد شود، موجب می شود تا کربنات کلسیم در حیوان رسوب نکند و در آب حل شود، بنابراین پوسته شکل نمی گیرد.

وی در پایان گفت: بر اساس تحقیقات موسسه ملی اقیانوس شناسی بر روی میزان حلالیت آراگونیت ها و کلسیت ها که نوعی ترکیبات کربنات کلسیم هستند، نشان می دهد در حال حاضر در خلیج فارس حلالیت آبسنگ های مرجانی و پوسته های زیستی مناسب است و خطری به ویژه غرب خلیج فارس را تهدید نمی کند.

700/703

کد خبر: 715567

وب گردی

وب گردی