نشست تخصصی آسیب شناسی باستانی در دانشگاه اصفهان برگزار شد

نشست تخصصی آسیب شناسی باستانی به همت انجمن ایرانی تاریخ نمایندگی اصفهان و با حضور پروفسور عبدالناصر کعدان رئیس انجمن تاریخ پزشکی کشورهای اسلامی، دکتر جعفر رضائیان عضو دفتر مطالعات تاریخ پزشکی ایران و دکتر مسعود کثیری مدیر روابط عمومی و عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان روز چهارشنبه یکم دی ماه سال جاری در محل تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارشایسکانیوز، پروفسور عبدالناصر کعدان رئیس انجمن تاریخ پزشکی کشور های اسلامی در این نشست تخصصی در خصوص نقش رازی در پیشرفت طب اسلامی ایراد سخن نمود.

وی در ادامه اظهار داشت: تاریخ گواه این حقیقت است که ملت ایران قبل و بعد از اسلام نقش بزرگی در پیشرفت تمدن بشری داشته است. وی با اشاره به حارث بن کلده پزشک پیغمبر (ص) اظهار داشت: این پزشک از فارغ التحصیلان دانشگاه جندی شاپور ایران بوده است و همانطور که در حال حاضر دانشگاه های بزرگ آمریکا مدرک تحصیلی به فارغ التحصیلان می دهند ، دانشگاه جندی شاپور نیز مدارک معتبری به فارغ التحصیلان خود می داد و دانشجویان این دانشگاه از افتخارات علمی آن روزگاران بوده اند.

رئیس انجمن تاریخ پزشکی کشورهای اسلامی در ادامه، رازی را یکی از بزرگ ترین پزشکان ایرانی و جهان دانست و گفت: رازی بیش از ۲۰۰ کتاب در علوم طب ،داروسازی،فلسفه،موسیقی و ... تالیف نموده است. وی کتاب الحاوی را مهم ترین نوشته رازی در علم طب قلمداد نمود و گفت: این کتاب در خصوص طب یونانی،هندی و اسلامی به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ادامه ضمن بیان ویژگی های کتاب الحاوی ، به نظریه هایی که رازی در کتابش مطرح و ثابت نموده است اشاره نمود و اظهار داشت: بسیاری از نظریه هایی که در حال حاضر دانشمندان غربی به خود نسبت می دهند در کتاب رازی مطرح شده است. پروفسور کعدان اثر جرج پاکر ذر مورد جا اندازی تاخیری استخوان را مطرح و اظهار داشت این نظریه در کتاب الحاوی حدود ۱۰۰۰ سال پیش مطرح شده است. پروفسور همچنین در مورد بیکر سیست یا Bakers cyst توضیح داد که نخستین بار زکریای رازی آن را بیان نموده نه بیکر . بیکر سیست که پوپلیتیال سیست هم نامیده می شود یک بورسیت پشت زانو است .وی همچنین در مورد چند نظریه که رازی آن را کشف کرده و در حال حاضر به نام دانشمندان غربی ثبت شده توضیح داد و این موضوع را بزرگترین سرقت علمی قلمداد نمود.

شایان ذکر است در ادامه این نشست تخصصی دکتر جعفر رضائیان بنیان گذار و سرپرست دفتر مطالعات تاریخ پزشکی دانشگاه لرستان ، عضو هیات علمی دانشگاه لرستان وکارشناس ارشد در علوم و بهداشت MSH در رشته آسیب شناسی باستانی از دانشگاه برادفیلد ،در زمینه آسیب شناسی باستانی ایراد سخن نمود.

شایان ذکر است کتاب های بافت شناسی استخوانی در انتروپولوژی و یالوپاتولوژی، استخوان شناسی در آنترپولوژی فیزیکی از تالیفات ایشان است و همچنین کتاب تاریخ پزشکی بابل از ایشان در دست چاپ است.

گفتنی است این نشست تخصصی با طرح پرسش و پاسخ از طرف حضار شرکت کننده و سخنرانان روز چهارشنبه یکم دی ماه سال جاری در محل تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

201

کد خبر: 715648

وب گردی

وب گردی