راه اندازی نسخه انگلیسی ساها منوط به تقاضای دانشگاههای بین المللی است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای انتقال علم و فناوری و اشتراک فعالیت های علمی در سطح بین الملل توان قابل توجهی را دارد گفت: ما در تعاملات علمی و استفاده از ابزارهای موجود به خصوص سامانه ساها در سطوح بین الملل آمادگی داریم تا این فناوری را به اشتراک بگذاریم اما این موضوع منوط به درخواست دانشگاههای بین المللی است.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز با بیان این مطلب عنوان کرد: با توجه به اینکه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش به عنوان رییس دوسالانه انجمن آسایهل منتخب شد بسترهای خوبی به جهت انتقال علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و ارتقای سطح همکاری های بین المللی علمی صورت خواهد گرفت ضمن اینکه بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا درخواست همکاری نزدیک با انشگاه آزا اسلامی را عنوان کرده اند.

وی گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این خصوص مطرح شد اشتراک گذاری و ایجاد دسترسی دانشگاههای عضو این انجمن و برخی دانشگاههای دیگر به سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد(ساها) است که مقرر شد تا ابتدا تعداد درخواست ثبت و در صورت رسیدن به حد نصاب نسخه انگلیسی این سامانه را راه اندازی کنیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه این سامانه بطور جامع تحت وب است، ما این امکان را داریم تا اطلاعات و مشخصاتی که در این سامانه موجود است را به زبان انگلیسی هم قرار دهیم تا دانشگاههای بین المللی که تمایل به استفاده از این سامانه را دارند با عضویت درساها از خدمات آن استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان داشت: ما در این راستا با روسیه قرارداد ساخت و آزمایشهای مشترک را منعقد کرده و تمامی نتایج به اشتراک گذاشته خواهد شد.

واشقانی فراهانی در ادامه به فعالیت های گسترده در سامانه ساها اشاره کرد و گفت: از زمان شکل‌گیری سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد دانشگاه آزاد اسلامی(ساها) یکی از برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه، ساماندهی وضعیت خرید تجهیزات با توجه به صرفه و صلاح دانشگاه و همچنین براساس نیاز واقعی واحدهای دانشگاهی و درخواست‌ها و نیاز پژوهشگران بود که با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در رشته‌های مختلف و طرح درخواست‌ها در این کارگروه‌ها فرآیند منطقی برای بررسی و تایید فنی دستگاه‌ها شکل گرفت و در حال حاضر این سامانه به طو سه شیفت درحال فعالیت و ارائه خدمات هستند.

وی تاکید کرد: تا کنون حدود 450 میلیارد ریال هزینه صرف راه اندازی و خرید دستگاههای این سامانه شده است ضمن آنکه وجود سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد باعث شده تا از برخی موازی کاری ها و صرف هزینه ها و خرید های مازاد جلوگیری شود و به دنبال آن علاوه‌بر جلوگیری از خریدهای غیرضروری و تکراری، به توزیع مناسب منطقه‌ای و استانی تجهیزات نیز توجه ویژه شده است.

واشقانی فراهانی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به رد فنی برخی درخواست‌های خرید نامناسب تجهیزات، بیش از 116 میلیارد ریال از خرید غیرضروری جلوگیری شد که برای دانشگاه صرفه‌جویی مالی به دنبال داشته است.

به گفته معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه درآ مدهای حاصله از سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد دانشگاه آزاد اسلامی در برخی استانها رضایت بخش و مطلوب است ودر بعضی استانها به دلیل عدم تبلیغات کافی درآمدها آن طوری که انتظار می رفت رشد کافی نداشتند اما در کلان از عملکرد همکارانمان در آزمایشگاه رضایت بخش است.

204/200

کد خبر: 715706

وب گردی

وب گردی