اردوغان: ارتش آزاد سوریه، سازمان تروریستی نیست

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه در واکنش به فراخوان انصراف ترکیه از حمایت گروه های تروریستی در سوریه گفت: ارتش آزاد سوریه، سازمان تروریستی نبوده و معارضی میانه رو و یک جنبش مقاومت است.

به گزارش ایسکانیوز، اردوغان امروز در مراسم افتتاح یک طرح عمرانی، در خصوص ادامه عملیات نیروهای مسلح ارتش ترکیه در شمال سوریه و انتقادها از عملیات برون مرزی ارتش این کشور افزود: برای حراست از مرزهای ترکیه و تامین امنیت ملی ابتدا وارد جرابلس شده و سپس الراعی را از عناصر تروریستی پاکسازی کردیم و در این مسیر همراه با ارتش (به اصطلاح) آزاد سوریه حرکت می کنیم.
او بدون ذکر نام کشور یا مقام سیاسی گفت: اکنون برخی ها می گویند که ارتش آزاد سوریه یک سازمان تروریستی است در حالی که ارتش آزاد سوریه متشکل از معارضانی میانه رو است و ارتباطی با سازمان های تروریستی ندارد.
وی ارتش آزاد سوریه را یک جنبش مقاومت دانست و مدعی شد: آنها دغدغه آزادی خاک خود را دارند و به صراحت می گویم که ترکیه در قالب طرح آموزش و تجهیز معارضان سوری، این افراد را آموزش داد.
رئیس جمهوری ترکیه با تکرار این که کشورش در صدد ایجاد منطقه امن در داخل خاک سوریه است، گفت: این منطقه را از تروریست ها پاکسازی کرده و منطقه امن تشکیل می دهیم.
وی ادامه داد: این موضوع را هم به روسیه، هم به آمریکا و هم به ایرانی ها گفتیم و بر این اساس ما در شمال سوریه منطقه امن اعلام می کنیم و به هیچ وجه به تشکیل یک دولت در جوار مرزهای خود در داخل خاک سوریه اجازه نمی دهیم.
اردوغان در ادامه گفت: 45 هزار نفر را از حلب تخلیه کرده و به ادلب منتقل کردیم و هم اکنون مایحتاج آنها از سوی ترکیه تامین می شود.
وی افزود: شب گذشته با پوتین تلفنی صحبت کردم و رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که که اگر همکاری ترکیه نبود، در این زمینه موفق نمی شدیم.
وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا بعد از 20 ژانویه اظهار کرد: با آنها نیز در خصوص این مسائل گفت و گو می کنیم.
اردوغان بیان کرد: کار محاصره الباب در حال تمام شدن است و بعد از الباب، در منبچ و رقه اقدام خواهیم کرد و هر جا ظلم باشد، ترکیه آنجا حاضر خواهد شد.
وی ادامه داد: ارتشبد خلوصی آکار رپیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه یک هفته است که در منطقه حضور دارد و عملیات الباب را مدیریت می کند.
ارتش به اصطلاح آزاد سوریه که از مخالفین اصلی نظام مردمی این کشور به شمار می رود و افراد وابسته به آن جنایت های زیادی را در سوریه انجام دادند، از سوی ترکیه، عربستان و قطر حمایت می شود.
ارتش به اصطلاح آزاد سوریه در تاریخ 29 ژوئیه 2011 یعنی چهار و ماه و نیم پس از آغاز بحران این کشور در 15 مارس 2011 به فرماندهی «ریاض موسی ریاض الاسعد» و جمعی از نظامیان فراری و جدا شده از ارتش سوریه تاسیس شد. این گروه مسلح در 3 آگوست 2011 اولین اعلامیه خود را به طور رسمی منتشر کرد.
ارتش آزاد سوریه از زمان تاسیس تاکنون دست به کشتارهای متعددی در مناطق مختلف سوریه زده است که در بیش از 90 درصد این موارد قربانیان افراد غیر نظامی و به خصوص زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌پناه بوده‌اند.
کشتار الخالدیه حمص در غرب و نیز داریا در جنوب سوریه که جمعا 630 کشته و بیش از 500 زخمی بر جای گذاشت، از بزرگترین جنایات این گروه تروریستی به شمار می رود.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 715870

وب گردی

وب گردی