دامدار مسجدسلیمانی که حاضر به آسیب زدن به پلنگ‌های مهاجم نشد

نصیری یک دامدار اهل مسجدسلیمان است و مانند هر دامدار دیگر رزق و معاش خود را از طریق تنها سرمایه زندگی یعنی دام و احشام تامین می‌کند. از سال گذشته تاکنون و در چند مرتبه دام‌های آقای نصیری مورد حمله پلنگ‌های کوه آسماری قرار گرفته‌اند و حدود 10 راس از بره‌های این دامدار تلف شدند. با این وجود این دامدار دوستدار محیط زیست و حیوانات، در این مدت حاضر به صدمه رساندن به پلنگ مهاجم نشد.

به گزارش ایسکانیوز ،بهروز نجاتی مدیر اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان، با اشاره به حمله مکرر پلنگ به دام‌های این دامدار روستایی افزود: ‌آقای نصیری یکی از دامداران ساکن در منطقه "گلگیر" مسجدسلیمان است و "کوه آسماری" محل تعلیف احشام و چرای دام‌های این دامدار است. از سال گذشته با حمله پلنگ‌های کوه آسماری، نزدیک به 10 راس بره از دام‌های آقای نصیری تلف شده‌اند.

وی افزود:‌ ارتزاق و تامین معاش هر دامدار به وسیله دام‌ها انجام می‌شود و با وجود این‌که این دامدار مسجدسلیمانی قادر بود به پلنگ‌های مهاجم به نحوی حمله کند و یا گوشت آلوده به سم در معرض دید این پلنگ‌ها قرار دهد، ولی هیچ صدمه و آسیبی به پلنگ‌های مهاجم نرساند.

مدیر اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان با بیان این‌که اقدام این دامدار مسجدسلیمانی در صدمه نزدن به پلنگ‌های مهاجم قابل تقدیر و الگو برای سایر دامداران کشور است، گفت: این دامدار دوستدار محیط زیست به تازگی از سوی موسسه خیریه پرتو نور صبا و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مورد تقدیر قرار گرفت.

وی افزود: مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری برخی شرکت‌های بیمه‌ای موضوع بیمه پلنگ را دنبال می‌کند تا در صورتی که به عنوان مثال یک پلنگ به دام‌های یک فرد صدمه و خسارت بزند و این صدمه و خسارت برای مجموعه حفاظت محیط زیست محرز شود، این خسارات از طریق شرکت‌های بیمه‌ای جبران شود.

نجاتی با اشاره به بازدیدهای اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در دو مرحله از دام‌های تلف شده دامدار مسجدسلیمانی و پیگری موضوع حمله پلنگ به دام‌های این دامدار افزود: البته شرایط احراز این بیمه خاص و سخت است ولی برای این دامدار مسجدسلیمانی سعی کردیم که این نوع بیمه را انجام دهیم و همچنین یک بسته حمایتی برای این دامدار در نظر گرفته شده است.

مدیر اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان گفت: ‌حمله حیوان‌هایی مانند پلنگ به دام‌ها به علت دخالت بشر در محیط زیست و از بین بردن طعمه‌های تغذیه‌ای حیوانات بوده که نتیجه آن نزدیک شدن حیوانات به سکونتگاه‌های انسانی جهت یافتن تغذیه برای ادامه بقا است. قاعدتا این موضوع خوشایند نیست ولی وقوع آن نیز با توجه به شرایط ایجاد شده ناگزیر است.

وی گفت: ورود انسان به قلمرو حیات وحش و استفاده از منابع آبی و تغذیه‌ای آنان از یک سو ایجاد تقابل میان حیات وحش و بشر را به دنبال دارد و از سوی دیگر خطرات احتمالی را افزایش می‌دهد.

نجاتی افزود: طبق قوانین، دامداران دارای پروانه چرا می‌توانند در فصل خاصی برای تعداد دام مشخص شده‌ای از محل‌های چرا برای دام خود استفاده کنند ولی متاسفانه شاهد این هستیم که دامداران فاقد پروانه چرا یا دامدارانی برای تعداد دام بیش از رقم تعیین شده در پروانه چرا به صورت 12 ماهه به استفاده از محل‌های چرای مختلف اقدام می‌کنند که این موضوع تقابل حیات وحش با بشر را تشدید می‌کنند و به کاهش منابع تغذیه‌ای حیات وحش می‌انجامد.

وی با بیان این‌که برای هر قلاده پلنگ 5 هزار هکتار قلمرو در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: ‌در کوه آسماری که مساحتی حدود 12 هزار هکتار دارد، نمی‌توان انتظار سکونت تعداد زیادی پلنگ را داشت و در این منطقه در نهایت شاید 3 یا 4 قلاده پلنگ وجود داشته باشد. برای جایگزینی کوه آسماری با یک محل چرای دیگر باید سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اداره‌کل امور عشایر و سازمان جهاد کشاورزی ورود کرده و طبق شرح وظایفی که دارند، نسبت به تامین علوفه مورد نیاز عشایر اقدام کنند.

مدیر اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان افزود:‌ اقدام دامدار مسجدسلیمانی در عدم حمله به پلنگ‌های مهاجم الگوی خوبی برای سایر بهره‌برداران از محیط زیست و دامداران در سطح استان و کشور است و امیدواریم شاهد استمرار حرکت‌های اینچنین در سطح بسیار وسیع و از بین رفتن تقابل میان انسان و حیات وحش باشیم.

منبع : ایسنا

700/705

کد خبر: 716030

وب گردی

وب گردی