امروز حوزه اقتصاد را خلاقیت تعریف می کند/هنر و ورزش تحریم پذیر نیست و بهترین فرصت برای ایران است که بحث دیپلماسی علمی را گسترش دهد

کارگاه اقتصاد خلاق با معاونت حوزه پژوهش و فناوری واحد دانشگاهی تهران غرب صبح امروز 5 دی ماه در محل امفی تئاتر ستاد مرکزی واحد تهران غرب برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدا طوبی امیرعضدی معاون پژوهش و فناوری واحد تهران غرب در خصوص تعریف واژه اقتصاد خلاق و ضرورت آشنایی استاید و معاونان با این واژه سخنانی را مطرح کرد.
در ادامه دکتر خلیل ارجمندی در خصوص توضیح مباحث اقتصاد خلاق بیان داشت: با توجه به وابستگی اقتصاد کشور به اقتصاد نفتی طی گزارشی که به ریس جمهور وقت جناب اقای روحانی داده شد لزوم پایه ریزی اقتصاد کشور بر مباحث دانش بنیان، it مورد تاکید قرار گرفت نیاز به پی ریزی مقوله اقتصاد در دیگر ابعاد بخصوص فرهنگ و هنر و ... ارائه شد.
وی افزود : انچه که امروز در دنیا مرسوم است کسب درامد از مقوله هنر است به طوری که سهم درامد کشور ایتالیا در بحث پوشاک و اتریش در موسیقی بسیار بالاست.
ارجمندی تصریح کرد: اقتصاد مجموعه ای از عرضه و تقاضا و نرخ است در سال 2001 جان هاوکینز با ارائه کتابی به معرفی اقتصاد خلاق پرداخت برهمین اساس یک مدل پویاتری از اقتصاد مطرح شد.
مسئول مرکز اقتصاد خلاق افزود: در علم امروز ثروت زمین و نفت نیست با توجه به اینکه متاسفانه مدیران اجرایی کشور هنوز فکر می کنند سرمایه گذاری کلان در پتروشیمی و احداث کارخانه اقتصادی است.

وی افزود: امروز حوزه اقتصاد را خلاقیت تعریف می کند و کشورهایی از نظر اقتصادی کمتر آسیب می بینند که در مبحث اقتصاد خلاق موفق بوده اند.
این مقام مسئول ادامه داد: در پی ارائه گزارش اقتصاد خلاق به دولت این مقوله به تصویب رسید و رئیس جمهور دستور به ایجاد مرکزی به نام اقتصاد خلاق داد.
وی افزود: برای ایجد اقتصاد خلاق در کشور ابتدا نیاز به دیتا و اطلاعات اولیه برای اجرای آن در سطح کشور داشتیم با توجه به اینکه یک و یک دهم جمعیت دنیا و یک و سه دهم خشکی کره زمین متعلق به ایران است و از نظر فرهنگ و هنر یک کشور بسیار متمدنی و دارای فرهنگ غنی هستیم در گزارشاتی که در یونسکو تنها فرش زرباف ایران به عنوان اقتصاد فراوانی از نام برده شده است.
وی تصریح کرد: با مطرح کردن بحث اقتصاد خلاق در سال 93 ابتدا با مخالفت وزارت ارتباطات، اقتصاد، فرهنگ در ابتدای امر مواجه شدیم در این راستا ابتدا به توضیح اقتصاد خلاق پرداختیم البته اقتصاد خلاق در ایران کار شده است ولی جایی برای حصول نداشته است.
خلیل ارجمندی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر بیزینسی یک بهای تمام شده و یک قیمت فروش در بازار وبا یک مابه التفاوت سود آن بدست می آید در اقتصاد موسیقی و هنر نیز به عرضه و تقاضا باید به عنوان یک بیزینس اصلاح شود. به طور مثال اگر فیلمی که سرمایه گذار برای ساخت آن سرمایه گذاری کرده است مجوز اکران نگیرد پروژه اش شکست خورده است به معنای دیگر بیزینس مدلمان شکست خورده است ولی اقتصادمان شکست خورده نیست.
وی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد خلاق در کنار اقتصاد مقاومتی جایگاه مهمی را داراست و در این راستا می توان به بحث برون گرایی اقتصاد اشاره کرد که کالایی تولید شده و برای عرضه وجود داشته باشد.
وی به قدرت رسانه در اقتصاد اشاره کرد و تصریح کرد: رسانه می تواند اقتصاد را بسیار تغییر دهد و بر قدرت دیتا و شاخص اقتصادی و باور عمومی تاثیر گذار باشد و رسانه با ایجاد اعتماد عمومی می تواند بازار را تغییر داده و مردم به سرمایه گذاری سوق دهد.
وی افزود: امروز اقتصاد جدید بر بستر هنر ایجاد شده است و بسیاری کشورها در مبحث زیبایی و مدلینگ سرمایه گذاری کرده اند و با شناسایی و ساماندهی در اقتصاد ملی می توانیم به تولید ثروت از هنر کمک کنیم و لازمه این امر احیا نهادها، ابزارها و بازارها مصرف داریم.
وی در این راستا اظهار داشت: نیازاست نهادهای سیاست گذار و اجرایی تعریف جدیدی در مقوله کسب و کار و اقتصاد ارائه دهند در این راستا نیاز به بازنگری در مفهوم بیکاری، قانون کسب و کار و تعریف جدیدی از بیمه هستیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: نهادسازی اقتصاد خلاق مبنایش در دانشگاه هاست و نیاز است سرفصل های این حوزه در ابتدای امر درواحدهای دانشگاهی تدریس شود و اساتید به تدریس این مبحث و دانشجویان به تولید مقاله در خصوص اقتصاد خلاق بپردازند.
وی افزود: اقتصاد خلاق در خصوص ابزارسازی و یافتن بازار نیاز به ابزارهای جدیدی چون استارت آب های هنری ، ابزارهای مالی دارد و سرمایه گذاری در این بخش باید فعال شود.
وی افزود: در خصوص بازار نیاز به تعریف جدیدی از این واژه هستیم و یک مارکت جدید را در حوزه های مختلف ایجاد کنیم و محصولات فرهنگی و هنری را به فروش برسانیم.
وی با استفاده به اینکه هنر و ورزش تحریم پذیرنیست گفت: با توجه به فروش بالای فیلم و محصولات صوتی بهترین فرصت ست که مبحث دیپلماسی علمی را گسترش دهیم. با توجه به بحث چشم انداز 20 ساله می توانیم در کشاورزی، هنر، موسیقی، بسته بندی کالا پتانسیل بالایی برای پیشرفت اقتصادی داریم.
وی افزود: درصنعت بسته بندی نیاز به تقویت دانشکده های هنر داریم تا دانشجویان به صورت کاربردی به یادگیری هنر بپردازند و فاصله هنر و صنعت مرتفع شود متاسفانه این رابطه در دانشگاه ها گم شده است و به نوعی این رابطه تعریف نشده است و مسئله اقتصاد خلاق برای دانشگاه و صنعت مقوله ناشناخته ای است.
وی تصریح کرد: اقتصاد ایران بر پایه خدمات، کشاورزی، تولید و بازرگانی است و متاسفانه هنر جزو زیر شاخه سایر خدمات قرار گرفته است و فعالیت های هنری سرفصلی در اقتصاد کشور ندارد و لازمه این کار تعریفی از هنر وتعریف ابزارهایی برای آن است.
در این زمینه به حمایت دانشگاه ها نیازمند هستیم تا با ایجاد مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق در دانشگاه ها به تعلیم دانشجویان خلاق و معرفی انان به بازار کار محقق شود که در ابتدای امر تدوین مقالاتی در خصوص اقتصاد خلاق می تواند برای شروع کار مناسب باشد.
205/200

کد خبر: 716047

وب گردی

وب گردی