زخم زلزله بم بر پیکر کشور باقی است/وزارت بهداشت قربانی اصلی حوادث و بلایاست

وزیر بهداشت ضمن ضمن اشاره به زلزله بم و رخمی که همچنان بر پیکر استان کرمان و کل کشور بر جای مانده، بر لزوم آمادگی بیمارستان‌ها و اورژانس در هنگام وقوع حوادث تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی ضمن اشاره به سالگرد حادثه زلزله بم گفت: در این حادثه حدود ۲۶ هزار نفر جان‌شان را از دست دادند و نزدیک به ۳۰ هزار نفر هم دچار معلولیت شدند و این زخم همچنان بر پیکر استان کرمان و کل کشور مانده و التیام نیافته است. بر این اساس امیدواریم که خداوند به بازماندگان آنها بیش از پیش آرامش دهد.

وی افزود: خداوند موهبت‌های زیادی را به جمهوری اسلامی ایران داده است، اما کشور ما جزء کشورهای بلاخیز است و باید آمادگی کامل و کافی برای مقابله با حوادث وجود داشته باشد. البته باید توجه کرد که بخشی از اینها دست بشر نیست و آمارهای بین المللی طی ۱۰ سال گذشته نشان دهنده این است که بلایا جان انسان‌ها را مورد خطر قرار می‌دهد و در کشورهای مختلف تلفات می‌دهد. البته کشورهایی که برای روزهای سخت و مقابله با حوادث فکر کرده‌اند، کمتر آسیب می‌بینند و بالعکس کشورهایی که برای این موضوع اقدام جدید انجام نداده‌اند، آسیب‌شان هم بیشتر است.

هاشمی با بیان اینکه حوادث و بلایا طی یک دهه اخیر حدود ۷۰۰ هزار کشته و تعداد زیادی مجروح و معلول بر جای گذاشته است، ادامه داد: حال اگر آمادگی‌های لازم ایجاد نشود، این آمار در دهه بعدی افزایش می‌یابد. البته کشورها در جهت پیشگیری و اقدامات و انجام اقدامات سریع در هنگام وقوع حوادث کارهای زیادی را انجام می‌دهند تا کمتر آسیب ببینند. در ایران نیز اقداماتی برای مواجهه با این حوادث به ویژه با راه اندازی پدافند غیر عامل انجام شده است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: وزارت بهداشت قربانی اصلی عوارض حوادث و بلایاست و ما در برابر علتی که یا پیش بینی نشده یا خوب مدیریت نشده است، معلولیم. بر این اساس این حوادث یا افراد را دچار آسیب‌های اجتماعی و ... می‌کنند که دامنگیر ماست و یا منجر به معلولیت افراد می‌شوند که بار بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت از جمله دستگاه‌هایی است که می‌تواند در کاهش عوارض حوادث و بلایا تاثیرگذار باشد، گفت: بنابراین از همه کسانی که در حوزه معاونت بهداشت، معاونت درمان و به ویژه اورژانس که ارگانی سرافراز است، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: اورژانس در این سال‌ها کمک‌های زیادی کرده است و در سازماندهی جدیدش در قالب سازمان اورژانس کشور، می‌تواند نقش آفرینی موثرتری را داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه شب گذشته درباره طرح ساخت بیمارستان های بیشتر از ۱۰۰۰ تخت خوابی بحث می‌کردیم، گفت: یکی از عواملی که روی آن اصرار هستیم، عدم آمادگی ما در کشور برای ارائه خدمات در هنگام حوادث است. بر این اساس باید توجه کرد که سبک زندگی تغییر کرده است و هنوز با آنچه که باید باشیم فاصله زیادی داریم.

وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: البته مسئله مهم این است که برگزاری چنین جلساتی مشکل گشاست و نشان می‌دهد که افراد برای این موضوع فکر می‌کنند.

هاشمی در عین حال گفت: دلم می‌خواهد که اورژانس کشور بتواند بیش از همیشه پناهگاهی برای مردم باشد تا زمانی که اسم اورژانس می‌آید گرچه اضطرابی در مردم ایجاد می‌شود اما یک آرامشی هم برایشان ایجاد شود.

منبع: ایسنا

706/700

کد خبر: 716064

وب گردی

وب گردی