شاعری :نقش مثبت قطعنامه سازمان ملل در مهار ریزگردها

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه ۹۰ درصد ریزگردهای ایران منشا خارجی دارد، گفت: با توجه به ضرورت‌ همکاری بین‌المللی، قطعنامه مقابله با ریزگردهای سازمان ملل تاثیر بسزایی در کنترل ریزگردها خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز ،علی محمد شاعری در واکنش به تصویب قطعنامه مقابله با ریزگردها در مجمع عمومی سازمان ملل، با بیان اینکه ریزگردها موضوعی مربوط به چند کشور و نشات گرفته از بحران‌های خشکسالی در منطقه خاورمیانه و آفریقا است، گفت: برای مقابله با ریزگردها دو اقدام اساسی ملی و بین‌المللی ضروری است، به همین جهت کنواسیون مقابله با پدیده بیابان‌زایی که ایران نیز عضو آن است، تکالیفی را برای همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مانند FAO و UNEP و سایر سازمان‌های وابسته به سازمان ملل مشخص کرده است.

نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب قطعنامه مقابله با ریزگردها در سازمان ملل، افزود: قطعنامه مقابله با ریزگردها می‌تواند به همکاری منطقه‌ای در جهت شناسایی و کنترل منابع آلاینده کمک کند، در حقیقت حدود 90 درصد ریزگردهای غرب کشور منشا خارجی دارند و از کشورهایی چون عراق، سوریه و عربستان وارد ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد ریزگردهای خارجی مربوط به عراق و 30 درصد از سوی عربستان و سوریه وارد ایران می‌شود، افزود: پیشنهاد همکاری‌های منطقه‌ای با تشکیل صندوق کمک به مقابله و پیشگیری از ریزگردها از گذشته از سوی کشور ایران مطرح بوده تا این کشورها با کمک سازمان‌های بین‌المللی و همکاری‌های فنی و اعتباری کانون‌ ریزگردها را شناسایی، کنترل و مهار کنند که حال با تصویب این قطعنامه می‌توان آن را محقق ساخت.

شاعری با بیان اینکه ریزگردها با منشا خارجی را با همکاری بین‌المللی می‌توان کنترل و مهار کرد، گفت: تجربه بسیاری از کشورها همچون چین، مغولستان، ژاپن و کره در گذشته نشان از تاثیر مثبت همکاری‌های بین‌المللی در مقابله با ریزگردها دارد.

وی با بیان اینکه در کنار اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی باید کارهای کنترل و مهار ریزگردها در داخل کشور نیز ادامه داشته باشد، گفت: اقدامات ملی مقابله با پدیده بیابان‌زایی در تمامی استان‌های منشا ریزگرد باید ادامه یابد تا کانون‌های ریزگردها شناسایی و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از ریزگردها به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و بر اثر پدیده بیابان‌زایی و خشکسالی است، در واقع این ریزگردهای داخلی را باید با تامین حق‌آبه تالاب‌ها، مالچ‌پاشی، جنگل‌کاری، مدیریت و حفاظت منابع آبی و پوشش گیاهی کنترل کرد.

منبع : خانه ملت

700/705

کد خبر: 716068

وب گردی

وب گردی