MIT اسکوتر‌ خودران خود را معرفی کرد

موسسه‌ی MIT الگوریتم جدیدی برای اسکوتر خودران طراحی کرده است که می‌تواند در دیگر وسایل نقلیه هم به کار گرفته شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ با روی کار آمدن اسکوترهای خودران، می‌توان امیدوار بود که راه برای ارائه‌ی اتومبیل‌های خودران هم باز شده است. یک تیم پژوهشی شامل محققان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی (CSAIL) دانشگاه MIT، اسکوتر خودرانی طراحی کرده‌اند که نه‌تنها به کاربران خود اجازه می‌دهد پشت آن بنشینند و از سواری با آن لذت ببرند، بلکه می‌توانند با آن از بین وسایل نقلیه‌ی دیگر عبور کنند. بنا به گزارش MIT، دامنه‌ی کاربرد الگوریتم این اسکوتر متنوع است و از انتقال اشیا در داخل ساختمان گرفته تا خودروهای بدون سرنشین قابل استفاده است.

این اسکوتر خودران نشان‌دهنده‌ی یک سیستم جدید حرکتی است که توسط CSAIL با همکاری دانشگاه ملی سنگاپور و مرکز تحقیقاتی Singapore-MIT Alliance طراحی شده است. اسکوتر MIT بر پایه‌ی حسگرها و سیستم‌های نرم‌افزاری تجربی توسعه پیدا کرده است. تیم تحقیقاتی در این خصوص می‌گوید: «دلیل استفاده‌ی مجدد از تنظیمات قبلی این بود که فعالیت گروه بیشتر بر روی بخش ناوبری و الگوریتم‌های کنترلی متمرکز شود.»

این الگوریتم‌ها بر پایه‌ی سه لایه‌ی نرم‌افزاری شکل گرفته‌اند‌. اولین لایه مربوط به واکنش فوری وسیله‌ی نقلیه برای جلوگیری از برخورد با دیگر خودروها و تغییرات شرایط بیرونی است. لایه‌ی دوم با استفاده از الگوریتم محلی‌سازی برای ساخت نقشه‌ها و مکان‌یابی مورد استفاده قرار می‌گیرد و لایه‌ی سوم به الگوریتم اجازه می‌دهد تا به‌عنوان بخشی از ناوگان عمل کند و بین چند کاربر به اشتراک گذاشته شود.

گفته می‌شود که الگوریتم‌های جدید می‌توانند در دو محیط داخلی و بیرونی ساختمان کارایی داشته باشند. ضمن این‌که با استفاده از الگوریتم جدید، بعضی از ربات‌های MIT که در جهت‌یابی مشکل داشتند، می‌توانند در راهروی مشهور این موسسه (به طول ۲۵۱ متر و بدون هرگونه نشانه قابل‌تشخیص برای ربات) به کار گرفته شوند.

با این حال، جاه‌طلبی MIT چیزی بیش از الگوریتم‌های اسکوترهای متحرک است. در واقع مهندسان این موسسه، الگوریتم جدید را، استانداردی برای دیگر انواع وسایل نقلیه در نظر می‌گیرند.

تیم در این خصوص می‌گوید الگوریتم جدید برای انجام تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم، از دیگر الگوریتم‌ها عملی‌تر و قابل اطمینان‌تر است. ضمن این‌که پیچیدگی کم‌تر این الگوریتم، پیاده‌سازی آن در وسایل نقلیه‌ی مختلف را ساده‌تر می‌کند. علاوه بر این، داده‌ها می‌توانند به‌راحتی از یک وسیله‌ی نقلیه به دیگری منتقل شوند و از آنجا که این الگوریتم‌ها با محیط پیرامون وسایل نقلیه در تعامل هستند، می‌توانند عملکرد خود را بهبود ببخشند.

اسکوتر جدید در آوریل سال جاری ساخته شد و در آغاز به کار عمومی آن، بیش از ۱۰۰ نفر برای آزمایش این دستگاه دعوت شدند. پیش از این‌که شرکت‌کنندگان سوار اسکوتر شوند، از آن‌ها خواسته شد که نظر خود را درباره‌ی امنیت این وسیله با نمره ۱ تا ۵ بیان کنند. به این ترتیب که ۵ نمایانگر بالاترین ضریب ایمنی بود و پس از آزمایش، دوباره این سؤال از آن‌ها پرسیده می‌شد. بنا به گزارش تیم، میانگین این نمرات عددی بین ۳.۵ تا ۴.۶ بود.

منبع: زومیت

203/200

کد خبر: 716214

وب گردی

وب گردی