مجلسی: مسیر برطرف شدن مشکلات بخش صنعت از دانشگاه می گذرد

سمینار بررسی فرصت های ملی و بین المللی ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه، با هدف بررسی چالش ها و فرصت های ملی و بین المللی ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد برگزار شد.

به گزارش ابسکانبوز، در ابتدای سمینار مهران مجلسی رئیس واحد نجف آباد به معرفی بزرگ ترین مرکز آموزش عالی استان اصفهان پرداخت و گفت:« دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با داشتن بیش از 27 هزار نفر دانشجو، توانمندی ها و پتانسل های بسیار زیادی در تولید علم و تبدیل آن به محصولات تجاری دارد. امضای تفاهم نامه های متعدد با بخش های مختلف صنعتی و تولید انحصاری برخی از محصولات تجاری از جمله این توانمندی ها است.»

وی افزود: «بخش صنعت باید متقاعد شود که مسیر حل مشکلاتی که دارند از دانشگاه می گذرد و این موضوع صرفا در حد شعار نیست. با پتانسیل هایی که در دانشجویان مستعد و اعضای هیات علمی توانمند این دانشگاه سراغ دارم یقین دارم که این مطلوب حاصل خواهد شد. دانشگاه و دانشگاهیان نیز باید به این خود باوری برسند که می توانند پاسخگوی نیاز صنعت باشند. دانشجویان و اعضای هیات علمی نباید منتظر بمانند تا به آنها سفارش کار داده شود. باید تحقیقات میدانی خود را شروع کنند، نیاز سنجی کرده و ببینند مشکلات بخش صنعت چیست. پس از آن تحقیقات و پژوهش های خود را بر مبنای آن نیاز سنجی انجام دهند. دانشگاهیان باید حلقه های مفقوده این ارتباط را شناسایی کرده و نقطه اتصال این گسست باشند.»

در ادامه مسعود شفیعی رئیس دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور، تبدیل ایده به محصول و هم افزایی در توانمندی ها را از عوامل ضروری در ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و گفت: «باید به نحوی عمل کرد که بخش های مختلف صنعت به این باور برسند که برای رفع و حل مشکلات خود می توانند به دانشگاه و دانشگاهیان اعتماد کنند.»

شفیعی از چالش های ارتباط صنعت با دانشگاه گفت و خاطر نشان کرد:« عدم اعتقاد صنعت به دانشگاه برای انجام پروژه، عدم احساس نیاز به یکدیگر، عدم شناخت صحیح مشکلات و نیازهای صنعت توسط دانشگاه از جمله مواردی است که مانع از برقراری ارتباط مثبت و دو سویه بین بخش صنعت و دانشگاه شده است.»

وی بهترین مدل ارتباطی بین دولت، دانشگاه و صنعت را مدل متوازن دانست و افزود:« در این مدل نقش و وظایف هر کدام از حوزه های دولت، دانشگاه و صنعت مطرح شده و این در حالی است که هر حوزه استقلال خود را حفظ می کند، در فرآیند توسعه اقتصادی وارد قلمروی دیگری می شود و مابین آنها همپوشانی وظایف و مأموریت ها وجود دارد.»

شفیعی گفت:« دانشگاه های ما با توجه با جایگاه توسعه، نوآوری و کارآفرینی در اقتصاد و توسعه دانش بنیان، باید به سمتی بروند که دانشگاه کار آفرین باشند و چرخه اقتصاد کشور را به صورت مستقیم در دست بگیرند.»

در پایان سمینار، محمد حسن ندیمی رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر واحد نجف آباد و مرکز تحقیقات مه داده حضور نظام مند، قوی و مستمر در صنعت را یکی از استراتژی های مهم دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دانست و خاطر نشان کرد:« رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، پاسخگویی به نیازهای صنعت و رفع مشکلات آنها با رویکرد اقتصاد دانش بنیان و تاسیس شرکت های دانش بنیان است.»

205/200

کد خبر: 716249

وب گردی

وب گردی