گزارشی از مناقشات پکن و واشنگتن در دریای چین

پنتاگون مدعی شده، چین در 15 سال آینده توانایی تولید چند نوع ناو دریایی را خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، تعداد زیادی کشتی جنگی با حمایت یک ناو هواپیمابر به بخش شمالی دریای چین منتقل شدند.

این کشتی‌ها در کنار ناوهواپیمابری که از آن‌ها حمایت می‌کرد، از بخش شمالی تایوان عبور کردند تا آماده بودن خود را نشان دهند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، چین این‌کار را یک مانور نظامی نامیده است.

بسیاری معتقدند اینکار در پاسخ به تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ با رئیس جمهور تایوان انجام شده است.

نیروی دریای چین برای انجام اینکار نزدیک به 90 مایل را پیمود و از میان فیلیپین و تایوان عبور کرد.

با اینکه هوشیار و انعطاف پذیر بودن روش حفظ حریم هوایی و دریایی است، سخنگوی وزارت خارجه تایوان می‌گوید: جت‌های ما آماده هستند و زیردریایی‌های ما مستقر شده اند.

یکی از نمایندگان پارلان تایوان معتقد است مانور نظامی چین در دریای چین، با هدف فرستادن پیامی برای آمریکا انجام پذیرفته است. او معتقد است اینکار از یک ایده شکسته خورده نشات می‌گیرد. منظور این نماینده پارلمان برنامه‌ای است که طبق آن جزایر تایوان و ریوکیوی ژاپن باید به چین بازگردد.

یک تحلیلگر تایوانی معتقد است، چین دیر یا زود، کشتی‌های خود را به سمت شرق اقیانوس حرکت خواهد داد و حریم دریایی آمریکا را نقض خواهد کرد.

چین که از گشت‌زنی نیروی دریای آمریکا در دریای چین جنوبی به شدت خشمگین است، اخیرا یکی از زیر دریایی‌های آمریکایی را (که وظیفه آن نقشه برداری بود) تصرف کرد و سپس مجددا آن را به آمریکا بازگرداند.

ژاپن اعلام کرد، اینکار در اواخر روز یکشنبه هفته گذشته انجام پذیرفته و در این ماجرا شش کشتی چینی زیر دریایی آمریکایی را احاطه و تصرف کردند.

سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد، این کشور سفر بلند مدت نیروی دریایی چین را از نزدیک تحت نظر داشته است.

از طرفی نیروی هوایی چین در یک رزمایش نظامی قسمت‌هایی از شرق و جنوب شرقی دریای چین را مورد هدف قرداد داد. چین اعلام کرد این صرفا یک تمرین نظامی بوده است.

نیروی دریای چین که در گذشته توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده بود، ده‌ها از فعالیت و کسب تجربه به دور بوده است و قابل مقایسه با نیروی دریایی کشوری چون آمریکا نیست.

در دسامبر گذشته نیروی دریایی چین اعلام کرد در حال ساختن دومین ناوهواپیمابر خود است. اما تاریخی برای زمان آماده شدن اعلام نکرد.

پنتاگون اعلام کرده است، چین در 15 سال آینده می‌تواند به ظرفیت ساخت ناوهای متعدد دست یابد.

دریای چین جنوبی محل عبور کشتی‌هایی از کشورهای ویتنام، مالزی، تایوان، فیلیپین و برونی است و سالانه نزدیک به 5 تریلیون مبادلات تجاری از طریق آن انجام می‌شود.

303/300

کد خبر: 716354

وب گردی

وب گردی