انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان با چهار داوطلب

کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان اعلام کرد که چهار نفر برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری این کشور در 24 بهمن ماه 1395 (12 فوریه سال 2017 ) ثبت نام کردند.

به گزارش یسکانیوز به نقل از خبرگزاری کانیوز که خبرهای آسیای مرکزی را پوشش می دهد، اصلی ترین نامزد این انتخابات «قربانقلی بردی محمدوف» رئیس جمهوری فعلی و رئیس حزب حاکم این کشور است.
«کوووساویچ» رئیس انجمن ایالتی صنایع غذایی، «آتالی بیکمراد میرادویچ» معاون رئیس سهامی «تجاری بانک» و «ارازو دوردوگیلیچ» رئیس کمیته حزب کشاورزی از دیگر ثبت نام شدگان برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.
قربانقلی بردی محمداف سال 2006 میلادی، بعد از مرگ رهبر پیشین «صفر مراد نیازاف» معروف به «ترکمن باشی»، بر صندلی ریاست جمهوری ترکمنستان نشست.
محمداف در گذشته مقامهای معاونت ریاست جمهوری و وزارت بهداشت را نیز عهده دار بود.
مجلس ترکمنستان چند ماه پیش قانون اساسی جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن محدودیت سن نامزد ریاست جمهوری این کشور لغو و دوره ریاست جمهوری نیز از پنج به هفت سال افزایش یافته است.
قانون جدید بعد از امضا شدن از طرف «قربانقلی بردی محمداف» 24 شهریور امسال به اجرا درآمد.
براساس قانون اساسی پیشین این همسایه شمالی ایران که سال 2008 تصویب شده بود افراد کمتر از 40 و بالاتر از 70 سال حق داوطلبی برای مقام ریاست جمهوری این کشور را نداشتند.

منبع: ایرنا

306

کد خبر: 716414

وب گردی

وب گردی