فکر نکنم پارازیت داشته باشیم!

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: فکر نکنم پارازیت داشته باشیم!

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه تماشاگران این که از چه زمانی کلمه‌ پارازیت‌‌ وارد ادبیاتمان شد را شاید باید از ابتدای تاریخ همه‌گیری ماهواره‌ها در ایران جست‌وجو کرد. زمانی در اوایل دهه ۸۰ که برای اولین بار افراد در خانه‌‌هایشان درست در وسط دیدن اخبار یا گزارش‌های خبری از شبکه‌های ماهواره، متوجه اختلال‌هایی در پخش تصاویر شدند. احتمالاً چند بار گیرنده خود را روشن و خاموش کرده و چند باری هم رویش کوبیده باشند تا جواب بگیرند که مطمئناً بی‌فایده بوده است.

پارازیت یا همان نویز، امواج الکترومغناطیسی هستند که برای ایجاد اختلال در شبکه‌های رادیویی مانند ماهواره‌ها، از سمت منشأ نامعلوم پخش می‌شود. این امواجِ معمولاً کوتاه‌برد، با فرکانس‌های مشابهِ شبکه‌های مورد نظر، جایگزین امواج اصلی آنها می‌شوند و در رسیدن آنها به گیرنده‌های تلویزیونی اختلال ایجاد می‌کنند. این کلمه در اصل به معنای دنباله‌رو، آویزان و کاسه‌لیس، در زیست‌شناسی به معنای انگل و در ادبیات امروزمان به مفهوم مزاحمت تبدیل شده است.

با گذر زمان و گسترش شبکه‌های فارسی‌زبان روی ماهواره‌ها، اختلالات بیشتر شد و مردم را نسبت به منشأ و البته تأثیرات آنها کنجکاو کرد‌. امواج الکترومغناطیسی، ممیزی را این بار از مسیری جدید برای مردم اعمال می‌کرد. با همین ریتم، پارازیت‌ها و اختلال‌های بیشتری ایجاد شد و شاید حوالی قبل و بعد خردادماه ۸۸ بود که حجم عظیمی از پارازیت‌ها مهمان خانه‌های مردم شد. از همان زمان‌ بود که شایعاتی در مورد سرچشمه آنها شکل گرفت و مردم منشأ آن را به نهادهای مختلف رسمی کشور مانند نهادهای نظامی، صداوسیما، شرکت مخابرات و… نسبت دادند و عده‌ای می‌گفتند که پرچم‌های بلند نصب شده در میادین، پارازیت پخش می‌کند. عده‌ای دیگر ادعا می‌کردند که ماشین‌های سیاری هستند که پارازیت می‌فرستند. شاید برای اولین بار مهرماه همان سال ۸۸ بود که معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، اعلام کرد مردم نگران این پارازیت‌ها و آثارش هستند. او گفت: «شهرداری هر چه زودتر لایحه ساماندهی اخذ عوارض از دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی را بیاورد. مردم نگران پارازیت‌های ماهواره‌ای و آثار آن هستند.»

محسنی بندپی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در همان وقت نسبت به تأثیر مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای و مخابراتی بر سلامت روان شهروندان تهرانی هشدار داد و گفت: «متأسفانه بعد از انتخابات انواع پارازیت‌های مخابراتی به شدت افزایش یافته که مطمئناً برای سلامت تهرانی‌ها نگران‌کننده است.» و بعد از آن اولین واکنش‌ها در مورد تأثیرات این امواج شکل گرفت. موجی از ترس‌ و اعتراضات همزمان متوجه متولی پخش پارازیت‌ها شد و اظهار نظرات متفاوتی در مورد این موضوع گفته شد و برخی هنوز از فرستادن این پارازیت‌های مشکوک با هدف جلوگیری از تهاجم فرهنگی دفاع می‌کردند. پس از سال‌ها رد و تأیید شدن ضررهای این امواج مختل‌ کننده از طرف مقامات و نهادهای مرتبط، آخر هفته‌ گذشته، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه رونمایی از سامانه و بانک اطلاعاتی جامع سرطان در شیراز گفت: «از آنجا که در ابتدا اطلاعات کاملی از سرطان‌زایی پارازیت‌ها نداشتیم، اظهار نظر نمی‌کردیم. اما مطالعات اولیه اخیر نشان می‌دهد که این امواج و پارازیت‌ها عوارضی دارند و در ابتلا به سرطان مؤثرند. علاوه بر این که امواج و پارازیت‌ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شوند، می‌توانند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشند.»

این اظهار نظر تقریباً رسمی را شاید بتوان جزو معدود تأییدهای آسیب‌رسانی پارازیت به‌ شمار آورد. البته پس از این اظهار نظر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت با اشاره به این موضوع اظهار کرد که در طول سال‌های وزارتش از معاونانش خواسته است که اگر مدرکی در تأیید عوارض پارازیت‌ها دارند، ارائه دهند؛ چرا که مطمئن است حرف با مدرک اثرگذار خواهد بود و اگر مدرکی ندارند، کلی‌گویی نکنند.

شهریاری: مگر پارازیت قطع نشده؟

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم سیستان و بلوچستان به تماشاگران امروز می‌گوید، در زمان نماینده بودنش حتی در دوره‌های قبل هم با افراد مربوط به این مسئله جلساتی برگزار کرده‌اند که هر بار به دلیل این که مضرات پارازیت‌ها تأیید نشده، کاری از پیش نرفته است. او البته هنوز هم سرطان‌زا بودن این امواج مختل‌کننده را تأیید نشده می‌داند و اضافه می‌کند که اگر معاون وزیر بهداشت این مسئله را تأیید کرده است، پس خود وزارت بهداشت و درمان، به عنوان متولی سلامت باید برای پیگیری این مسئله دست به کار شود. البته او و دوستانش در این کمیسیون، پس از اطلاع‌رسانی رسمی برای پیگیری این مسئله فعالیت خواهند کرد. شهریاری البته می‌گوید:«فکر نکنم پس از ماجرای فتنه ۸۸، دیگر پارازیتی با هدف اختلالِ شبکه‌های ماهواره‌ای در کشور فرستاده شده باشد!»

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز به دلیل اظهار نظرهای ناهماهنگ معاون و وزیرش ترجیح داد فعلاً در مورد این مسئله حرفی نزند و در نهایت پیغام رساند که در نشست خبری در این مورد صحبت می‌کند .علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز بعد از چندین و چند تماس و پیغام ما در پایان اعلام کرد که تمایلی به صحبت کردن در این زمینه ندارد.

حفاظت محیط‌زیست برنامه‌ای ندارد

ناصر مهردادی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران، یکی از کسانی بود که برای پیگیری وضعیت پارازیت‌ها با او تماس گرفتیم. آقای مهردادی بعد از چند ساعت پیگیری بالاخره پاسخمان را داد و با مزاح اظهار کرد که چرا هر مشکل و مسئله‌ای را به سازمان محیط زیست ربط می‌دهید؟ او اضافه کرد این مسائل بیشتر در حیطه اختیارات و وظایف وزارت بهداشت است و آنها باید حساسیت بیشتری در توجه به بیماری‌ها داشته باشند. او که شهریور امسال به این سمت منصوب شده است، گفت که تا امروز برنامه‌ای برای مقابله با پارازیت‌‌ها نداشته‌اند، ولی اگر وزارت بهداشت به طور صریح و قاطعانه آسیب‌زا بودن پارازیت‌ها را اعلام کند، کارگروهی برای پیگیری آن تشکیل می‌دهند.

علی گورانی، رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: «اظهار نظر اخیر ملک‌زاده تبعات زیادی را در پی دارد؛ چرا که اگر صحبت‌هایش تأیید شده باشد، ترس زیادی را در مردم ایجاد خواهد کرد.» او در آخر اضافه کرد که ترجیح می‌دهد زمانی با ما مصاحبه کند که ملک‌زاده صحبت‌های تکمیلی خود را مبنی بر اعلام منبع و مستنداتش بیان کرده باشد.

خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم مانند دیگر دوستان وزارتخانه‌ای‌اش ترجیح داد پس از پیگیری‌های بیشترش در این مورد صحبت کند و قرار مصاحبه را به یک هفته تا ۱۰ روز دیگر واگذار کرد.

اما شخص رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، به عنوان کسی که برای اولین بار در این مورد خبری قطعی را اعلام کرد، سرشان به نظر شلوغ می‌آمد و بعد از تمامی تماس‌ها و پیگیری‌های تماشاگران، در نهایت در صحبت‌هایی کوتاه به تماشاگران گفت: «من برای آقای وزیر چند صد صفحه مطلب در تأیید این موضوع فرستاده‌ام. منبع این تحقیقات جهانی است و همیشه مشخص بوده که پارازیت‌ها بی‌ضرر نیستند. حتی سال ۲۰۱۱ سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیانیه‌ای منتشر کرده است که در آن در مورد آسیب‌های پارازیت ماهواره‌ها هشدار داده است ولی ‌کسی آنها را نمی‌خواند و به آنها اهمیت نمی‌دهد.من دلیل‌اش را نمی‌دانم و بابت این که به حرف‌ها گوش نمی‌کنند، نگرانم.»

ترابی نماینده مجلس شورای اسلامی در همان سال ۸۸ با توجه به این که وزیر ارتباطات از حضور این امواج اظهار بی‌اطلاعی کرده بود، گفت: «زمانی که وزیر ارتباطات از موضوع بی‌خبر است، باید مقام بالاتری پاسخگوی پارازیت‌های ماهواره‌ای باشد.» او اعلام کرد که خواستار سؤال از رئیس‌جمهور شده است.

علی مطهری، نماینده مجلس نیز همان زمان گفت که از نهادهای مختلفی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت و سپاه پاسداران، جهت ارائه توضیحات در مورد پارازیت‌های ماهواره‌ای و حضور در کمیسیون صنایع و معادن دعوت شده است که سپاه پاسداران اعلام کرده به علت این که قبلاً در جلسات شورای عالی امنیت ملی شرکت کرده و وجود این امواج را تأیید نکرده است، در این جلسه شرکت نمی‌کند.

محمد کرم‌پور، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۸۹ اعلام کرد که پارازیت‌های ماهواره‌ای برای سلامتی مردم خطرناک نیست و طبق گزارشات دریافتی تاکنون موردی که ثابت کند این امواج سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، ارائه نشده است.

کامران باقری لنکرانی، مهر سال ۹۰ مطرح کرد که تحقیقات زیادی بر روی عوامل ابتلا به سرطان انجام شده اما هنوز به طور قطعی سرطان‌زا بودن امواج الکترومغناطیس، مانند امواج تلفن همراه یا امواج پارازیت‌های ماهواره‌ای به اثبات نرسیده است.

پس از آن معصومه ابتکار، عضو شورای شهر وقت در تابستان سال ۹۱ در مورد عوارض پارازیت‌ها با تأکید بر نامشخص بودن منشأ پارازیت‌ها گفت: «آن چه در حال حاضر برای سلامتی شهروندان تهرانی نگران‌کننده است، ارسال پارازیت‌هایی است که منشأ آنها نیز مشخص نیست.» او با بیان این که نگرانی که در حال حاضر وجود دارد ارسال امواجی است که بر اساس هیچ ضابطه‌ای نیستند، اضافه کرده بود: «مشخص نیست مسئولیت ارسال این امواج با چه کسی است تا بتوان بابت آن از کسی سؤال پرسید یا بر آن نظارت کرد. آن چه می‌دانیم این است که این امواج بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تأثیر می‌گذارند و به عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که سرمنشأ بسیاری از عوارض و بیماری‌های بدن می‌تواند این امواج باشد و به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوییم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود و این موضوع قطعی است.»

آذر سال ۹۱ مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون پزشکی وقت می‌گوید: «برای مخالفت باید مدرک داشت‌. برای این که با ارسال پارازیت‌ها مخالفت کنیم، حتماً باید با دلیل و مدرک مضر بودنش را ثابت کنیم. گزارش‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی است و ما ناچاریم آن را بپذیریم.»

در دوره‌ ریاست‌جمهوری روحانی پیگیری این موضوع جدی‌تر شد و حسن قاضی‌‌زاده هاشمی در مهر ۹۳ اعلام کرد: «بررسی کارشناسی اثرات پارازیت‌ها بر سلامت انسان برای رفع ابهامات موجود در این زمینه را با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری و سازمان انرژی اتمی آغاز کرده‌ایم و اکنون هم با حضور خانم ابتکار، سازمان حفاظت از محیط زیست به این کارگروه اضافه شده است.»

مهرماه ۹۳، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که این سازمان از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرده که با توجه به سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها تصمیم دیگری برای تهاجم فرهنگی اتخاذ شود.

سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مهر ۹۳ در صحبت‌هایی گفته بود: «ما ضمن این که باید در بخش فرهنگ کارمان را انجام دهیم، نباید بخش سخت‌افزاری را رها کنیم. باید بجا و به موقع پارازیت بیندازیم، نه هر موقع و هر کجا.» او در پاسخ به ضررهای پارازیت و سلامتی مردم نیز عنوان کرد: «اگر جایی ضرر داشته باشد، مخابرات و دیگران که تخصص دارند باید جلوی ضرر را بگیرند و می‌توانند این کار را انجام دهند. ما خبر داریم که وزارت ارتباطات می‌تواند این کار را انجام دهد که ضررش کمتر باشد و جلوی خیلی از این ماهوارهای مستهجنی که به خانواده‌ها حمله کرده گرفته شود.»

سرهنگ عابدین عباسی، جانشین سپاه انصارالحسین (ع) شهرستان گناوه، آبان‌ماه ۹۴ اعلام کرد: «شایعه پخش‌ شده مبنی بر ارسال پارازیت توسط این نیرو روی گیرنده‌های ماهواره‌ای در شهرستان گناوه دروغ است و واقعیت ندارد. شایعه‌هایی که در محفل‌ها و فضاهای مجازی به این نهاد منتسب شده و رواج یافته به هیچ‌ وجه واقعیت نداشته و مردم مطمئن باشند که سپاه هیچگاه دنبال چنین کاری نبوده و نیست و این مطالب از سوی بدخواهان مطرح می‌شود.»

706/700

کد خبر: 716423

وب گردی

وب گردی