عوامل افزایش سن ازدواج و راهکارهای کاهش آن

دکتر حسن توزند جانی دانشیار و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور  گفت:آموزش مهارتهای قبل از ازدواج باید در محیط مدارس و از سنین پایین شروع شود که این آموزش ها می تواند فرهنگ جامعه و سطح آگاهی افراد را بالا ببرد و بنیان ازدواج را محکم تر کند.

الهام مینایی - سن ازدواج یکی از شاخصه های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می شود . در کشور ما که هنجارهای دینی نزد عموم مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیتی را تشکیل می دهند ، این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می شود و دامنه تاثیر سن ازدواج را به حوزه های رفتاری و فرهنگی هویتی نسل جوان می کشاند.

دکتر حسن توزند جانی در این زمینه به سوالات خبرنگار ایسکانیوز پاسخ می دهد.

به نظر شما عوامل افزایش سن ازدواج چیست ؟

مقوله ازدواج یک پدیده چند بعدی است و در جامعه ما مسایل اجتماعی و تغییرات سریع اجتماعی ،مسایل فرهنگی ،مسایل اقتصادی ،و روابط بین فردی که در جامعه شاهد آن هستیم و در بعضی موارد با مشکلاتی که در ازدواج زود هنگام به وجود آمده است همه این عوامل باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است .

آسیب های افزایش سن ازدواج چیست ؟

بالا رفتن سن ازدواج مسایل حاشیه ای متعددی را در بر می گیرد از جمله روابط بین فردی در جامعه و نیازهای اولیه انسان ها که در سن بلوغ شروع می شود که در این زمینه آسیب های محیطی را به همراه دارد و مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد روابط پنهانی و بین فردی است که در جامعه بسیار دیده می شود واین ارتباطات منجر به ازدواج دیر هنگام شده است . همچنین مسایل شغلی و اقتصادی و اجتماعی ( بیکاری و فشارهای اقتصادی که جوانان با آن مواجه هستند )و عوامل عاطفی و روانی افراد را در بر می گیرند و مورد دیگر موضوع طلاق و افزایش زنان بی سرپرست است که برخی از آنها ممکن است با پسران مجرد ارتباط داشته باشند و همین مورد باعث عدم تمایل جوانان به ازدواج می شود و مورد دیگر سنت های فرهنگی غلطی که در جامعه رواج پیدا کرده است از جمله تجملات و چشم و هم چشمی است که امکان ازدواج را برای جوانان کاهش داده است .

راهکار های کاهش سن ازدواج چیست ؟

مقوله ازدواج پدیده ای است که باید در جامعه فرهنگ سازی شود و خانواده ها باید از سنین پایین بنیان های اصلی را تقویت و آموزش دهند و رسانه ها می توانند نقش متعدد و مهمی را داشته باشند که متاسفانه آموزش های مهم و اصولی مناسب را نداریم و مورد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آموزش مهارتهای قبل از ازدواج در محیط مدارس بایداز سنین پایین شروع شود ،و آموزش در زمینه مسایل جنسی که متاسفانه این آموزش ها را کم داریم این آموزش ها می تواند کمک به سزایی در تقویت بنیان خانواده ها داشته باشد و فرهنگ جامعه و سطح آگاهی افراد را بالا ببرد وپایه و اساس ازدواج را محکم تر کند.

705/700

کد خبر: 716431

وب گردی

وب گردی