صرفه جویی در هزینه ها مورد توجه واحدها قرار گیرد/شفاف سازی سقف تدریس اساتید حق التدریس

در نهمین جلسه پایش امور استان ها روسای استانی دانشگاه آزاد اسلامی به بیان مشکلات استان خود و ارائه پیشنهادهایی برای حل این مسائل پرداختند.

به گزارش ایسکانیوز، در نهمین جلسه پایش امور استان ها که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، دبیران هیات های امنای استانی به بیان دیدگاه ها و مشکلات هر یک از استان های خود پرداختند.

دکتر ملکی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان گفت: در مقاطع کنونی تهدیدهایی متوجه دانشگاه آزاد اسلامی است که می تواند سرنوشت ساز باشد، مسائل مالی و اقتصادی که یکی از چالش های پیش روی واحدهای دانشگاهی است و تاثیر بسزایی در میزان جذب دانشجو دارد و به همین خاطر در این شرایط صرفه جویی در هزینه ها باید بیشتر مورد توجه واحدها قرار گیرد.

واحدها از برگزاری همایش های غیر ضروری پرهیز کنند

وی پیشنهاد داد واحدها از برگزاری همایش های غیر ضروری پرهیز کنند و تنها به برگزاری جلسات ضروری و هیات های امنای استانی بسنده کنند. بازنگری در تعیین سقف هزینه های امور فرهنگی و ورزشی یکی دیگر از پیشنهادهای وی در این جلسه بود.

یوسف قیصری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در ادامه گفت: برای اولین بار در کشور سامانه هوشمند سازی بیومتریک در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری در این استان برنامه ریزی شده که کاملا با سیستم سیدا منطبق است و یکی از قابلیت های این سیستم اضافه کردن اثر انگشت است که میزان امنیت آن را بسیار افزایش داده است.

دکتر قیصری افزود: این سامانه همچنین دارای قابلیت های دیگری چون ثبت کننده نمرات با اثر انگشت و ثبت ورود و خروج دانشجویان است به همین خاطر از مدیریت دانشگاه می خواهیم به واحد بوشهر مجوز داده شود تا با واحدهای دانشگاهی برای استفاده از این سیستم قرارداد منعقد کند.

دکتر نیاز آذری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران نیز در این جلسه پیشنهاد داد تا مدیریت دانشگاه به صورت ماهانه یک روز برای ملاقات با هریک از استان ها اختصاص دهد.

وی دراین باره افزود: بهتر است در کنار برگزاری جلسات پایش امور استانها، جلسه شورای استان ها به ریاست دکتر میرزاده به صورت ماهانه برگزار شود.

تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه های غیرانتفاعی ممنوع شود

بازنشستگی اعضای هیات علمی با مرتبه مربی پس از 25 سال خدمت، ممنوعیت تدریس برای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه های غیرانتفاعی و صدور مجوز برای فعالیت های اقتصادی و دانش بنیان در واحدها از دیگر پیشنهادهای وی در این جلسه است.

دکتر عباسی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام با اشاره به ابلاغ قانون جامع ایثارگران گفت: برخی از اعضای هیات علمی با وجود اینکه مشمول این قانون هستند اما همچنان از آنها بیمه و مالیات کسر می شود.

کاهش ساعت کار بانوان شیرده و تغییر ساعت کاری در واحدها از دیگر خواسته های دکتر عباسی بود.

دکتر سارویی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه نگاه ما تنها معطوف به مراکز استان ها نیست، گفت: این دید که نگاه برخی روسای مراکز استان فقط به مرکز استان است منصفانه نیست.

وی در ادامه خواستار راه اندازی صندوق مشترک استانها شد.

لزوم تاسیس مرکز بررسی مطالعات استراتژیک در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر موسی خانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین، با تبریک برای انتخاب غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه پژوهش و فن بازار به عنوان غرفه برتر، گفت: ضرورت تاسیس مرکزی برای بررسی مطالعات استراتژیک در دانشگاه آزاد اسلامی احساس می شود، به نظر می رسد که بهتر است در برنامه ریزی ها تغییراتی ایجاد شود.

وی افزود: نظر سنجی از گروهی از مردم نشان داد که بسیاری از آنها از برگزاری مشترک آزمون ها ابراز نارضایتی کردند چرا که این شیوه برگزاری یک فرصت از مردم را سلب می کند. پیشنهاد می شود روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با تشکیل یک کمپین، نظرسنجی گسترده تری را انجام دهد.

دکتر موسی خانی گفت: بیمه دانشگاه بیمه مناسبی نیست این بیمه با بسیاری از بیمارستان ها طرف قرارداد ندارد به همین خاطر پیشنهاد می شود دانشگاه بیمه ای تاسیس کرده و یا با یک شرکت بیمه معتبر قرارداد ببندد.

ترسیم مدل اقتصادی برای شرکت های دانش بنیان یکی دیگر از پیشنهادهای وی بود.

باقری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان خواستار تفویض اختیار بررسی ماموریت و انتقال اعضای هیات علمی به استان ها همانند گذشته شد و در ادامه در خصوص مبلغ وام شهریه به دانشجویان پرستاری و پزشکی، گفت: با توجه به تفاوت شهریه دانشجویان گروه علوم پزشکی با سایر دانشجویان بهتر است تغییری در سقف مبلغ وام شهریه برای این دسته از دانشجویان ایجاد شود.

همچنین نظام آبادی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان مرکزی در خصوص تدوین بودجه 96، اظهار داشت: باید برخی از بندهای بودجه واقعی تر دیده شود.

کیانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه از استان ها در تصمیم گیری های دانشگاه کمتر نظرخواهی می شود، گفت: بهتر است نظر دبیران هیات های امنای استانی برای تدوین بخشنامه استفاده شود.

اعلام آمادگی استان تهران برای جذب بیشتر اعضای هیات علمی

دکتر شمس رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به بیان نکاتی درباره آثار تجمیع آزمون های دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم پرداخت.

وی همچنین از اعلام آمادگی استان تهران برای جذب بیشتر اعضای هیات علمی خبر داد.

شمس از مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی همچنین خواست تا سازوکاری برای فعالیت های برون سازمانی دانشگاه تعریف شود.

دکتر امیرتیموری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان درباره نحوه جذب کمک های مردمی گفت: بسیاری از واحدها درباره نحوه ثبت کمک های مردمی و خیرین آگاهی ندارند که باید به آنها آموزش داد.

وی افزود: تکلیف پرداخت حقوق مدیرانی که در سازمان سما مامور هستند نیز باید روشن شود و به صورت یک بخشنامه ابلاغ شود.

دکتر امیری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خواستار تقویت حوزه های بازرسی در سازمان مرکزی شد و گفت: به نظر می رسد درجه حساسیت باید افزایش یابد.

شفاف سازی سقف تدریس اساتید حق التدریس

دکتر انگجی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: بسیاری از طرح های دانشگاه به دلیل مشکلاتی چون هزینه بالای آنها، و یا نپذیرفتن شرایط مالی دانشگاه از سوی پیمانکاران قابلیت اجرا شدن ندارد. متاسفانه ما وارث طرح های نیمه تمامی هستیم که هنوز نتوانستیم برای آنها کاری انجام دهیم.

وی در این جلسه خواستار صدور بخشنامه ای برای روشن شدن سقف تدریس اساتید حق التدریس شد.

کمالیان رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: توسعه فعالیت های دانش بنیان نیازمند تخصیص امکانات بیشتری به شرکت های دانش بنیان است.

دکتر علی شامل رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی با اشاره به ارتقای سطح رفاه کارکنان و تامین منابع مالی برای این موضوع، افزود: خرید مرخصی کارکنان برای برخی واحدها که در شرایط مالی مناسبی نیستند به صرفه نیست که باید برای این موضوع چاره ای اندیشیده شود.

دکتر آل بویه رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از تاسیس پارک علم و فناوری در این استان خبر داد و در ادامه به چگونگی جذب اعضای هیات علمی شاهد و ایثارگر اشاره کرد.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رتبه بندی شوند

دکتر طباطبایی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، پیشنهاد داد در استان هایی که نیروی مازاد دارند برای بازخریدی نیروها تا 2 برابر، زمانی تعیین شود.

وی به برخی از واحدهای این استان که دارای نیروی مازاد هستند اشاره کرد و افزود: برخی از واحدهای استان یزد دارای نیروی مازاد زیادی هستند و نیاز به مجوز بازخریدی سه برابر حقوق و دستمزد احساس می شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به پاداش دوره های آموزشی کوتاه مدت، تصریح کرد: پیشنهاد می شود موافقت برای شرکت در این دوره ها به اختیار رییس استان باشد.

وی همچنین خواستار رتبه بندی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شد.

دکتر عباسپور رییس واحد علوم و تحقیقات تهران از میزان بدهی بنیاد شهید به واحدها انتقاد کرد و خواستار حل این مشکل شد.

دکتر قاسمی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری خواستار رسیدگی به استان های کمتر برخوردار شد.

وی گفت: حق التدریس رزیدنت ها بسیار پایین است و آنها این موضوع را قبول نمی کنند.

دکتر قاسمی همچنین پیشنهاد داد بودجه هر استان در حوزه های مختلف با توجه به شرایط و پتانسیل های آن استان در نظر گرفته شود.

همچنین در پایان دکتر ساطعی گزارشی از دیدار با معاون آموزشی وزارت علوم در سفر به این استان ارائه داد.

شایان ذکر است، در پایان این جلسه دکتر علیرضا حسنی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی، دکتر طباطبایی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و دکتر امیری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان احکام ریاست خود را از دکتر میرزاده دریافت کردند.

200/202

کد خبر: 716433

وب گردی

وب گردی