بخش خصوصی در موزه‌داری از دولت پیشی گرفت

مدیر اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در افتتاح موزه‌ها از دولت پیشی گرفته است، گفت: این اداره کل با فراهم کردن تمهیدات و شرایط لازم توانسته افراد حقیقی را به راه‌اندازی موزه‌های خصوصی تشویق کند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا کارگر با اعلام این خبر و با اشاره به تصویب طرح گسترش موزه‌های خصوصی و طرح «هر خانواده، یک موزه» گفت: یکی از استراتژی‌های اداره کل موزه‌ها در بحث گسترش موزه‌ها تکیه بر توانمندی‌های مردم است، و اعتقاد داریم سازمان میراث فرهنگی با توجه به عمق و ابعاد گسترده تاریخ و تمدن ایران نباید و نمی ‌تواند متولی میراث غنی کشور باشد. از این رو همه باید در حفظ، ومعرفی آن کمک کنند.

به گفته‌ او، اداره‌کل موزه‌ها با فراهم کردن تمهیدات و شرایط لازم توانسته افراد حقیقی را به راه‌اندازی موزه‌های خصوصی تشویق کند و در این زمینه توفیقات بسیاری نیز داشته‌اند.

مدیر اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در افتتاح موزه‌ها از دولت پیشی گرفته است، گفت: برای اولین‌بار در تاریخ کشور، افتتاح ۴۲ موزه از زمان استقرار دولت یازدهم توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را داریم.

«کارگر» تشویق و حمایت از بخش خصوصی، وزارتخانه‌ها و نهادها برای راه‌اندازی موزه جدید را در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل دانست و گفت: اعتقادمان این است که هر سازمان و وزارتخانه خودش باید میراثی که دارد را حفظ کند، همه دستگاه‌ها باید برای حفظ میراثی که دارند موزه داشته باشند و تا کنون نیز در این حوزه موفق بوده‌ایم، به طوری که در راه‌اندازی موزه‌های غیر میراث فرهنگی و غیر دولتی نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته و هر ۱۰ روز یک موزه در کشور راه اندازی شده است .

وی ادامه داد: به منظور حفاظت و معرفی سالانه میلیاردها ریال هزینه می‌شود، در حالی‌که این امر می‌تواند از سوی مردم تحقق یابد.

او به شرح طرح «هر خانواده، یک موزه» پرداخت و افزود: ما معتقدیم هرخانواده می‌تواند یک موزه خانوادگی از یادگارهای‌ها، عکس‌های قدیم تا جدید اعضای خانواده و کارت‌های دعوت داشته باشد تا حافظه خانوادگی خود را حفظ کنند و به کودکانشان بیاموزند که هر چیزی می‌تواند با ارزش باشد و ارزش نگهداری داشته باشد.

به گفته وی، کودکان باید از خانواده خود یاد بگیرند تا میراثی که به آنها می‌رسد را حفظ کنند.

مدیر اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ایجاد موزه‌های خصوصی و استقبال جامعه از این مورد را اتفاق بزرگی در تحلیل‌های اجتماعی دانست و گفت: این موضوع بیانگر توسعه جامعه در این حوزه و ورود نظام موزه‌داری در مسیر واقعی خود است. ما معتقدیم که اگر صرفا دولت‌ها متولی موفقیت در امری باشند، آن موفقیت به دست نمی‌آید.

کارگر در پایان تاکید کرد: برای اجرائی تر شدن هر چه بهتراین طرح، همایش یک روزه «حمایت از راه‌اندازی موزه‌های غیر دولتی» فردا سه شنبه هفتم دی‌ماه در موزه ملی ایران برگزار می شود، که این همایش در راستای نامگذاری سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل "و با هدف حمایت از راه اندازی موزه های خصوصی صورت می‌گیرد.

«نقش مجلس شورای اسلامی در پیشبرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی»، «نقش سازمان میراث در پیشبرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی»، «نقش و اهمیت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و رویکرد آن در حوزه میراث فرهنگی»، «گسترش موزه‌های خصوصی و معرفی طرح «هر خانواده، یک مجموعه»»، « ارایه راهکارهای لازم به منظور حمایت از ایجاد موزه‌های خصوصی»، «ویژگی‌ها و تاثیرات طرح ایجاد موزه‌های خصوصی در خانواده» و «معرفی و آموزش ثبت مجازی اطلاعات مجموعه هر خانواده» از جمله محورهای سخنرانی های این همایش محسوب می شود.
همچنین در این همایش یک روزه، رونمایی از سامانه جامع مدیریت حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود.
706/700

کد خبر: 716507

وب گردی

وب گردی