تاثیر افزایش تعداد زنان در مجلس باید در قوانین نمود پیدا کند

مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم گفت: حضور نمایندگان زن در بخش‌های مختلف و فعالیت‌های گوناگونی که با دولت و دستگاه‌های اجرایی در زمینه زنان انجام می‌دهند تاکنون مشهود،اثربخش و سازنده بوده است. امیدواریم این رویکرد ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا لیلا فلاحتی افزود: از مهمترین ویژگی‌های نمایندگان زن مجلس ارتباط نزدیک با ساختارهای مرتبط با زنان در بدنه دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

وی در ادامه گفت: بدنه جامعه زنان از نمایندگان زن انتظار دارند که در زمینه مطالبات،اولویت‌ها و نیازهای زنان اجماع داشته باشند. اجماع این نمایندگان به طور قطع می‌تواند در قوانین مجلس و نظام تصمیم سازی و تصمیم‌گیری اثر بگذارد.

مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: این اجماع به‌طور قطع وجود دارد ولی انتظار داریم در بخش‌های مختلف از سوی نمایندگان زن صدای واحدی شنیده شود. به عنوان مثال نمایندگان زن در جاری‌سازی رویکردهای جنسیتی، اولویت‌های زنان ،خانواده و کودکان در بخش‌های مختلف برنامه ششم اقدام کنند. دولت تا حد امکان این موضوعات را در محتوای برنامه ششم گنجانده است و امید می‌رود این ابعاد با تصویب و مشارکت نمایندگان زن، در برنامه ششم توسعه مشهودتر دیده شود.

وی تصریح کرد: عدالت جنسیتی یکی از موضوعات مورد توجه در حوزه زنان در برنامه ششم توسعه است، ولی موضوعات دیگری هم مرتبط با زنان و خانواده در این برنامه آمده است و امیدواریم نمایندگان زن مجلس به این موارد توجه ویژه‌ای نشان دهند.

فلاحتی با بیان اینکه نمایندگان زن در جهت عضویت در کمیسیون‌های مختلف مجلس تلاش کرده‌اند،گفت: امیدواریم اطلاع رسانی بیشتری در زمینه اقدامات نمایندگان زن در مجلس انجام شود. فعالیت‌ها و مشارکت‌های اجتماعی آنان در بخش‌های مختلف به‌طور کامل مشهود و موضع گیری‌هایشان درباره مسایل گوناگون در فضای مجازی ارزشمند است ولی بهتر است درباره فعالیت های این نمایندگان در فرایند تقنینی قدری تخصصی‌تر اطلاع‌رسانی شود.

وی با اشاره به تعامل نمایندگان زن با دولت اظهارکرد: حضور پررنگ آنان را در بسیاری از برنامه‌های معاون رییس جمهوردر امور زنان و خانواده در حوزه‌های مختلف می‌بینم. این ارتباط مستمر و پایدار، یک اتفاق مثبت است.

این فعال حوزه زنان با تاکید بر ضرورت اطلاع از فضای فرهنگی حاکم بر مجلس به منظور قضاوت بهتر درباره عملکرد نمایندگان زن در عین حال اظهار کرد: به جای نشانه گرفتن زنان مجلس و قضاوت یک طرفه درباره آنان، بهتر است از فضای فرهنگی مجلس و میزان توزیع فرصت‌های برابر برای اظهار نظر میان نمایندگان زن و مرد آگاهی داشته باشیم سپس به نقد عملکرد نمایندگان زن بپردازیم.

وی با اشاره به راهیابی 17 زن به مجلس دهم گفت: فرصت منحصر بفردی در ادوار مجلس اتفاق افتاده است و انتظار می‌رود سطح قوانین و حمایت‌های قانونی که برای زنان در مجلس دهم تصویب می‌شود به نسبت افزایش نمایندگان زن، تفاوت معناداری با دوره‌های قبل داشته باشد.

مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: حضور زنان در مجلس ضرورتا به معنای سهم‌خواهی از قدرت به صورت تشریفاتی نیست بلکه به معنای جاری‌سازی رویکردهای جنسیتی در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در فضای قانونی کشور است چون قانون پایدارترین شکل تضمین حقوق است.

فلاحتی در پایان گفت: حضور زنان حتی درسطح وزرایی یا حتی روسای دولت‌ها، مقطعی تلقی می‌شود ولی حضور آنان در پارلمان به دلیل تصویب قوانین در آن، پایدارتر و اثربخش‌تر است بنابراین انتظارمی‌رود افزایش تعداد زنان در مجلس، فقط به شکل تشریفاتی نباشد و در قوانین نمود پیدا کند.

700700

کد خبر: 716566

وب گردی

وب گردی