فیلم‌برداری مخفیانه یک شهروند، زورگیران را به دام انداخت

سارقان زورگیر که شهروندان را غافلگیر کرده و اموالشان را به سرقت می‌بردند، وقتی به دام افتادند که شهروندی مخفیانه از یکی از زورگیری‌هایشان با تلفن همراهش فیلم‌برداری کرده ‌بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شرق ، ٢٦ آبان‌ماه سال جاری و از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ١١٠ وقوع یک فقره زورگیری در خیابان پیامبر شرقی به کلانتری ١٤٠ باغ‌فیض اعلام شد.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «زورگیری» و به دستور سرپرست دادسرای ناحیه ٣٤ تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
مال‌باخته پس از حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «ساعت ١٤ مورخه ٢٦ آبان‌ماه از محل کارم واقع در خیابان اشرفی خارج شدم؛ قصد رفتن به منزل را داشتم که در خیابان پیامبر شرقی ناگهان دو نفر با یک دستگاه موتورسیکلت به سمت من آمدند و عنوان کردند که گوشی همراه و کیفم را به آنها بدهم؛ در برابر خواسته سارقان مقاومت کردم که همین امر باعث درگیری من با آنها شد؛ یکی از سارقان با تهدید و گذاشتن چاقو زیر گلویم من ‌را روی زمین انداخت و هر دو نفرشان به جان من افتادند؛ قصد داشتم مانع از سرقت کیف دستی حاوی پول شوم اما نهایتا آنها با سرقت کیف دستی از محل متواری شدند».
هم‌زمان با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان پایگاه دوم اطلاع پیدا کردند که یکی از شهروندان در زمان ارتکاب زورگیری از شاکی پرونده (مال‌باخته) اقدام به مستندسازی از لحظه سرقت کرده و با تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی ١١٠ موضوع را به پلیس اطلاع داده است.
با به‌دست‌آمدن تصاویر صحنه زورگیری و بهره‌گیری از اطلاعات مجرمان سابقه‌دار، دو متهم به ‌نام‌های «سعید» (متولد ١٣٧٠) و «فردین» (متولد ١٣٧٢) شناسایی، هر دو نفر آنها در مخفیگاهشان در شهرستان نسیم‌شهر – منطقه اکبرآباد دستگیر و به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.
متهمان در همان اعترافات اولیه صراحتا به ده‌ها فقره زورگیری و موبایل‌قاپی در مناطق غرب تهران به‌ویژه در اتوبان همت، مرزداران، اکباتان، خیابان زنجان، جنت‌آباد، چهارباغ و... اعتراف کردند. در بازرسی از مخفیگاه متهمان، کارآگاهان موفق به کشف مقادیری وجه نقد، مدارک شناسایی متعلق به افراد غیر، چندین دستگاه گوشی همراه و... شدند. با بهره‌گیری از اموال و مدارک مکشوفه، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مال‌باختگانی شدند که متهمان به شیوه زورگیری یا موبایل‌قاپی اقدام به سرقت از آنها کرده بودند. یکی از مال‌باختگان پس از حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «ساعت ٢١:٣٠ مورخه ١٦ آذرماه پس از پیاده‌شدن از تاکسی در بزرگراه جلال – تقاطع خیابان ابراهیمی، پیاده به سمت منزل به راه افتادم؛ در ابتدای خیابان ابراهیمی، جوانی تنومند را دیدم که قدم می‌زد که ناگهان با نزدیک‌شدن به این شخص در داخل پیاده‌رو، ناگهان وی دستش را روی دهانم گذاشت و با دست دیگرش چاقویی را زیر گردنم قرار داد و عنوان کرد گوشی و پول‌هایم را به او بدهم؛ هم‌زمان شخص دیگری هم جلو آمد و او نیز با چاقویی که در دست داشت، با تهدید من اقدام به درآوردن حلقه ازدواج از داخل انگشتم کرد و پس از آن هر دو نفر با یک دستگاه موتورسیکلت [طرح] هوندا ١٢٥ از محل متواری شدند».
سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به شناسایی متهمان از طریق تصاویر ضبط‌شده به وسیله شهروندان عنوان کرد: ضبط این‌گونه تصاویر به وسیله شهروندان، پلیس را در شناسایی و دستگیری هرچه‌سریع‌تر سارقان به‌ویژه سارقان به‌عنف یاری می‌کند و بارها شاهد چنین مواردی در سایر پرونده‌ها بوده‌ایم که تصاویر به‌دست‌آمده از متهمان حین ارتکاب جرائم کمک شایانی به تسریع روند رسیدگی پلیسی و قضائی به پرونده‌های آنها داشته است.
سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی در پایان این خبر گفت: «از کلیه شکات و مال‌باختگانی که در مناطق غرب تهران به این شیوه و شگرد و به وسیله دو سارق موتورسوار مورد زورگیری، موبایل‌قاپی یا کیف‌قاپی قرار گرفتند، دعوت می‌شود برای شناسایی متهمان به نشانی پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در جنت‌آباد شمالی، خیابان شاهین شمالی مراجعه کنند».

700700

کد خبر: 716587

وب گردی

وب گردی