برگزاری دوره ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه محقق اردبیلی

دوره ضیافت اندیشه اساتید با محوریت کارگاه اخلاق حرفه ای در دانشکده های فنی و مهندسی، علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیف الله مدبر در آئین افتتاحیه این دوره گفت: درس اخلاق از جمله دروسی است که پایانی برای آن نمی توان تصور کرد و حتی شاهد آن بودیم و هستیم که بزرگان دین و مراجع تقلید نیز در جلسات اخلاق یکدیگر شرکت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره سوابق آیت ‌الله دکتر مودب، افزود: آیت الله دکتر مودب به معنای واقعی کلمه یک دانشمند هستند که اگر فقط به سوابقشان بپردازیم جلسه ای مستقل نیاز است، اما آنچه در این کارگاه از ایشان خواسته ایم بحث و گفت و گو پیرامون موضوع حدیث شناسی و انحرافات در روایات است.

در ادامه این کارگاه آیت الله دکتر مودب عضو هیات علمی دانشگاه قم با اشاره به تفاوت سنت و حدیث، گفت: از نظر شیعه قول، فعل و تقریر مستقیم از معصوم(ع) را سنت گویند، اما روایت از این موارد حدیث می باشد، بنابراین اختلاف هایی که امروزه در احادیث مشاهده می کنیم به دلیل آن است که ما هم اکنون به سنت دسترسی نداریم و از آن جاییکه انسان جایز الخطاست به عمد یا سهو در احادیث ورود پیدا کرده و در آن تغییرات به وجود آورده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: منابع در دین اسلام چهار مورد می باشند که عبارت است از کتاب، سنت، عقل و اجماع.

وی تصریح کرد: کتاب اصول کافی متشکل از ۱۶ هزار حدیث و کتاب صحیح بخاری با بیش از شش هزار حدیث دو کتاب مهم حدیثی شیعه و سنی را تشکیل می دهند.

مودب خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اختلاف حدیثی شیعه و سنی در آن است که علمای شیعه معتقدند هر حدیثی که به معصومین(ع) برگردد مستند است، حال آن که نظر علمای سنی بر این است که هر حدیثی به صحابه برسد قابل اقتباس است و گاه در برخی از منابعشان تعداد صحابه را بیش از 10 هزار نفر عنوان کرده اند.

گفتنی است در ادامه این کارگاه ها اساتید به بحث در مورد برخی از احادیث پرداختند.

کد خبر: 716620

وب گردی

وب گردی