هلال‌احمر به دنبال منابع پایدار

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: مقرر شده است در برنامه پنج ساله هلال‌احمر که به‌زودی نهایی می‌شود، هلال‌احمر به دنبال منابع پایدار برود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در جلسه شورای معاونان این جمعیت در خراسان جنوبی با بیان اینکه شرایط بودجه‌ای هلال‌احمر چندان مناسب نیست و در 10 سال گذشته جمعیت متناسب با وظایف از منابع کشور بهره‌مند نشده است، عنوان کرد: بر این اساس در راهبردهای سازمانی و برنامه پنج ساله هلال‌احمر که بزودی نهایی می‌شود، تدابیری در نظر گرفته شده تا هلال‌احمر به دنبال منابع پایدار برود.

وی با اشاره به اینکه هلال‌احمر در این زمینه باید با مجلس و دولت نیز مذاکره کند، عنوان کرد: حوزه امداد و نجات از ماموریت‌هایی است که هلال‌احمر به نمایندگی از دولت مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌ و به هر حال یا باید از هلال‌احمر خرید خدمت کرده یا اعتبار مناسب خدمات امداد و نجات را اختصاص دهند؛ چراکه این حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در صورت نبود اعتبارات لازم با افت کیفیت خدمات که مستقیم تبعات آن به مردم برمی‌گردد؛ مواجه خواهیم شد.

ضیائی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه یکی از چند خدمت بزرگ اجتماعی دولت، خدماتی است که هلال‌احمر در حوزه امداد و نجات به مردم ارائه می‌دهد، تصریح کرد: با این وجود متناسب با این خدمات و معادل سایر مولفه‌های اجتماعی، اعتبارات لازم اختصاص داده نشده است در حالی که هلال‌احمر فرصت‌های موفقیت بسیاری به دست آورده و از نظر سخت‌افزاری هیچ نهادی همانند هلال‌احمر نیست که 50 هزار امدادگر و نجاتگر آن 24 ساعته آماده و در خدمت مردم باشند.

به گفته وی این سطح امادگی موجب شده تا هلال‌احمر به سطحی از آمادگی در پاسخگویی به حوادث برسد که در سطح فدراسیون بین‌المللی و در میان جمعیت‌های ملی همواره به جمعیتی ممتاز و با سطح آمادگی بالا در پاسخ به سوانح از آن یاد شده است و البته این تنها بخشی از توانمندی هلال‌احمر ایران است و ظرفیت‌های رصد و پایش، جوانان، داوطلبان، امداد و ... بی نظیری نیز دارد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به فعالیت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت، عنوان کرد: این معاونت ماموریت‌های مهم جمعیت را دنبال می‌کند و فعالیت آن با بروز و ظهور بیشتری ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکید برنامه پنج‌ساله جمعیت تحقق تاب‌آوری در جامعه است، تصریح کرد: هم‌اکنون جوامع به سرعت در حال حرکت به سمت سوانح و حوادث بزرگ هستند و برای مواجهه با این پدیده نیاز داریم تا با اتکا به تاب‌آوری، جامعه را به سمتی ببریم تا بتواند در برابر بحران‌ها برنامه داشته و آنها را رفع کرده و به شرایط عادی برگردد و همین تاب‌آوری ماموریت اصلی هلال‌احمر است.

ضیائی بحران گرد و غبار را نمونه‌ای از حوادث جدید خواند که نیاز به برنامه منسجم برای مواجهه دارد، تصریح کرد: اگر از همین امروز هم برای این مهم برنامه‌ریزی کنیم، بیش از 15 سال زمان می‌برد تا با این بحران روبه‌رو شویم تا دیگر بیمارستان‌های ما پر نشده، مدارس تعطیل نشده و در یک کلام مردم و جامعه آماده مقابله با این پدیده باشند.

وی با تاکید بر اینکه هلال‌احمر در مسئولیت‌ها و فعالیت‌های خود باید درست، بی‌نقص و موثر وارد عمل شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید اقدامات سطحی، کوچک ولحظه‌ای پرهیز کنیم و به گونه‌ای عمل نکنیم که هر سیستمی در جایی کارش بر زمین ماند از هلال‌احمر بخواهد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ظرفیت بزرگ این نهاد مردمی برای به صحنه آوردن مردم، گفت: هلال‌احمر باید با ظرفیت‌سازی و تکیه بر ٩٥ سال تجربه خود، مردم را به صحنه آورده و جامعه را تاب‌آور کند؛ لذا اقدامات اساسی در برنامه 5 ساله جمعیت در این زمینه در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه از سال آینده اقدامی خارج از برنامه در جمعیت هلال‌احمر انجام نخواهد شد، خاطرنشان کرد: همه اقداماتی که هلال‌احمر باید در 5 سال آینده انجام دهد، احصاء شده و از سال آینده باید همه فعالیت‌ها با برنامه تطبیق داشته باشد و امیدواریم برنامه 5 ساله هلال‌احمر هفته آینده به تصویب شورای عالی برسد.

برنامه 5 ساله جمعیت هلال احمر برش استانی دارد

ضیائی با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله جمعیت برش استانی دارد تا هر استان بتواند متناسب با ظرفیت و پتانسیل خود این برنامه‌های متناسب را اجرایی کند، عنوان کرد: به علاوه سازمان‌ها و معاونت‌های جمعیت هم در این برنامه برش عرضی دارند که منطبق با فرصت‌ها و تهدیدها اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به پیشنهادات مدیران استان خراسان جنوبی باید در ستاد بررسی و جمع‌بندی شود، افزود: در زمینه اختصاص بالگرد نیز که به علت وسعت، از ضروریات استان است؛ به محض تامین آشیانه حتما در اولویت اختصاص بالگرد خواهد بود.

ضیایی با اشاره به شرایط شهرستان طبس، گفت: برنامه‌های خوبی برای این شهرستان در نظر گرفته شده و با توجه به شرایط متفاوت این شهرستان باید تمرکز امکانات را در طبس افزایش داده و نگاه عادلانه در توزیع امکانات داشته باشیم؛ البته هلال‌احمر از نظر منابع در مضیقه است و امیدواریم با حمایت مجلس و دولت شرایطی فراهم شود که شرمنده تلاشگران هلال‌احمر و مردم در کشور نشویم.

701/700

کد خبر: 716643

وب گردی

وب گردی