امکان افزایش کیفیت محصولات نفتی در کشور فراهم شد

محققان کشور دستگاهی را برای اندازه گیری کمی و کیفی مایعات هیدروکربنی و گازها به منظور افزایش کیفیت فرآورده‌ها و محصولات نفتی طراحی و عرضه کردند.

به گزارش ایسکانیوز، این طرح با عنوان «طراحی و نمونه‌سازی فلوکامپیوتر مایعات هیدروکربنی و گازها (FLOW COMPUTER)» با هدف دستیابی به دانش ساخت دستگاه‌های اندازه‌گیری کمی و کیفی مواد هیدروکربنی اجرایی شد.

مهندس حسین فرهادی مجری طرح، کمک به صنعت نفت در جهت بالا بردن کیفیت فرآورده‌ها و محصولات تولیدی صنعت نفت، حفظ و توسعه سهم بازار داخلی و در صورت امکان بازار خارجی، ایجاد اشتغال‌زایی و کارآفرینی و ممانعت از خروج ارز از کشور را مهمترین اهداف طراحی و ساخت فلوکامپیوتر ذکر کرد.

وی با بیان اینکه بهای سوخت و بهره‌گیری بهینه از انرژی نقشی اساسی در اقتصاد امروز واحدهای صنعتی ایفا می‌کند، افزود: رشد ناگهانی قیمت نفت در سال‌های اخیر نیاز به نوسازی سیستم‌های اندازه‌گیری و افزایش دقت اندازه‌گیری انرژی خریداری شده و مصرفی فرآیندها در یک واحد صنعتی را به وجود آورده است.

فرهادی ادامه داد: با یک اندازه گیری واقعی، تلفات انرژی در بخش‌های مختلف یک فرایند صنعتی تشخیص داده می‌شود و بر پایه این آگاهی بدست آمده از نحوه مصرف انرژی، توجیه اقتصادی بهینه‌سازی سیستم‌ها آسان می‌شود. همچنین اندازه‌گیری دقیق انرژی در واحدهای تولید و فروش رابطه مستقیم با سوددهی آنها خواهد داشت.

مجری طرح باتاکید بر اینکه اندازه‌گیری دقیق جریان در خط لوله، مهمترین موضوع در واحدهای تولید و انتقال است، خاطر نشان کرد: برای این منظور اغلب از تجهیزاتی خاص با عنوان «فلوکامپیوتر» چند منظوره استفاده می‌شود. این تجهیزات برای اتصال به انواع سیستم‌های اندازه گیری‌ها نظیر میترهای اریفیسی( Orifice Meter) و توربینی تولید شده‌اند.

به گفته وی بیشتر این فلوکامپیوترها به صورت پایانه راه دور (RTU) بوده و برای بکارگیری در محل‌های دور دست در سایت‌ها طراحی شده‌اند.

این محقق اضافه کرد: در بیشتر موارد، این تجهیزات کاملا برنامه پذیر بوده و می‌توانند برای محاسبات فلوی حجمی، جرمی و حرارتی هیدروکربن برنامه‌ریزی شوند. عمده این محاسبات بر پایه استانداردهایی تعریف شده‌ است.

فراهانی یادآور شد: اندازه گیری دقیق میزان جریان نفت خام به قصد فروش، حفظ و توسعه سهم بازار داخلی، افزایش شاخص رضایت مشتری، اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور از جمله ویژگی‌های سیستم فلوکامپیوتر طراحی شده است.

طراحی و نمونه‌سازی فلوکامپیوتر مایعات هیدروکربنی و گازها با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) بوده است.

منبع:ایسنا

204/200

کد خبر: 716646

وب گردی

وب گردی