رییس واحد سواد کوه: افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت به عنوان حلقه مفقوده توسعه کاربردی علوم خواهد بود

محمد احمدی گفت:تدبیر رییس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده، در ایجاد حوزه معاونتی برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان در راستای نیل به اهداف عالیه سازمانی در توسعه طرح ها و پروژه های تحقیقاتی جهت کسب درآمدهای غیر وابسته به شهریه دانشجویی و در نهایت تولید ثروت از دانش، قابل تقدیر و راهگشا خواهد بود. بدیهی است توسعه فعالیت و عملکرد مثبت در این حوزه موجب افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت به عنوان حلقه مفقوده توسعه کاربردی علوم خواهد بود.

محمد احمدی رییس واحد سواد کوه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص توسعه تحصیلات تکمیلی این واحد گفت: در حال حاضر واحد سواد کوه دارای 15 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 1 رشته در مقطع دکتری تخصصی است. اقبال عمومی در رشته های معماری، صنایع غذایی، روابط بین الملل و مدیریت دولتی بیش از سایر رشته ها بوده و در راستای توسعه رشته ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی 5 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 2 رشته در مقطع دکتری تخصصی جهت تصویب در دست بررسی و اقدام است. همچنین امیدواریم با برطرف شدن مشکلات این واحد دانشگاهی در آینده ای نزدیک شاهد توسعه رشته ها در مقطع تحصیلات تکمیلی باشیم.

وی از اعضای هیات علمی این واحد سخن گفت و عنوان کرد: این واحد دانشگاهی در حال حاضر دارای 70 عضو هیات علمی تمام وقت بوده که 35 درصد از آنان دارای مرتبه علمی استادیار هستند و در آینده ای بسیار نزدیک و با فراغت از تحصیل شدن برخی از اعضا و بورسیه ها این نسبت به حداقل دو برابر وضع موجود ارتقا خواهد یافت.

احمدی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی، با معرفی الویتهای پژوهشی سازمان ها و نهادها به دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر انتخاب موضوعات تحقیقاتی کاربردی با هدف رفع مشکلات موجود، تاکید شده است ادامه داد: نتایج نسبتا خوبی حاصل شده است و نظر به رسالت مراکز آموزش عالی و نقش توسعه فعالیت های پژوهشی به خصوص در حوزه های کاربردی و جدید، لزوم توجه ویژه به مقوله پژوهش جهت ایجاد زیر ساخت های لازم در راستای رفع یا کاهش مشکلات موجود اجتناب ناپذیر است. در این رابطه جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در تولید دستاوردهای پژوهشی بیانگر و موید توجه خاص ریاست عالیه دانشگاه به این مهم است.

وی گفت: تدبیر کارشناسانه دکتر میرزاده در ایجاد حوزه معاونتی برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان در راستای نیل به اهداف عالیه سازمانی در توسعه طرحها و پروژه های تحقیقاتی جهت کسب درآمدهای غیر وابسته به شهریه دانشجویی و در نهایت تولید ثروت از دانش، قابل تقدیر و راهگشا خواهد بود. بدیهی است توسعه فعالیت و عملکرد مثبت در این حوزه موجب افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت به عنوان حلقه مفقوده توسعه کاربردی علوم خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: این واحد دانشگاهی با عنایت به پتانسیل های موجود، عمده فعالیت های خود را به کسب درآمد از منابع اقتصادی غیر دانش بنیان از جمله طرح های گردشگری، تبدیل به احسن نمودن اموال، طرح های اقتصادی در علوم کشاورزی (گلخانه و پرورش قارچ ارگانیک)، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی کوتاه مدت و استفاده بهینه از فضاها، تجهیزات و امکانات موجود معطوف کرده است. همچنین درآینده ای نزدیک و با توجه به موفقیت حاصله در اخذ مجوز لازم، طراحی و راه اندازی کارگاه نیمه صنعتی تولید نوعی اسید با کاربری وسیع در صنایع، که در حال حاضر به شکل وارداتی تهیه می شود، در دستور کار قرار داده است. از سوی دیگر مقرر است در حوزه برق و الکترونیک نیز در ایجاد مراکز رشد به شکل اقماری در راه اندازی نیروگاه برق در مقیاس کوچک با سایر واحد های دانشگاهی استان همکاری نماییم.

وی ادامه داد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 5 میلیون دانش آموخته متخصص و بیش از یک و نیم میلیون دانشجو، به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، ضمن به دوش کشیدن نیمی از بار آموزش عالی کشور، در رفع انحصار و محدودیت تحصیل برای مشتاقان تحصیل به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی به گواه بسیاری از فرهیختگان گام های قابل تحسین برداشته است و به عینه علم را در دسترس همگان قرار داده است. توفیق رییس دانشگاه آزاد اسلامی در دیپلماسی علمی اخیر، مسیر و دروازه ای جدید فراروی نظام آموزش عالی کشور خواهد گشود.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه دانشگاه نسل سوم دانشگاه کارآفرین است و نیاز دانشگاههای امروز ورود به عرصه های تجاری سازی با یافته های علمی است، بدیهی است ارتباط موثر با دانشگاههای منطقه و جهان از طریق تبادل دانش، دانشجو و استاد، و نیز استاندارد سازی برنامه های آموزشی جهت نیل به هدف مذکور و سیاست های اساسی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

200/202

کد خبر: 716744

وب گردی

وب گردی