آمار مرگ و میر مادران و کودکان ایرانی پایین تر از انتظار سازمان ملل

عضو هیئت موسس انجمن سلامت خانواده ایران، از پایین بودن آمار مرگ و میر مادران و کودکان کشورمان در مقایسه با گزارش های سازمان بهداشت جهانی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر صفیه شهریاری افشار روز سه شنبه در نشست خبری تشریح اهداف انجمن سلامت خانواده ایران، گفت: این انجمن از ۲۱ سال قبل با هدف ترویج برنامه های سلامت محور برای مادران و کودکان، فعالیت خود را آغاز کرده است.

بازرس انجمن سلامت خانواده ایران با تاکید بر اینکه رسالت ما بر ترویج سلامت باروری به ویژه در بین اقشار محروم و آسیب پذیر بنا شده است، افزود: انجمن ما یکی از اعضای رسمی فدراسیون IPPF است که در زمینه سلامت باروری زنان و کودکان در دنیا فعالیت دارد.

وی با اشاره به اهداف توسعه پایدار که در سال ۲۰۱۵ مورد موافقت ۱۹۳ کشور دنیا قرار گرفته و به آن پایبند شده اند، گفت: اهداف توسعه پایدار توسط سازمان ملل تعریف شده و تا می بایست تا پایان سال ۲۰۳۰ به آن اهداف ۱۷ گانه اصلی دست یافت.

شهریاری هدف سوم را که شامل زندگی سالم و پیشبرد سلامت برای همه افراد در تمامی سنین است، مورد اشاره قرار داد و افزود: برنامه های انجمن ما بر اساس دستیابی به این هدف تعریف و تبیین شده است.

وی با اعلام اینکه می بایست تا پایان سال ۲۰۳۰ شاهد کاهش نرخ جهانی مرگ مادران به میزان کمتر از ۷۰ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده باشیم، ادامه داد: تا پایان سال ۲۰۳۰ می بایست مرگ های قابل پیشگیری نوزادان و کودکان زیر ۵ سال کاهش یابد.

شهریاری با ابراز خوشحالی از اینکه آمار فعلی ایران در مرگ و میر مادران و نوزادان از برنامه اهداف توسعه پایدار پایین تر است، افزود: در حال حاضر ۱۹ مرگ مادران در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده را داریم. همچنین مرگ و میر کودکان زیر یک سال ۱۳.۶ به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده و مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نیز ۱۵.۸ به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده است.

عضو هیئت موسس انجمن سلامت خانواده ایران به برنامه مقابله با بیماری های ایدز، سل، مالاریا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۳۳ هزار و ۲۲۷ مبتلا به اچ آی وی در کشور داریم که این آمار از سوی سازمان بهداشت جهانی، ۷۵ هزار و ۶۱۸ نفر مبتلا به اچ آی وی برای ایران اعلام شده است.

شهریاری با اعلام اینکه سهم مردان از ابتلا به اچ آی وی ۶۴.۵ درصد و زنان ۳۵.۵ درصد است، افزود: سهم انتقال ایدز از رفتارهای جنسی ۴۰ درصد است که می بایست در این زمینه تا جایی که ممکن است اطلاع رسانی و آموزش دهیم.

به گفته وی، ۲۱ درصد موارد انتقال ناشناخته اعلام شده که ممکن است رفتارهای جنسی هم در این ۲۱ درصد دخیل باشد که ثبت نمی شود.

701/700

کد خبر: 716756

وب گردی

وب گردی