مصطفی معین: گسترش بی رویه دانشگاه ها باعث افت کیفیت علمی شده است

وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: در دوره هشت ساله، دولت قبل فسادهای عمومی به بخشهای علمی نفوذ پیدا کرد، زیرا فساد مسری است و اگر ریشه کن نشود گسترش می یابد و بخش علمی برای اولین بار نیز دچار آلودگی غیر اخلاقی شد و نمونه آن را در مجله نیچر بیان شد که سرقت علمی در ایران وجود دارد و در حال افزایش است. 

به گزارش ایسکانیوز، کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری صبح امروز با حضور دکتر مصطفی معین ریاست کنگره، دکتر نجف قلی حبیبی دبیر هیات علمی و دکتر احسان شمسی گوشکیر، دبیر اجرایی کنگره مرکز تحقیقات اخلاق در دفتر انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری برگزار شد.
در ابتدا دکتر معین در خصوص پیدایش این انجمن توضیحاتی ارایه داد و گفت: این انجمن یک نهاد غیردولتی که از سال 1383 با مجوز وزارت علوم تاسیس شده و با هدف بهره برداری از علم و فناوری در جامعه ایجاد شده و بر ارزش ها و اصول اخلاقی حاکم بر علوم تاکید دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه مبدا تحولات علمی دانشگاه ها هستند و علم منشا پیشرفت کشورهاست لذا در صورت سرمایه گذاری در این امر شاهد پیشرفت علمی کشور هستیم.
دکتر معین تصریح کرد: این انجمن با نگاه جدیدی به اخلاق پایه گزاری شده است و مخاطبین آن دانشگاهیان، دانشجویان؛ سیاستمداران، رسانه ها، صنعت، بخش خصوص جز مخاطبان این انجمن هستند.
ریاست انجمن اظهار داشت: از سال 83 تاکنون اقدامات اولیه این انجمن بر پایه اصول اخلاق حرفه ای تدوین شده و برنامه ریزی هایی برای فعالیتهای این انجمن صورت گرفته است و از جمله فعالیت های این انجمن برگزاری میزگردها و سخنرانی هایی در خصوص اخلاق پزشکی است.
وی افزود: متاسفانه انجمن ملی اخلاق جزء تنها انجمن اخلاق در کشور است که این برای یک کشور دارای هشتاد میلیون جمعیت با دهها نشریه و با وجود متخصص و مسوولان علمی است.
معین تصریح کرد: در سال 85 و 86 همایش بین المللی اخلاق را با حضور نه کشور برگزار کردیم و کنگره بعدی که در آذرماه سال آینده برگزار میشود با عنوان اولین کنگره بین المللی اخلاق و علوم و فناوری در آستانه میلاد پیامبر در ایران برگزار میشود.
وی در توضیح این مناسبت اظهار داشت: پیامبر اسلام، پیامبر اخلاق بوده و رسالت خود را به کمال رساندن ارزش های اخلاقی پایه ریزی کرده است و متاسفانه جامعه آرمانی ما جامعه اخلاقی نیست.
معین تصریح کرد: بایدهای امروز جامعه ما با جامعه آرمانی فاصله گرفته است فقدان اخلاق و فساد را در بخش های مختلف اقتصاد، سیاسی و ... شاهد هستیم.
رئیس انجمن گفت: با توجه به اینکه یک جامعه دینی هستیم و باید فضایل دینی گسترش یابد شاهد هستیم که رذایل اخلاق مانند دروغ، ریاکاری گسترش پیدا کرده است و در میان جوانان احساس پوچی ناامیدی و فرار مغزها را شاهد هستیم.
معین تصریح کرد: در دوره هشت ساله دولت قبل، فسادهای عمومی به بخشهای علمی نفوذ پیدا کرد، زیرا فساد مسری است و اگر ریشه کن نشود گسترش می یابد و بخش علمی برای اولین بار نیز دچار آلودگی غیر اخلاقی شد و نمونه آن را در مجله نیچر بیان شد که سرقت علمی در ایران وجود دارد و در حال افزایش است.
وی اظهار داشت: گسترش بی رویه دانشگاه ها باعث افت کیفیت علمی شده است و برخورد سیاسی با دانشگاه ها، بی تدبیری، فساد علمی را در دانشگاه ها گسترش داد و این ثمره دوره هشت ساله قبلی بوده است و آثارش هنوز باقی است و سبب افت علمی شده است.
رئیس انجمن اظهار داشت: در دولت قبلی بیست هزار نفر استاد جذب دانشگاه ها شد و تعداد دانشجویان در سال 84، دو و نیم میلیون بود در حالی که در سال 92این تعداد به بالای چهار و نیم تا پنج نفر افزایش یافت که مشخص نیست این افزایش با چه مکانیزمی در دانشگاه ها صورت گرفت.
وزیر علوم دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری کنگره ایجاد بحث علمی در بین اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و باید با معضلات از جمله سوء ظن و بی اخلاقی در جامعه برخورد علمی صورت گرفته شود و این مسائل براساس شاخص های اخلاقی ریشه یابی شود و زمینه و علل آن شناسایی شده و با آن برخورد علمی صورت گیرد و هدف کنگره جمع آوری دانشمندان در حوزه های مختلف بوده که ضمن آشنایی با یکدیگر در ایجاد یک گفتمان علمی و اخلاقی در جامعه است.
در ادامه دکتر نجفقلی حبیبی دبیر هیات علمی انجمن اخلاق بیان کرد:
این انجمن از دوازده سال پیش به ریاست و پشتیبانی دکتر معین ایجاد شد در ابتدا حوزه های وسیع را مورد بررسی قرار داد و در مورد مقدمات حوزه اخلاق در صنعت، اقتصاد مطرح شد و بحث اخلاق حرفه ای که در کشورهای مختلف جا افتاده است با عنوان یک بخش نو مطرح شد.
خبر در حال تکمیل است...

200/205

کد خبر: 716758

وب گردی

وب گردی