هپاتیت چیست؟/واکسیناسیون شما را نجات می دهد

ویروس هپاتیت در کبد عامل بروز ابتلا به بیماری به اصطلاح زردی در بدن شده اما تنها با رعایت برخی نکات از ابتلا به این بیماری می توان پیشگیری کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، ایالات متحده پنج نوع اصلی از هپاتیت ویروسی A، B، C، D و E بوده که از این تعداد، هپاتیت A، B و CC به ترتیب شایع ترین نوع های این بیماری شناخته شده اند.

علائم بیماری هپاتیت

هپاتیت ویروسی گاهی اوقات بدون هیچ درمانی از بین می رود اما در برخی موارد، این ویروس در بدن باقی مانده و به یک عفونت مزمن تبدیل می شود.

بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و کلیه برخی از افراد مبتلا به هپاتیت هیچ علامت ونشانه ای ندارند. علائم شایع این بیماری زردی (زرد شدن پوست و چشم ها)، درد شکم، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، اسهال و تب است.

دست هایتان را بشویید، هپاتیت A در کمین است!

برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت A حتما دست های خود را به طور کامل پس از استفاده سرویس بهداشتی حداقل به مدت 20 ثانیه و به خوبی با پاک کننده شسته و دست های خود را با یک دستمال کاغذی خشک کنید.

افراد آلوده به این ویروس بهتر است برای دیگران غذا آماده نکنند، زیرا احتمال انتقال عفونت به دیگران امکان پذیر است.

میوه و سبزی را خوب بشویید تا به هپاتیت A مبتلا نشوید

ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات قبل از مصرف و ضد عفونی کردن وسایل بیمار مبتلا به ویروس از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند.

این بیماری از طریق ویروس در آب, غذاها و شیر آلوده و خوردن صدف و گوشت نپخته ماهی انتقال می یابد. به همین دلیل افراد در سفر نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.

واکسیناسیون شما را نجات می دهد

واکسیناسیون هپاتیت A , B از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند. واکسن هپاتیت A از سال 1990 در آمریکا به همه کودکان تزریق شد که در نتیجه آن میزان شیوع تا سال 1995 (در هر 100 هزار نفر 12 مورد) و از 1995 تا 2010 ( 1 مورد در هر 100 هزار نفر ) به میزان چشم گیری کاهش پیدا کرد.

واکسیناسیون هپاتیت B تا 95 درصد از ابتلا به این عفونت ویروسی و عواقب مزمن آن جلوگیری می کند. اگر چه هیچ واکسنی برای هپاتیت D وجود ندارد اما واکسن هپاتیت ب در پیشگیری از این هپاتیت موثر است.

مراقب این نکات باشید تا گرفتار ویروس هپاتیت B نشوید

هپاتیت از طریق مادر به جنین، رابطه جنسی، و ترشحات بدنی مانندبزاق، مدفوع، صفرا و اشک، فراورده های خونی آلوده و سوزن مشترک در افراد معتاد تزریقی منتقل می شود.

با واکسیناسیون هپاتیت B نوزادان متولد شده از مادران آلوده به این ویروس در 12 ساعت اول تولد به این بیماری مبتلا نمی شوند.

704/700

کد خبر: 716770

وب گردی

وب گردی