نیازی: سما آمادگی همکاری های همه جنبه با این ستاد را دارد

جلسه هم اندیشی سما با ستاد فناوی های نانو ریاست جمهوری امروز با حضور نیازی معاون دانشجویی و فرهنگی و مدیر امور پژوهشی سازمان سما و کارشناسان و روسای این اداره، قدم گاهی و گیلانی نمایندگان ستاد فناوری نانو ریاست جمهوری در محل حوزه ستادی سازمان سما برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در آغاز نیازی با اشاره به ضرورت و لزوم ورود فناوری های نانو در مدارس سما ابراز امیدواری کرد با تشکیل تیم های کارشناسی این دو مجموعه، بتوان چالش های و خلاهای موجود در راه توسعه فناوری نانو در مدارس سما را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده دانش آموزان سمایی را دانش آموزان ابتدایی تشکیل می دهند گفت:« از آنجا که عمده فعالیت های ستاد فناوری نانو در بخش دوره اول و دوم متوسطه تمرکز یافته است باید برای توسعه این فناوری در مقطع ابتدایی نیز چاره اندیشی شود.»

سپس هریک از کارشناسان حاضر در این جلسه ضمن تشریح موانع و مشکلات پیش رویِ اجرایی نمودن برنامه های نانو، پیشنهادات خود را طرح کردند.

آبشناس رابط فناوری نانو سما تهران با اشاره به جمعیت دانشجویی و دانش آموزی سما تهران به خلاهای موجود بر سر اجرای برنامه برای مقطع کاردانی اشاره کرد و از مسئولان حاضر خواست تا در این خصوص راه حلی بیابند.

تخصصی بودن و پیچیده بودن مطالب ارائه شده برای دانش آموزان موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد و خواسته شد تا با فراهم نمودن بسترهای لازم و تقویت انگیزه دانش آموزان با حمایت های بیشتر از سوی ستاد فناوری های نانو، آنان را به سوی این علم روز سوق دهند.

قدم گاهی مدیر ترویج دانش آموزی ستاد فناوری نانو ریاست جمهوری، با اظهار خرسندی از برگزاری این نشست، ابراز امیدواری کرد و گفت:«از آنجا که مجموعه سما مجموعه بزرگ و قابل اعتمادی است و از ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در این حوزه برخوردار است؛ می توان همکاری های دوجانبه را ارتقا داد.»

وی با اشاره به محدودیت منابع و بودجه ستاد فناوری نانو حمایت های این ستاد را حمایت های محدودی دانست که با توجه به تقاضا و بودجه موجود، آیین نامه اجرایی برای دانش آموزان تدوین شده که تمرکز اصلی بر فعالیت های مقطع دبیرستانی به دلیل داشتن حداقل پایه علمی در نظر گرفته شده است.

قدم گاهی با اشاره به وجود پایان نامه به عنوان شاخص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، پیشنهاد اصلاح آیین نامه برای دانشجویان مقطع کاردانی را پذیرفت و قول همکاری های لازم در این خصوص را داد.

پیشنهاد حضور مدرسان سما در دوره های مربی گری فناوری نانو با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های سما پیشنهاد دیگری بود که از سوی مدیر ترویج دانش آموزی ستاد فناوری نانو ریاست جمهوری در این جلسه طرح شد.

قدم گاهی گفت:« تا آنجا که آیین نامه ها امکان حمایت از واحدهای سما را به ما بدهند ما از این حمایت ها دریغ نخواهیم کرد و در صورت وجود موانع برای برطرف نمودن آنها تمامی تلاش خود را خواهیم کرد و در مقابل نیز شما گزارش فعالیت های صورت داده خود را برای ما ارسال کنید تا فعالیت های واحدهای سما در ارزیابی های ما نیز لحاظ شود.»

این مقام مسئول با اشاره به اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد مردمی و اساسنامه ستاد فناوری های نانو ریاست جمهوری مبنی بر حمایت از مراکز دولتی، امکان حمایت از واحدهای سما را محتمل برشمرد و ابراز امیدواری کرد در نمایشگاه پیش رو از واحدهای سما حمایت های خوبی صورت گیرد.

در ادامه دکتر نیازی با اشاره به حضور فارغ التحصیلانی از مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در مدارس سما گفت:«توجه به مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پشتوانه سما و حضور اعضای هیات علمی در مدارس سما، ما آمادگی همکاری های همه جانبه در تمامی زمینه ها از جمله تولید محتوا، ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و ... را با ستاد فناوری ها ی نانو را دارد.»

وی همچنین عدم وجود محتوی مدون در حوزه فناوری های نانو برای آموزش در مدارس و عدم امکان خرید مدارس سما از نمایشگاه "ساخت ایران" را از خلاهای موجود برشمرد.

سپس گیلانی سرپرست تجهیز آزمایشگاه های دانش آموزی، ترویج آموزش فناوری های نانو برای دانش آموزان و تربیت نیروی انسانی متخصص را از اهداف باشگاه دانش آموزی نانو برشمرد و ضمن ارائه پاورپوینتی گزارشی از فعالیت ها و نحوه عملکرد این باشگاه ارائه داد.

معرفی تاریخچه و ماهنامه "زنگ نانو"، المپیادهای دانش آموزی و کانون نخبگان دانش آموزی، جشنواره های دانش آموزی و شبکه آزمایشگاه های آموزش فناوری نانو و خدمات آموزشی از جمله مواردی بود که توسط مهندس گیلانی ارائه شد.

وی با اشاره به جمعیت بالای دانش آموزی سما ابراز امیدواری کرد تا با ورود مجموعه بزرگ سما به حوزه فناوری های نانو بتوانیم به دانش آموزان بیشتری در سرارس کشور خدمات مطلوب تری ارائه کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تدوین محتوی آموزشی جدید برای دانش اموزان گفت:« ما در حال تدوین بسته های کامل آموزش فناوری نانو از مقطع ابتدایی تا پایان دبیرستان هستیم تا در خاتمه دانش اموزان آمادگی های لازم برای کار با دستگاه های پیشرفته را نیز پیدا کنند.»

در این جلسه همچنین درخصوص نحوه همکاری اعضای هیات علمی سما در مرحله ایده پردازی و روند ساخت تجهیزات توضیحاتی از سوی مهندس گیلانی ارائه شد.

تسهیل ثبت نام دانش آموزان سمایی در سامانه این ستاد و فعال نمودن بخش اطلاع رسانی دانش آموزی برای همکاران سمایی از دیگر پیشنهادات جلسه امروز از سوی همکاران سما بود.

205/200

کد خبر: 716842

وب گردی

وب گردی