توانمندکردن مردم محلات ناکارآمد، مهم‌ترین هدف ستاد ملی بازآفرینی/ توجه صرف به اقدامات کالبدی در فرایند بازآفرینی آتار جبران‌ناپذیری دارد/ پرهیز از پروژه‌محوری در برنامه‌های بهسازی و نوسازی

وزیر راه و شهرسازی در بیست و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار  گفت: بدون شک مردم مخاطبان اصلی ما در برنامه‌های بازآفرینی هستند. ما در رویکرد جدید کمتر به فکر مداخله مستقیم دولت در مناطق و برنامه‌ها بوده و اعتقاد داریم که با این روش مشکلات بهتر رفع می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی بیست و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار هفتم دی‌ماه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستعضفان کشور، علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان، محمسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمدمهدی بلوردی مدیرکل اداره راه و شهرسازی کرمان، محمد ساردویی مدیرکل اداره راه و شهرسازی جنوب استان کرمان و سایر اعضای ستاد ملی بازآفرینی و همچنین شهرداران و نمایندگان استان کرمان برگزار شد.

آخوندی با حضور در این جلسه در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله بم تأکید کرد: همه ما باید از این حادثه غم‌انگیز درس گرفته و تلاش کنیم تا در جهت مقاوم‌سازی کشور در برابر بلایای طبیعی گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه هدف اصلی برگزاری ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار را توانمندسازی مردم در محلات هدف اعلام کرد و گفت: بدون شک مردم مخاطبان اصلی ما در برنامه‌های بازآفرینی هستند. ما در رویکرد جدید کمتر به فکر مداخله مستقیم دولت در مناطق و برنامه‌ها بوده و اعتقاد داریم که با این روش مشکلات بهتر رفع می شود.

آخوندی در ادامه شهر را یک سازمان اجتماعی دانست و افزود: این سازمان اجتماعی باید به روی پای خود بایستد چرا که یک مجموعه کالبدی به شمار نمی‌رود که ما بخواهیم برای آن کاری انجام دهیم. مهم آن است که کانون توجه ما بر روی چه بخشی از یک شهر قرار دارد، آیا این کانون بر انسان و شهروندان تمرکز دارد یا بر اقدامات کالبدی؟

وی در این‌باره اضافه کرد: تجربیات نشان می‌دهد که اگر کانون توجه بر اقدامات صرفا کالبدی باشد قطعا آثار زیان‌بار و جبران‌ناپذیری برجای خواهد گذاشت. تا کنون اقدامات کالبدی بسیاری در کلان‌شهرها انجام شده و کیفیت زندگی را هرروز چه در حوزه حمل و نقل، چه مسائل زیست‌محیطی، چه رضایتمندی و چه رفتارهای اجتماعی پاینن‌تر از روز قبل آورده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بازگشت به خود مردم در برنامه‌های بازآفرینی را هدف اصلی امروز ستاد ملی دانست و گفت: این هدف در تمامی استان‌ها خصوصا در استان کرمان که خود یکی از مراکز تمدن ایران‌شهری کشور به شمار می‌رود بیشتر به چشم می‌خورد. اقدامات انجام شده فعلی از سوی بنیاد مستضعفان در کرمان و پاسخ سریع و مناسب از سوی مردم این منطقه نشان می‌دهد که مردم کرمان از پیشینه فرهنگی بسیار خوبی برخوردار هستند. به طور مثال اگر همین اقدام و برنامه اجرایی در شهرستان قلعه‌گنج در یکی از شهرهای آمریکای لاتین انجام می‌گرفت، می‌دیدید که به این سرعت جواب نمی‌گرفتید.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه ثروت ایران‌شهری موجود در استان کرمان را نوعی گنج برای مردم منطقه تلقی کرد و افزود: متأسفانه تا کنون تمامی اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی پروژه محور بوده است ولی امروز می‌بینید که در گزارش ارائه شده از سوی بنیاد مستضعفین هیچ یک از فعالیت‌های انجام شده از سوی این بخش در قلعه گنج پروژه‌ای نبود بلکه همواره گزارشی از نحوه توانمند و اجتماعی شدن شهر برای اعضا ارائه شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی وقتی به سوی پروژه محوری می‌رویم تنها می‌توانیم از فیزیک کارها گزارش دهیم ولی امروز در ستاد سعی بر معرفی نحوه اجرای اقدامات، توانمندسازی و خودکفایی مردم در محلات و همچنین معرفی چگونگی همکاری انسان‌ها جهت یافتن فهم مشترک از مسائل می‌پردازیم.

آخوندی در ادامه با تأکید براینکه ما همواره سعی داریم به سمت یادگیری و انتقال تجارب کارآمد بین تمامی بخش ها و استان‌های کشور در ستاد برویم خاطرنشان کرد: نمونه‌های مطرح شده، نمونه‌های بسیار موفقی بوده‌اند. اصلی ترین نکته‌ای که در ستاد به دنبال آن هستیم این است که بگوییم همه دانش‌آموز بوده و قصد داریم از یکدیگر یاد بگیریم. ما به این مسئله اعتقاد داریم که جلسات ستاد بازآفرینی همه جلسات یادگیری به شمار می‌روند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان این مطلب که فعالیت‌های موفق انجام شده در شهرستان قلعه‌گنج نشان می‌دهد که اینگونه اقدامات نیاز به هزینه‌های زیادی ندارد گفت: این اقدامات را با سایر فعالیت‌هایی که تا کنون در کشور با صرف هزینه‌های چندین هزار میلیاردی انجام شده است، مقایسه کنید. فعالیت‌هایی که در کشور انجام شده و یک صدم این اقدامات کم‌هزینه کارایی نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص درخواست‌ها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی اعضای ستاد بازآفرینی و مسئولین استانی کرمان در جلسه نیز اعلام کرد: ما تمامی درخواست‌های عنوان شده را مصوب دانسته و به سمت رفع موانع قانونی آن‌ها می‌رویم. اختصاص قیر برای آسفالت مناطق هدف، حفظ اراضی دولتی و ... از جمله این موارد به شمار می‌رود.

آخوندی همچنین با بیان این مطلب که ما پشتیبان تمامی برنامه‌های موجود در بازآفرینی مناطق ناکارآمد هستیم گفت: از تمامی افراد حاضر در جلسه کمال تشکر را داشته و اعلام می‌کنیم که تمامی تلاش ما این است تا اینگونه مدل‌های موفق را به همگان معرفی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه تجربه خوب بازآفرینی شهرستان قلعه‌گنج نشان داد تا با همکاری همه دستگاه‌ها بدون در اختیار داشتن اعتباری کلان می‌شود اقدامات خوبی انجام داد گفت: ما در جهت رفع بعضی از مشکلات، برخی روستاهای واقع در حریم شهرها را جزء محدوده منفصل شهرها اعلام کردیم. بدان معنا که دیگر این روستا نبوده و بخشی از شهر مادر به شمار می‌روند و در مقابل شهرداری نیز موظف به ارئه تمامی خدمات شهری در این مناطق است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی این اقدام در مکان‌هایی که مهاجرت‌های زیادی داشته و شهرداری‌ها کنترلی بر روستاهای حریم ندارند کمکی برای نظارت بهتر و کنترل جابه‌جایی‌ها محسوب می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: تمامی شهرداران و مسئولین نیز اگر عقیده دارند که این اقدام در رفع مشکلات به آن‌ها کمک می‌کند درخواست خود را برای اصلاح طرح جامع آن شهر به ما اعلام کنند.

در پایان جلسه همچنین تقدیرنامه ای به کارگروه پیشگیری و پیشنگری از وقوع جرم قوه قضائیه از سوی وزیر راه و شهرسازی اهدا شد.

402/101

کد خبر: 716961

وب گردی

وب گردی