وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای مواضع این کشور را در باره آزمایش موشک اتمی هند، گفت و گوهای مربوط به افغانستان در مسکو و سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به پرل هاربر تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز، چین روز چهارشنبه در خصوص آزمایش موشک اتمی قاره پیمای هند اعلام کرد: اخباری درباره احتمال انجام این آزمایش برای مقابله جویی با پکن دریافت شده است اما باید در این باره از طرف هندی سئوال شود.
بیانیه ادامه می دهد: چین و هند پیشتر به این توافق رسیده اند که دو طرف رقیب یکدیگر نیستند و می توانند در زمینه های مختلف با یکدیگر همکاری کنند.
چین همچنین با اشاره به تاثیرات این آزمایش موشکی از سوی هند خاطرنشان کرد، پکن خواستار حراست از صلح و توازن قدرت در منطقه بوده و امیدوار است اقدام همه کشورها در این راستا باشد.
بیانیه تصریح می کند که چین برای پیشبرد صلح، ثبات و امنیت در این منطقه نه تنها با هند بلکه با کشورهای دیگر نیز از نزدیک همکاری خواهد کرد.
هند روز دوشنبه گذشته با موفقیت موشک قاره پیمای «آگنی 5» با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را در جزیره «ویلر» در نزدیکی سواحل اودیسا آزمایش کرد و رسانه های هند پس از انجام این آزمایش اعلام کردند که این موشک می تواند تمام خاک چین را مورد هدف قرار دهد.
در بخش دیگری از بیانیه وزارت امور خارجه چین درباره برگزاری نشست مرتبط با افغانستان در مسکو نیز آمده است: چین همواره از فرایند بازسازی افغانستان و تعیین سرنوشت آن توسط مردم این کشور حمایت می کند و گفت وگوهای صلح را بهترین فرصت برای حل و فصل مسایل افغانستان و برقراری صلح پایدار می داند.
این نشست که سومین نشست سه جانبه پاکستان، چین و روسیه درباره افغانستان بود روز گذشته (سه شنبه) به میزبانی مسکو برگزار شد و دو نشست قبلی که بیشتر با هدف هماهنگی های اولیه بود، بدون اینکه رسانه ای شود، برگزار شد.
وزارت امور خارجه چین همچنین در بیانیه خود از سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به پرل هاربر برای گرامیداشت سالگرد بمباران این منطقه از سوی جنگنده های ژاپنی در زمان جنگ جهانی دوم انتقاد کرد و یادآور شد: بهتر بود نخست وزیر ژاپن از مردم چین که قربانیان اصلی تجاوزات آن کشور هستند عذرخواهی می کرد.
چین پیشتر اعلام کرده بود: اگر نخست وزیر ژاپن به دنبال بازدید از مناطقی است که مورد تجاوز آن کشور در جنگ جهانی دوم قرار گرفته، می تواند به چین سفر کند که شاهد جرایم جنگی نظامیان ژاپنی بوده است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 717020

وب گردی

وب گردی