حکم زندان و جریمه برای یک مدافع حقوق زنان در عربستان

دادگاهی در شهر دمام عربستان یک شهروند این کشور را به اتهام تحریک افکار عمومی با انتشار توییت و هشتگ در دفاع از حقوق زنان کشورش به زندان وپرداخت جریمه و مصادره تلفن همراهش محکوم کرد.

به گزارش ایسکانیوز روز چهارشنبه روزنامه 'عکاظ'، دادگاه سعودی اتهام این شهروند را راه اندازی هشتگی با عنوان 'لغو قیمومیت مرد بر زن عربستانی' دانست و تاکید کرد که طبق قانون مقابله با جرائم الکترونیکی٬ این اقدام جرم محسوب می شود. این هشتگ بیش از چند بار در لیست پربازدیدترین هشتگ های توییتر در عربستان قرار گرفت.
عکاظ افزود: گشت پلیس این شهروند را که نام وی اعلام نشده است، در حال چسباندن پوسترهایی به زبان های عربی وانگلیسی در دعوت به لغو قیمومیت مرد بر زن بر دیوار یکی از مساجد بازداشت کرد و در جریان تحقیقات مشخص شد که وی همان شخصی است که هشتگ 'لغو قیمومیت مرد بر زن عربستانی' را در شبکه های اجتماعی راه اندازی کرده است.
وی در دفاع از اقدام خود گفت که به منظور دفاع از حقوق زنانی از بستگانش که مورد ظلم مردان واقع شده اند٬ اقدام به این کار کرده وخواستار تساوی حقوق زن ومرد است.
فعالان شبکه های اجتماعی در عربستان با انتقاد از این اقدام دولت عربستان با ایجاد هشتگ #سجن_المحرض_علی_اسقاط_الولایه'،( زندانی کردن خواهان لغو قیمومیت مرد بر زن' در توییتر به دفاع از وی برخاستند.
یکی از این کاربران نوشت: کسانی که دعوت به قتل می کنند٬ آزاد می کنند وکسی که خواستار لغو قیمومیت مرد بر زن شده را به زندان می اندازند.
کاربر دیگری نوشت: سرکوب وحشیانه ادامه دارد .. این فرد زندانی اندیشه است. قبل از اینکه به زندان بیفتید٬ بدانید که دولت با انتقاد موافق نیست.
در کشور پادشاهی عربستان سعودی نظام قیمومیت وتبعیض بر ضد زنان همچنان حاکم است، این درحالی است که نظام سعودی بارها متعهد شده است این مساله را لغو کند. به موجب این قانون و به دلیل نظام تبعیضی حاکم بر این کشور٬ سیاست ها و اقدامات وزارتخانه های سعودی به گونه ای است که زنان برای داشتن گذرنامه یا ازدواج یا مسافرت یا رفتن به دانشگاه ها برای طی مراحل عالی تحصیلی نیازمند کسب موافقت ولی و قیم خود هستند.
معمولا قیم زنان درعربستان سعودی یا همسر است یا پدر و برادر و پسر (فرزند)، کما این که برخی از صاحبان مشاغل هنگام استخدام وبه کارگیری زنان٬ جلب موافقت از ولی و قیم او را شرط اشتغال می دانند، حتی در بیمارستان های سعودی پیش از رسیدگی و درمان زنان، گرفتن اذن و مجوز از ولی و قیم برای شروع اقدامات و مراحل پزشکی و درمانی ساده و حتی برای ترخیص زنان از بیمارستان لازم و ضروری است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 717109

وب گردی

وب گردی