طرح پایلوت ملی تصفیه‌خانه فاضلاب پرشیان رونمایی شد

طرح پایلوت ملی تصفیه‌خانه فاضلاب پرشیان که قابلیت انجام تمامی مراحل تصفیه در یک تانک با حذف همزمان و کامل مواد آلی، نیتروژن و فسفریت‌ها را دارد در اصفهان رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی قانعی در مراسم افتتاح طرح پایلوت پیشرفته ترین سیستم تصفیه فاضلاب کشور با اشاره به حل مشکلات صنعتی کشور به مدد توانمندی‌های فناورانه کشور گفت: حوزه زیست فناوری یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند برای بسیاری از چالش‌های جدی که صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند راهکارهای پایدار و سازگار با محیط زیست ارائه کرده و به حل این مشکلات بپردازد.

وی افزود: زمانی بود که برای هر ویال فاکتور ۷ انعقادی باید هزینه‌های گزافی‌پرداخت می شد اما امروزه یک باکتری مخمر تولید این فرآورده حیاتی دارویی را محقق کرده است، همچنین درمان هپاتیت ب به کمک داروهای تولید شده در عرصه زیست‌فناوری تسهیل شده است، البته چالش‌های پرشمار دیگری هستند که زیست فناوری می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند .

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، عمده مشکلات گریبان‌گیر بشر را عدم شناخت نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویزه زیست‌فناوری دانست و افزود: زیست فناوری می‌تواند به کمک بیش از ۱۵هزار فارغ‌التحصیل رشته زیست‌فناوری که کشورمان را در زمره کشورهای پیشرفته جهان در این حوزه فناوری قرار داده‌اند، مشکلات اساسی جامعه از جمله صنایع گوناگون را حل کند.

وی افزود: با تکیه به دانش و فناوری هیچ پدیده‌ای مضر نیست و بالقوه می‌تواند به یک فرصت ارزشمند بدل شود، مانند ایجاد تصفیه خانه زیستی که فاضلاب و پساب های صنعتی را از یک تهدید به ماده ای ارزشمند تبدیل کرده است.

قانعی، با اشاره به ظرفیت زیست فناوری در رشد و توسعه کشور با کمک دیگر حوزه‌های فناوری اظهار کرد: زیست فناوری می‌تواند با فناوری‌های راهبردی دیگری چون نانو، سلول‌های بنیادین، اطلاعات و ارتباطات و نیز علوم شناختی ترکیب شود و با دستاوردهای خاص خود ایران را به قله فناوری و نوآوری جهان برساند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، توجه صنایع بزرگ دنیا به این حوزه را از نشانه‌های ظرفیت آن برای حل چالش‌های جهانی با حداقل هزینه و حدآکثر صرفه‌جویی، بازدهی و ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد و افزود: ستاد توسعه زیست فناوری آمادگی دارد در حوزه‌هایی که صنایع بتوانند از توانمندی زیست فناوری برای رشد و توسعه و نیز اشتغال پایدار بهره ببرد از طرح‌های پایلوت و ریسک این طرح‌ها حمایت کرده تا با حمایت و همراهی صاحبان صنایع، شاهد باشیم که رشد و توسعه کشور با پاسخ این فناوری راهبردی به نیازهای اساسی کشور حل می‌شود.

در ادامه این مراسم «طرح پایلوت ملی تصفیه‌خانه فاضلاب پرشیان» با حضور معاون توسعه فناوری معاونت علمی ، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ، رئیس سازمان آب و فاضلاب اصفهان، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان ومعاون وزیر نیرو رونمایی و از فعالان اجرایی این طرح فناورانه تقدیر شد.

در این طرح با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و نیروگاه شهید منتظری، پیشرفته ترین سامانه سیستم تصفیه هوازی با استفاده از زیست توده گرانولی به صورت پایلوت به بهره برداری رسید.این تصفیه خانه که به کمک توانمندی فناوران کشور در حوزه زیست فناوری ایجاد شده است، توانایی تصفیه فاضلاب خام به میزان ۳۰۰مترمکعب در روز را داراست.

از ویژگی‌های این تصفیه خانه نسبت به طرح‌های پیشین تصفیه می‌توان به قابلیت انجام تمامی مراحل تصفیه در یک تانک با حذف همزمان و کامل مواد آلی، نیتروژن و فسفریت‌ها اشاره کرد .

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 717397

وب گردی

وب گردی