برگزاری نخستین نشست تخصصی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری

نخستین نشست تخصصی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(زه) شهرری با عنوان اصالت ایده و نقش معمار مولف در خلق اثر هنری با حضور آرش بصیرت و آرش نصیری برگزار شد.

نخستین نشست تخصصی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(زه) شهرری با عنوان اصالت ایده و نقش معمار مولف در خلق اثر هنری با حضور آرش بصیرت و آرش نصیری به عنوان سخنران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با استقبال دانشجویان و حضور اساتید گروه معماری واحد یادگار امام(ره) برگزار شد، دکتر علی اکبری گفت: بی‌تردید مهم‌ترین، حساس‌ترین و مؤثرترین لحظة خلق اثر هنری، سرآغاز آفرینش و لحظة نخست تکوین پدیده جدید است. پرسش از ماهیت لحظه نخست خلق ایده اصیل، بدیع و خلاقانه که بر سلسله‌مراتب ساحت‌های وجود مخاطب اثر بگذارد، آن‌چنان بااهمیت است که به قول لویی کان: «ما باید به سرآغازها بپردازیم». در آفرینش فرم و فضای معماری، اصالت ایده آنچنان مهم تلقی می‌شود که می‌تواند به خالق ایده، شهرت و اعتبار جهانی بخشد. به‌راستی خلق ایدة جدید چگونه در سازوکارهای ذهن و قوة متخیلة هنرمند و معمار شکل‌ می‌گیرد؟ عوامل مؤثر بر آن کدام‌اند؟ سیاق زیستة معمار، زمینه و زمانة زندگی او چه نقشی در این فرایند ایفا می‌کند؟
وی ادامه داد: برای اندیشیدن به پاسخ چنین پرسش‌هایی، شاید می‌بایست نخست تعاریف «معماری»، «خلاقیت»، «فرایند طراحی» و «هنر» و فراتر از این‌ها، مفاهیم «انسان و حضور انسانی»، «هدف از آفرینش اثر هنری» و امر «سعادت» را مورد بازاندیشی قرار داد و مقولة «بداعت» را در راستای آن‌ها دید؛ چراکه نوع نگاه و جهان‌بینی خالق اثر در بداعت و اصالت ایده‌پردازی‌های وی تأثیرگذار خواهد بود. نسبت معمار با مکاتب فکری «معماری برای حل مسألة طراحی»، «معماری برای زندگانی» و هست‌بودن انسان»، «معماری برای مخاطب خاص»، «معماری برای معماری» و ... از جمله موضوعات تعیین‌کننده در بحث خلق اثر بدیع و اصالت ایده است. همة اینها در زمانه‌ای که پارادایم غالب، «فناوری دیجیتال»، «رسانه» و «سرعت در تبادل داده‌ها» است، پیچیده‌تر می‌شود. نخستین لحظات تکوین ایده در ذهن معمار و هنرمند، متأثر از چیست؟ معمار هنرمند چگونه به ایده‌ای ناب می‌رسد؟ آنچه او خیلی سریع از طریق ابزارهای تبادل داده می‌بیند، و یا از طریق حضور در برابر بنا و تجربة فضا ادراک می‌کند، بر بداعت ایده‌های وی چقدر و چگونه تأثیر خواهد گذاشت و کنش‌های خلاقانة وی را جهت خواهد داد؟ در نخستین نشست تخصصی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) با حضور استادان ارجمند صاحب‌نظر در این حوزه، دکتر کاوه بذرافکن، آرش بصیرت و آرش نصیری به پاسخ چنین پرسش‌هایی پرداخته خواهد شد.

در ادامه این نشست نیز سخنرانان راجع به موضوع اصالت ایده و نقش معمار مولف در خلق اثر هنری و حوزه معماری سخنرانی کردند.

گفتنی است در پایان این مراسم پرسش و پاسخ دانشجویان از سخنرانان برگزار شد.

200

کد خبر: 717451

وب گردی

وب گردی