گفتگوی تلفنی اردوغان و العبادی برای عادی سازی روابط ترکیه و عراق

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب به صورت تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در خصوص عادی سازی روابط و همکاری برای مبارزه با تروریسم گفت و گو کردند.

به گزارش ایسکانیوزاین تماس در حالی صورت می گیرد که ترکیه با تغییر رویکرد جدی در سیاست خود در قبال سوریه نیز، خواهان راه حل سیاسی شده است.
منابع نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند که العبادی و اردوغان برای عادی سازی روابط و توسعه مناسبات ترکیه و عراق بر اهمیت تقویت گفت و گو تاکید کرده و از تاثیر تماس های مقامات بلندپایه دو کشور در دوره اخیر ابراز خرسندی کرده اند.
خبرگزاری آناتولی که این خبر را مخابره کرده است، به نقل از همین منابع افزود: اردوغان و العبادی بر لزوم مبارزه مشترک با تمامی گروههای تروریستی و اجازه ندادن به این گروهها برای بی ثبات کردن منطقه تاکید کرده اند.
به گزارش این رسانه، طرفین در این تماس تلفنی موضوع سفر ماه آینده بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه به بغداد را فرصتی مهم برای تقویت مناسبات دو جانبه ارزیابی و ابراز امیدواری کرده اند که سال 2017 میلادی سال صلح و ثبات و امنیت در تمام منطقه باشد.
روابط آنکارا و بغداد در سال 2016 میلادی بر سر اصرارهای آنکارا برای مشارکت در عملیات آزاد سازی موصل و حضور نیروهای ترکیه در پایگاه بعشیقه عراق و اظهارات متقابل مقامات آنکارا و بغداد به شدت ملتهب شد.
عراق خواهان خروج نیروهای ترکیه شد و از دولت آنکارا به مجامع بین المللی شکایت کرد.
آنکارا نیز برای کاهش تنش، با اعزام امید یالچین قائم مقام وزارت امور خارجه و حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و یک مقام بلند پایه در ستاد فرماندهی ارتش به بغداد، طرحی را در خصوص عادی سازی مناسبات و همکاریهای دو کشور در مبارزه با تروریسم ارائه کرد.
قرار بود بغداد به این اقدام ترکیه با اعزام هیاتی به آنکارا، پاسخ مکتوب بدهد که این ماموریت به سفیر عراق در آنکارا داده شد.
موضوع حضور نیروهای پ.ک.ک در شمال عراق و اقدام پ.ک.ک در انتقال بخشی از نیروهای خود به شنگال در منطقه تحت سکونت ایزدی ها در شمال عراق و حملات هوایی ترکیه به شمال عراق از دیگر موضوعات چالش آفرین در مناسبات دو کشور است.

۳۰۰

کد خبر: 717453

وب گردی

وب گردی