بررسی دلایل روندنزولی بورس در هفته های اخیر/ پیش بینی سودآوری مجدد شرکت ها درگزارش های 9ماهه

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در گزارش های 9 ماهه شرکت ها که بزودی منتشر می شود شاهد سودآوری مجدد در برخی صنایع خواهیم بود، گفت: عوامل بنیادی پیش روی بازار مثبت بوده و انتظار می رود روند فرسایشی بازار به زودی متوقف شود.

به گزارش ایسکانیوز، در هفته های اخیر، شاخص بورس با اندکی کاهش مواجه شده و حجم و ارزش معاملات نیز شاهد کاهش و رکود بوده است که فعالان بازار سرمایه از آن به عنوان روند فرسایشی بازار، یاد می کنند.
در سه هفته گذشته بازار سرمایه وضعیت مناسبی نداشت و شاخص آن با روندی فرسایشی یک هزار و 650 واحد ریزش داشت که معادل 2 درصد می شود. فرابورس نیز در هفته ای که گذشت افت حدود 7دهم درصدی داشت.
«بهنام بهزادفر» مدیر امور اعضای کانون کارگزاران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره دلایل رکود حاکم بر معاملات بازار سرمایه در هفته های اخیر، گفت: یکی از دلایل این رکود می تواند جذاب شدن بازارهای موازی نظیر بازار سکه و طلا و بازار دلار برای سرمایه گذاران در زمان کنونی باشد.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: هم چنین بسته بودن تعداد زیادی از نمادها در بازار سرمایه نیز در دامن زدن به این رکود بی تاثیر نبوده است.
بهزادفر با بیان این که شواهد پیش روی بازار با وضعیت کنونی بورس متفاوت است، ادامه داد: نرخ دلار در سه ماه گذشته از رقم 30 هزار و 560 ریال به 40 هزار و 33 ریال رسید که رشد حدود 13 درصد نشان می دهد. این موضوع می تواند برای شرکت های صادراتی محور پذیرفته شده در بازار سرمایه رشد سودآوری را به همراه داشته باشد.
وی بیان داشت: از طرف دیگر، بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری نیز در آذر ماه امسال 1.4 درصد بوده که نسبت به ماه های گذشته بالاتر بوده است که این موضوع نشان می دهد مقداری افزایش قیمت ها نیز در داخل کشور وجود داشته و در نتیجه می توان به رشد سودآوری شرکت هایی که فروش داخلی دارند، نیز امیدوار بود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که از اواسط دی ماه گزارش های 9 ماهه شرکت ها به تدریج منتشر می شود، گفت: بر این اساس، با بررسی های انجام شده از گزارش های ماهانه شرکت ها به نظر می رسد در گروه های معدنی، فلزات اساسی و پتروشیمی با توجه به رشد دلار، شاهد رشد سود آوری مجدد باشیم.
بهزادفر افزود: در بررسی های فروش ماهانه گروه خودرو نیز گزارش ها از جلوتر بودن مقدار فروش نسبت به بودجه حکایت دارد.
وی اضافه کرد: آمارهای کلی تر رشد 40 درصدی تولید خودرو را در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد، که این موضوع برای گروه خودرو و قطعه سازی مثبت است.
بهزادفر با بیان این که رشد قیمت نفت نیز به صورت غیر مستقیم بر بورس کشور تاثیر مثبت می گذارد، ادامه داد: از طرفی قیمت نفت نیز در یک هفته رشد سه دلاری معادل 6 درصدی داشت که این موضوع نیز می تواند موجب رشد سودآوری در شرکت های پالایشگاهی و گروه های مشتقات نفتی شود و هم نوید افزایش پلکانی نفت را به محدوده های 60 دلاری دهد.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در مجموع عوامل بنیادی پیش روی بازار مثبت است و انتظار می رود روند فرسایشی بازار به زودی متوقف شود.
در هفته گذشته، شاخص کل بورس و اوراق بهادار با افت 560 واحدی (معادل 7 دهم درصد) روبرو بود. شاخص بورس، روز چهارشنبه نیز با 109 واحد افت (معادل 15 صدم درصد) به جایگاه 79 هزار و 691 احد رسید.

401/101

کد خبر: 717507

وب گردی

وب گردی