رونمایی "سامانه نما" برای تعیین وضعیت و جایگاه موسسات علمی و پژوهشی کشور

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ازرونمایی "سامانه نما" در یکصد و چهل و نهمین جلسه شورای عتف خبر داد و گفت: این سامانه ناظر به نیازهای حوزه‌های علم و فناوری است و از طریق آن ، وضعیت و جایگاه موسسات علمی و پژوهشی و دانشگاه‌های کشور بر اساس شاخص‌های بومی و بین المللی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر وحید احمدی در حاشیه یکصد و چهل و نهمین جلسه کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه مواردی از قبیل رونمایی از سامانه نما، تصویب سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری و دستور العمل نظارت بر طرح‌های کلان ملی در دستور کار این کمیسیون قرار داشت.

وی با اشاره به مطالب ارائه شده در زمینه سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری گفت: یکی از وظایف شورای عتف تعیین اولویت‌ها و راهبردهای علم و فناوری کشور است و از سوی دیگر اعتبارات دستگاه‌ها در بخش پژوهش باید بر اساس اولویت‌هایی باشد که به تصویب شورای عتف رسیده است.

دکتراحمدی با تاکید بر اینکه اولویت‌های علم و فناوری کشور برای سال‌های گذشته تعیین شده بود، ادامه داد: در خصوص تعیین تکلیف این اولویت‌ها برای سال‌های آتی نیز مذاکرات زیادی در کمیسیون‌های شورای عتف، شورای هماهنگی و کمیسیون دایمی شده بود و خوشبختانه اعضای شورای عتف نیز در این خصوص نظرات خود را ارائه کردند.

وی با تاکید بر اینکه در این مذاکرات مقرر شد تا اولویت‌ها در دو بخش اولویت‌های ملی و اولویت‌های بخشی تقسیم بندی شوند، یادآور شد: اولویت‌های ملی هر ساله در قالب نیازهای کشور اعلام خواهد شد که چه تعداد پروژه‌های ملی تعریف شود و در این زمینه با توافق اعضای کمیسیون دایمی، این اولویت‌ها در قالب برنامه ششم توسعه تعیین شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در ادامه افزود: بر این اساس اولویت‌هایی که در برنامه ششم توسعه تصویب می‌شود معیار اولویت‌های ملی و مورد تایید شورا و کمیسیون دایمی عتف خواهد بود.

وی همچنین تعیین اولویت‌های بخشی را بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی کمیته‌های یازده گانه کمیسیون دایمی شورای عتف دانست و خاطر نشان کرد: بر این اساس در این جلسه مقرر شد تا این کمیته ‌ها نیازهای هر حوزه علم و فناوری را رده بندی کنند تا این اولویت‌ها در جلسه آتی کمیسیون، نهایی شود.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دستور العمل نظارت بر طرح‌های کلان ملی را از دیگرموضوعات مطرح شده در این جلسه نام برد و اظهار کرد: پس از تصویب طرح‌های کلان ملی، تنظیم آیین نامه مدیریتی آن نیز باید تنظیم می شد.

وی محتوای این آیین نامه را تعیین تکلیف نظارت بر طرح‌های کلان ملی عنوان کرد و ادامه داد: در این جلسه در خصوص معیارهای نظارت مدیریتی این طرح‎ها بحث و تبادل نظر و در نهایت فرمولی در این زمینه عرضه شد تا بر اساس این فرمول مشخص شود که هر طرحی با چه معیاری و ناظران با چه اختیاراتی باید بر طرح‌ها نظارت داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود ، یکی از مصوبات کمیسیون دایمی شورای عتف را شاخص‌های علم و فناوری دانست و افزود: متعاقب آن آیین نامه مرجع معرفی وضعیت علمی نیز تعیین شد و این سامانه می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.

دکتراحمدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پایگاه‌های بین‌المللی مانند تایمز، QS، لایدن و شانگهای بر اساس شاخص‌های تعیین شده‌ای اقدام به رده بندی دانشگاه‌ها و موسسات علمی می‌کنند، یادآور شد: مانیز بر اساس توافق و تایید کمیسیون دایمی، تعدادی از شاخص‌های بومی را استخراج و در این سامانه قرار دادیم تا بر اساس این معیارها اقدام به ارزیابی علم و فناوری کشور کنیم.

201

کد خبر: 717514

وب گردی

وب گردی