افزایش صادرات محصولات از بندر پتروشیمی پارس در سال جاری / محدودیتی برای صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا وجود ندارد

یک مقام مسئول در شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی از افزایش بارگیری کشتی ها برای صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری خبر داد و گفت: بدون محدودیت محصولات تولید شده در صنعت پتروشیمی صادر می شود و در صورت وجود مشتری بارگیری برای صادرات اروپا نیز صورت می گیرد.

به گزارش ایسکانیوز ، در بازدید اصحاب رسانه از شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی وضعیت این شرکت و فرآیند صادرات آن تشریح شد.

صادق حاجی پور، از مدیران پایانه مخازن و صادرات محصولات پتروشیمی پارس دراین باره به خبرنگاران گفت: خوشبختانه با لغو تحریم ها شاهد آن بودیم که میزان بارگیری کشتی ها از بندر پتروشیمی پارس افزایش یافت، به طوری که سال گذشته رکورد صادرات زده شد. در 9 ماهه امسال نیز وضعیت صادرات و بارگیری محصولات پتروشیمی و LPG با رونق مواجه شده است، به طوری که در بیشتر ایام کشتی ها در حال بارگیری هستند و گاهی با ترافیک مواجه می شویم.

وی بدون ارائه آمار با بیان اینکه کشتی ها بدون محدودیت از کشورهای مختلف در اسکله بارگیری می کنند، تاکید کرد: اگر محصولی به کشورهای اروپا فروخته شود، بارگیری انجام می شود و ما محدودیتی در این زمینه نداریم، اما کشورهای هند، عراق، کره جنوبی و امارات بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده اند. البته صادرات برای تمامی بازارها صورت می گیرد.

این مقام مسئول در شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی با اشاره به اینکه کشتی های 70 تا 70 هزار تنی در بندر پتروشیمی پارس بارگیری می شوند، اعلام کرد: این بندر 15 پست اسکله برای محصولات پتروشیمی دارد. سالانه از این بندر 5 میلیون تن فله و کانتینر و 30میلیون تن میعانات گازی صادر می شود.

در حال حاضر سهم عمده ای از LPG تولید شده از فازهای 4، 5، 6، 7، 8، 9 و 10 از بندر پتروشیمی ایران صادر می شود. حاجی پور درباره میزان آن نیز گفت: در حال حاضر هفته ای یک تا دو کشتی ۴۰ هزار تنی LPG از این بندر به سه کشور امارات، هند و عراق صادر می شود. این محصول در فصل سرد مشتری بیشتری دارد.

این مقام مسئول درباره بازگشت کشتی ها از این بندر نیز افزود: تلاش بر این است که کشتی ریجست نشود زیرا وقتی کشتی برای بارگیری پهلو می گیرد ابتدا مخازن آن چک می شود و اگر آلوده نباشد در آن بارگیری انجام می شود. همچنین کیفیت محصول تاییدشده میان خریدار و فروشنده نیز قبل از بارگیری با نمونه گیری ازمحصول در آزمایشگاه بررسی می شود. با سخت گیری های صورت گرفته این اتفاق به ندرت رخ می دهد.

حاجی پور درباره بارگیری میعانات گازی گفت: این محصول در عسلویه وسط دریا بارگیری می شود و از آنجایی که تناژ آن بالاست کشتی های بالای ۷۰ هزار نفر آنها را بارگیری می کنند؛ طراحی آن به گونه ای است که در وسط دریا انجام می شود.

بندر پارس در سه قسمت صادرات گاز، صادرات میعانات و اسکله های فله تقسیم می شود. در حال حاضر بخش اعظم بندر در اختیار چند پتروشیمی مهم از جمله آریاساسول، جم، زاگرس و مروارید است و همواره در بندر اوره صادر می شود زیرا مشتری ثابت دارد.

محصولات مایع در این بندر عبارتند از آروماتیک، بنزن، پارازایلین، رافینت و... که متعلق به شرکت برزویه است، متانول که متعلق به پتروشیمی زاگرس است، EG و MEG متعلق به شرکت فرساشیمی و مروارید، بوتادین متعلق به پتروشیمی پارس و جم است در بخش گازی نیز اتیلن از آریاساسول و جم و آمونیاک از پردیس صادر می شود.

کشیک ارشد بندر پتروشیمی پارس در ادامه در مورد بازگشت کشتی ها، اظهار کرد: حاجی پور در مورد محصولاتی که با تناژ بالا صادر می شوند، گفت: LPG (بوتان پروپان)، اوره، هوینت، رافینیت که برای بنزین سازی استفاده می شود و خوراک اولیه بنزین است به دلیل ماهیتی که دارند فروش و صادرات شان بیشتر است.

402/101

کد خبر: 717557

وب گردی

وب گردی