سخنان رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه های سفرای آلمان، رومانی، مغرب و  اکوادور

سفرای جدید کشورهای رومانی، آلمان، اکوادور، مغرب در جمهوری اسلامی ایران با رییس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسکانیوز، مشروح دیدار های رئیس جمهور با سفرا در هنگام دریافت استوار نامه هایشان در ادامه آورده می شود:

رئیس جمهوری: ایران و رومانی می توانند پل ارتباطی مشترک برای دستیابی به بازارهای اروپا و آسیا باشند

رییس جمهوری در دیدار سفیر جدید رومانی در تهران ، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری در همه عرصه ها با اتحادیه اروپا و از جمله رومانی استقبال می کند.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوار نامه سفیر جدید رومانی در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران و رومانی ظرفیت های زیادی برای تقویت همکاری های مشترک دارند که باید از این فرصت ها استفاده کرد.

روحانی با اشاره به طرح های گسترده ایران برای تقویت راههای ارتباطی ترانزیتی بویژه حمل و نقل ریلی اظهارداشت: رومانی می تواند دروازه جمهوری اسلامی ایران برای ورود به اروپا از طریق دریای سیاه باشد و رومانی نیز می تواند از طریق ایران به بازارهای اسیا و خاورمیانه راحتتر و سریعتر دسترسی یابد.

رییس جمهوری همچنین تقویت همکاری های دو کشور در عرصه های صنعتی ، انرژی و کشاورزی را ضروری برشمرد و با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در بخارست در آینده ، افزود: بخشهای خصوصی ایران و رومانی ظرفیت های گسترده ای برای همکاریهای مشترک دارند و می تواند در تقویت همکاریهای دو کشور نقش آفرینی کنند.

روحانی با اشاره به قراردادهای مهم میان ایران و کشورهای اروپایی که بسیاری از آنها اجرایی و شماری نیز در مرحله انعقاد است ، گفت: رومانی نیز می تواند با تقویت همکاریهای بانکی و بیمه ای از فرصت های پسابرجام بهره بگیرد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ مانعی در مسیر تقویت همکاری های تهران – بخارست نیست ، گفت: ضروری است که همکاری های دو کشور نه تنها در حوزه های سیاسی و اقتصادی بلکه در حوزه های فرهنگی ، علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی نیز بیش از پیش گسترش یابد.

"ادریان کوزیاسکی " سفیر جدید رومانی در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس جمهوری ، تاکید کرد که بخارست مصمم است روابط خود را با تهران در همه حوزه های مورد علاقه بیش از پیش ارتقاء بخشد.

سفیر جدید رومانی گفت : ایران و رومانی از امکانات گسترده برای تعمیق همکاری ها و روابط برخوردارند که باید از این امکانات بیش از پیش استفاده کرد.

وی خواهان تقویت همکاری های فرهنگی ، علمی و دانشگاهی دو کشور شد و ابراز امیدواری کرد که در دوره ماموریتش ، سطح روابط ایران و رومانی در همه عرصه ها بیش از پیش گسترش یابد.

توسعه روابط و همکاری های ایران و مغرب به نفع دو ملت و منطقه است

رییس‌ جمهوری بر لزوم استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌های ایران و مغرب تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوار نامه "حسن حامی" سفیر جدید مغرب در تهران، اظهار داشت: روابط تهران – رباط رو به گسترش و در مسیر توسعه قرار دارد.

رییس‌ جمهوری توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی ایران و مغرب را به نفع دو ملت و منطقه دانست و خاطر نشان کرد: باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در راستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین استفاده کنیم.

روحانی افزود: ایران و مغرب علاوه بر روابط تجاری و اقتصادی می‌توانند در دیگر بخش‌ها از جمله مناسبات فرهنگی و علمی روابط خوبی با هم داشته باشند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه رایزنی‌ها و مشارکت بیشتر ایران و مغرب برای حل و فصل مسایل علی‌الخصوص موضوعات مربوط به منطقه شمال آفریقا اظهار امیدواری کرد با کمک و همکاری همه کشورهای منطقه بویژه ایران و مغرب، شاهد ثبات و امنیت در کشورهای مسلمان باشیم.

حسن حامی سفیر جدید مغرب نیز در این دیدار، ضمن تقدیم استوارنامه خود به دکتر روحانی، روابط ایران و مغرب را دوستانه و برادرانه دانست و گفت: ما همواره مواضع جمهوری اسلامی ایران را در مورد اعتقاد به حل و فصل مسایل و مشکلات بین‌المللی از طریق دیپلماسی و گفتگو ارج می‌نهیم.

سفیر جدید مغرب با بیان اینکه امروز اهتمام و تمایل مشترک و صادقانه‌ای برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها میان مسئولان دو کشور وجود دارد، بر تلاش در راستای گسترش و تقویت روابط همه جانبه تهران – رباط تأکید کرد.

وی اراده سیاسی و نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه‌ای و کشورهای مسلمان بویژه در شمال آفریقا را بسیار دوستانه و صادقانه دانست.

آلمان نخستین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا است/تاکید بر استفاده از توانمندی های مشترک برای ایجاد جهش در همکاری های تهران - برلین

رییس جمهوری از آلمان به عنوان نخستین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا نام برد و تاکید کرد که دو کشور از توانمندی ها و امکانات گسترده ای برخوردارند که این توانمندی ها باید برای ایجاد جهشی در همکاریهای مشترک در همه حوزه ها، بکار گرفته شوند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوار نامه سفیر جدید آلمان در تهران گفت: آلمان همواره برای ما کشوری با روابط خوب سنتی در اروپا تعریف شده است و تهران از گسترش و تعمیق بیش از پیش روابط با برلین، استقبال می کند.

رییس جمهوری با اشاره به نقش مثبت آلمان در مذاکرات هسته ای و تاکید بر ضرورت تداوم این نقش در اجرای دقیق و کامل برجام ، اظهارداشت: سطح همکاری های ایران و آلمان بعد از برجام و حذف موانع، رو به گسترش بوده و برای ایجاد شتاب در این همکاری ها و برداشتن گام‌های بلندتر تا رسیدن به نقطه آیده‌آل، باید روابط در بخش های بیمه‌ای و بانکی تسریع و تسهیل شود.

روحانی سپس به سابقه همکاری شرکت های بزرگ آلمانی با شرکای تجاری خود در ایران اشاره کرد و گفت: دو کشور می توانند در حوزه های فنی - مهندسی و از جمله ساخت نیروگاه ها و راه آهن همکاری های خود را بیش از پیش توسعه دهند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه همکاریهای فرهنگی و دانشگاهی دو کشور را نیز ضروری برشمرد و گفت: ایران و آلمان همواره روابط فرهنگی مستحکمی با یکدیگر داشته اند و این همکاری ها و روابط فرهنگی را می توانیم در زمینه های دانشگاهی ، تحقیقاتی و هنری گسترش دهیم.

روحانی در ادامه به موضوع تروریسم و خطرات آن برای همه کشورهای جهان اشاره کرد و افزود: حفظ ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم برای نه تنها کشورهای منطقه بلکه برای همه جهان مهم است و باید در این عرصه همه کشورها با یکدیگر همکاری کنند.

"میکائیل کلور برشتولد" سفیر جدید آلمان در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به دکتر روحانی ، تاکید کرد که برلین مصمم است سطح همکاری ها خود را با تهران در همه حوزه ها بویژه در حوزه فناوری های نوین ، ارتقاء دهد.

سفیر جدید آلمان ، گسترش و تعمیق همکاری های فرهنگی و علمی دو کشور را نیز در کنار همکاریهای اقتصادی و سیاسی ضروری خواند و گفت: ما آماده تعمیق همکاری های علمی ، دانشگاهی و هنری میان دو کشور هستیم.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت و نقش توافق هسته ای در توسعه همکاریهای مشترک تصریح کرد: آلمان قویا متعهد به اجرای کامل و دقیق برجام است و از همه توان خود برای اجرای کامل این توافق از سوی سایر کشورها، استفاده خواهد کرد.

برشتولد آماده شدن نخستین ایرباس ساخت اتحادیه اروپا در هامبورگ برای تحویل به ایران را پیامی قوی برای اجرای برجام برشمرد و گفت: ما از هیچ تلاشی برای اجرای کامل برجام دریغ نخواهیم کرد و این به نفع روابط دو کشور ، منطقه و جهان است.

سفیر آلمان در تهران سپس به مسایل منطقه ای و ضرورت تقویت همکاری های مشترک در این عرصه اشاره کرد و اظهارداشت: آلمان در خصوص مسایل منطقه ای ، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بازیگری بسیار مهم می داند که دستیابی به هیچ راه حلی بدون حضور این کشور امکان پذیر نیست.

توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین، از اصول اساسی سیاست‌ خارجی ایران است

رییس‌ جمهوری توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین را یکی از اصول اساسی سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهارداشت: امروز ایران با بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین بویژه اکوادور روابط خوب و دوستانه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوارنامه "خرمن اورتگا آلمیدا" سفیر جدید اکوادور در تهران، با اشاره به اینکه ایران و اکوادور نقطه نظرات مشترکی در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با هم داشته و دیدگاه دو کشور در زمینه ریشه معضلات و مشکلات جهانی مشابه است، گفت: مداخله قدرت‌های بزرگ و رویکرد یکجانبه‌گرایی از عوامل اصلی بی‌ثباتی در مناطق مختلف جهان است.

روحانی با تأکید بر ضرورت توسعه روابط جنوب – جنوب و فعال‌تر کردن سازمان‌های بزرگی مانند جنبش عدم تعهد، خاطر نشان کرد: ایران و اکوادور باید در راستای توسعه تقویت و تحکیم روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی فی ما بین، تلاش کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در توسعه روابط خود با اکوادور قایل نیست، افزود: امروز بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند ایرانی آماده ارایه خدمات فنی – مهندسی در اکوادور در زمینه ساخت جاده و نیروگاه هستند و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، همکاری‌های دو کشور را در بخش‌های مختلف صنعتی و انرژی گسترش دهیم.

«خرمن اورتگا آلمیدا» سفیر جدید اکوادور نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌ جمهوری کشورمان، گفت: روابط ایران و اکوادور همواره روابطی دوستانه و رو به گسترش بوده و خواهد بود.

سفیر جدید اکوادور با اشاره به اشتراکات گسترده دو کشور در بخش‌های مختلف، بر تلاش در راستای گسترش و تحکیم مناسبات همه جانبه تهران – کیتو تأکید کرد.

300/300

کد خبر: 717590

وب گردی

وب گردی