90 درصد مرگ‌ و میرها بر اثر بیماری‌های غیر واگیر

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت بر لزوم جهت دهی و تقویت نظام بهداشتی به سمت پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تا سال ۹۵ تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتراحمد کوشا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه روی خط خبر گفت: بیماریهای غیرواگیر در سالهای اخیر در سنین پایین بیشتر شایع بوده که از علل اصلی آن شیوه زندگی و نداشتن تحرک و فعالیت بدنی لازم، نحوه نامناسب غذا خوردن، داشتن استرس، مصرف دخانیات و الکل است.

اوافزود: 9 هدف کلی در کل دنیا تا سال 2025 برای کاهش بیست و پنج درصدی مرگهای زود رس بر اثر بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و سرطانها نظر گرفته شده است که از طریق کاهش سی درصدی مصرف نمک، افزایش ده درصدی فعالیت بدنی و کاهش بیست و پنج درصدی فشارخون قابل تحقق است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: در خصوص بیماریهای غیرواگیرهمه دستگاه ها باید زمینه رفتارهای سالم را در کشور اجرا کنند.

دکتر احمد کوشا در خصوص تعریف فعالیتهای بدنی با بیان این که تقریباً چهل و پنج درصد مردم کشور دارای بی تحرکی هستند افزود: صدو پنجاه دقیقه فعالیت بدنی طی یک هفته به طوری که فرد تپش قلب خود را تا حدودی متوجه شود برای سلامت فرد مفید و خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر را کاهش می دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر افزود: بیماریهای غیرواگیر شامل افرادی است که فاقد علامت بیماری و بیشترین تعداد مرگ و میر را در جامعه رقم می زنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت هدف از تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر را کاهش بار قابل پیشگیری و قابل اجتناب ابتلا، مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماری های غیر واگیر بیان کرد و گفت: این امر با استفاده از همکاری های چند بخشی و هماهنگی در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی محقق می شود.

به گفته دکتر کوشا، 9 هدف تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت به همراه یک هدف فراملی و 3 هدف ملی بر اساس جمع آوری سالانه و گزارش آنها در مقاطع 2018 و 2025 با اندکی تغییر در اعداد برای تحقق چشم انداز مشخص شده است.

او افزود: در این سند بیماری های روانی و آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی هم لحاظ شده است.

وی کاهش 25 درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 1404 را یکی از اهداف عنوان کرد و افزود: کاهش نسبی نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای به میزان 20 درصد، افزایش 20 درصدی دسترسی به درمان بیماری های روانی، کاهش 10 درصدی میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر، به حد صفر رساندن میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی و مواد غذایی، دسترسی به داروهای ضروری و فناوریهای مقرون به صرفه در درمان بیماری های غیرواگیر و جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت از دیگر اهداف سند ملی کنترل بیماری های غیرواگیر است.

به گفته دکتر کوشا، کاهش 25 درصدی شیوع فشار خون بالا، کاهش 30 درصدی شیوع استعمال دخانیات و کاهش میزان شیوع فعالیت بدنی کم به میزان 30 درصد تا سال 1404 از اهداف دیگر سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان این که سازمان جهانی بهداشت 4 حیطه برای مداخله در بیماری های غیرواگیر انتخاب کرده است، افزود: حیطه اول حاکمیت است که در این حیطه تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و تصویب آن در شورای عالی سلامت و تعیین برنامه ها و سیاست های ملی چند بخشی ncd برای رسیدن به اهداف ملی تا سال 1404 صورت گرفته است.

دکتر کوشا با بیان این که کاهش مواجهه با عوامل خطر بیماری های غیرواگیر حیطه دوم است، تصریح کرد: در این حیطه باید اقداماتی صورت گیرد که مردم کمتر با عوامل خطر مواجهه شوند، تنظیم تفاهم نامه های وزارت بهداشت با وزارتخانه های مرتبط، تدوین پروژه خود مراقبتی، تصویب قوانین مناسب در زمینه کاهش میزان قند، چربی، نمک مواد غذایی فراوری شده در این حیطه است.

اوبخش قادرسازی سیستم های بهداشتی برای پاسخگویی را حیطه سوم بیان کرد و گفت: ادغام برنامه های تشخیص زودهنگام سرطان های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ، هیپرلیپیدمی و چاقی در کل نظام بهداشتی در این حیطه قرار دارد.

به گفته دکتر کوشا، سنجش نتایج، آخرین حیطه است که در این حیطه همانند شیوع بیماری های واگیر اقدامات سریعی صورت گرفت در نظام سلامت به محض ورود بیماری های غیرواگیر باید یک نظام دیده بانی ایجاد کنیم تا برای بررسی روند بیماری، علت شیوع آن و جهت کنترل بیماری برنامه ریزی کنیم.

او همچنین، بر لزوم جهت دهی و تقویت نظام بهداشتی تا سال 95 به سمت پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تاکید کرد و افزود: لازم است مداخلات تشخیص زودرس و درمان بیماری های غیرواگیر را در خدمات بهداشتی اولیه ادغام و بودجه آن را تامین کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر تشخیص زودهنگام سرطان های پستان و دهانه رحم در زنان 30 تا 70 سال توسط ماماهای مستقر در سیستم بهداشتی افزود: لازم است در خصوص تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ توسط بهورزان و پزشکان خانواده و کنترل بیماری آسم اقدامات لازم انجام شود.


700/704

کد خبر: 717645

وب گردی

وب گردی