برنامه صادرات نفت به روسیه/ ایران آماده میزبانی نفتکش‌های روسی شد

همزمان با آغاز مذاکرات نهایی ایران و روسیه برای امضای قرارداد فروش ۱۰۰ هزار بشکه نفت، برنامه‌ریزی برای تغییر آرایش شبکه خطوط لوله و آماده سازی پایانه نفتی نکا آغاز شده است.

به گزارش ایسکانیوز، بیژن زنگنه و «الکساندر نواک» وزیران نفت و انرژی ایران و روسیه آذر ماه امسال در تهران بر روی نهایی کردن قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام به توافق رسیدند.

از این رو در صورت توافق نهایی تهران- مسکو بر روی قرارداد فروش نفت، ۵۰ هزار بشکه نفت به صورت نقد و ۵۰ هزار بشکه در ازای دریافت خدمات فنی و مهندسی به روسها فروخته خواهد شد.

با این وجود یکی از ابهامات اجرای این قرارداد تاریخی نفت بین ایران و روسیه، امکان انتقال نفت از جنوب به شمال کشور با اعمال تغییر آرایش در شبکه خطوط لوله نفتی از نظر فنی و عملیاتی است.

گفته می شود هم اکنون خط لوله پایانه نفتی نکا به تهران از ظرفیت انتقال روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز برخوردار است.و در صورت نهایی شدن قرارداد فروش نفت بین ایران- روسیه از نظر فنی و عملیاتی امکان معکوس کردن و تغییر آرایش این خط لوله نفتی وجود دارد.هم اکنون نیز عملیات آماده سازی این خط لوله نفتی با وجود توقف سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر انجام شده و حتی امکان انتقال نفت از جنوب به شمال کشور با رویکرد صادرات به کشورهای همجوار از جمله روسیه وجود دارد.

402/101

کد خبر: 717878

وب گردی

وب گردی