سخنانش الهام علی‌اف به مناسبت سال نو میلادی

رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنانش به مناسبت سال نو میلادی تاکید کرد، حل درگیری ناگورنو-قره‌باغ اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجه جمهوری آذربایجان در سال جدید است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: حل درگیری ناگورنو-قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجه ماست. می‌توانم بگویم که در جریان سال 2016 مواضع سیاسی و دیپلماتیک ما محکم‌تر و قوی‌تر از قبل شده‌اند. این درگیری باید همسو با تمامیت ارضی آذربایجان حل شود و هیچ راه دیگری ندارد.

منطقه ناگورنو-قره‌باغ در داخل خاک آذربایجان در سال 1991 استقلال خود را اعلام کرد. پس از پایان درگیری نظامی در سال 1994 جمهوری آذربایجان کنترل خود بر این منطقه را از دست داد. در دوم آوریل 2016 میلادی ناآرامی‌ها در منطقه ناگورنو-قره‌باغ مجددا آغاز و منجر به تلفات زیادی از دو طرف شد. طرفین درگیر در 5 آوریل با میانجی‌گری روسیه آتش بسی را امضا کردند اما همچنان یک دیگر را به نقض آن متهم می‌کنند.

16 مه 2016 سرژ سرگیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان و علی‌اف در وین دیدار و درباره این درگیری مذاکره کردند. هر دو طرف تاکید داشتند که راه‌حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد و به توافقنامه‌های صلح 1994 و 1995 پایبند خواهند بود.

این دو رئیس‌جمهور همچنین با نهایی کردن هرچه سریع‌تر مکانیزم تحقیقاتی سازمان امنیت و همکاری اروپا به منظور کاهش خطر ناآرامی‌های بیشتر، موافقت کردند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 717898

وب گردی

وب گردی